Na letališču Jožeta Pučnika v zadnjih mesecih opažajo velik porast potnikov, vendar so številke v primerjavi s predkoronskimi časi še vedno zelo majhne. Vrnitev na predkoronske številke naj bi se zgodila šele leta 2026. Kam je mogoče leteti z Brnika, kakšne so cene in katere destinacije manjkajo? Po oceni Martine Ploj, ki se ukvarja z iskanjem ugodnih letalskih povezav, ljubljanskemu letališču manjka predvsem večja ponudba nizkocenovnikov, ki jih v poletnih mesecih "rešujejo" s čarterskimi povezavami.
Poletni meseci in čas dopustov je najpomembnejši del leta za letalske prevoznike. Mnogi se namreč med poletjem na dopust odpravijo v bolj oddaljene kraje, kamor grejo namesto z avtomobilom odpravijo z letali. Z letališča Jožeta Pučnika je poleti mogoče leteti na 19 destinacij. Te zagotavlja 15 letalskih prevoznikov, skupno pa tedensko opravijo 140 poletov na teden. Za primerjavo, iz Zagreba, ki je med Slovenci zelo priljubljeno, samo irski nizkocenovnik Ryanair ponuja povezave na 27 lokacij, vseh pa je približno 50.
“Z leti na pomembna vozlišča bo zagotovljena dobra letalska povezljivost na vse konce sveta,” so za N1 povedali v nemškem Fraportu, ki upravlja letališče. Napovedujejo še vzpostavitev povezave v Tivat (Air Montenegro) in Tel Aviv (Israir).
Letos so močno povečali število potnikov v prvih štirih mesecih v primerjavi z istim obdobjem lani, vendar so številke še vedno veliko manjše kot leta 2019. V prvih štirih mesecih letošnjega leta je prek Brnika potovalo skoraj 200.000 potnikov, kar dosega 40 odstotkov prometa iz primerljivega obdobja v letu 2019.
“Znatnejše okrevanje prometa v zadnjih mesecih je spodbudilo sproščanje vstopnih omejitev v evropskih državah in po svetu ter s tem povezano okrepljeno povpraševanje po letih, v aprilu je bila večja rast tudi na račun močnega začetka čarterske sezone,” so pojasnili v Fraportu, kjer do konca letošnjega leta napovedujejo 880.000 potnikov, kar je za polovico manj kot pred epidemijo. Promet naj bi se na predkoronsko raven vrnil šele leta 2026, so napovedali.
Manjkajo Španija, Italija, Skandinavija in Grčija
Martina Ploj, ki od leta 2012 skrbi za spletno stran Izletnadlani, na kateri iščejo in objavljalo ugodne letalske karte z okoliških letališč, povezanost z ljubljanskega letališča ocenjuje kot solidno. “Predvsem na področju rednih linij pogrešamo večjo ponudbo nizkocenovnih prevoznikov. Trenutno so na voljo le štiri destinacije (London, Bruselj, Pariz in Amsterdam), ki jih omogočajo Easyjet, Wizzair in Transavia. EasyJet je pred leti začel dodajati linijo Berlin, vendar jo je v času covida ukinil,” je razlagala Ploj in dodala, da je možnosti za širitev povezljivosti še veliko. Po njeni oceni nam manjka predvsem povezljivost s Španijo, Italijo, Skandinavijo in Grčijo.
Zgoraj naštete manjkajoče destinacije v poletnih mesecih rešujejo s čarterskimi poleti, ki predstavljajo okrog petino vsega prometa. Po napovedih Fraporta bodo poleti čarterski poleti organizirani do Turčije, Španije, grških otokov, Madeire, Egipta, Malte, Tunizije, Albanije, Nizozemske, Italije, Islandije, Latvije in Zanzibarja.
Je pa letalska industrija – česar bi se morali zavedati vsi – tudi eden najhitreje rastočih virov izpustov toplogrednih plinov.
Velika konkurenca v bližini
Avgusta je mogoče v Bruselj leteti za 70 evrov, povratna vozovnica za Amsterdam stane približno 100 evrov, podobno tudi polet v Pariz. Ploj je ocenila, da cene pri rednih linijah ne odstopajo toliko, kot so v preteklosti oziroma so v nekaterih primerih celo ugodnejše od konkurentov. “Pred časom so bile na primer na voljo povratne letalske karte na Tajsko ali v New York za 320 evrov in v Dubaj za 199 evrov,” je odgovorila Ploj.
Letališču Jožeta Pučnika potnike konkurirajo predvsem bližnja letališča Zagreb, Trst, Dunaj in Benetke, ki imajo veliko večjo ponudbo nizkocenovnih prevoznikov. Fraport se je v preteklih letih že večkrat pogajal z irskim nizkocenovnim ponudnikom Ryanairom (ta je v letih 2007 in 2008 kratek čas letel iz Maribora v London), vendar za zdaj brez uspeha. Ta je svojo bazo odprl na zagrebškem letališču.
Kot je februarja poročal portal EX-YU Aviation, Ryanair v bližnji prihodnosti ne načrtuje letov v Ljubljano, saj zagrebško in tržaško letališče dovolj dobro pokrivata potnike iz Slovenije, ob tem pa tudi niso v najboljših odnosih s Fraportom in so tudi zaprli bazo na letališču v Frankfurtu, ki ga prav tako upravlja nemško podjetje. “Trenutno je zelo malo možnosti, da Ljubljano vključimo v svojo mrežo,” so takrat sporočili iz Irske.
Fraport zaradi vojne in pandemije povečal izgubo
Nemški upravljalec letališč Fraport, ki med drugim upravlja tudi Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana, je prvo letošnje četrtletje zaključil s 118,2 milijona evrov čiste izgube, medtem ko je izguba v istem obdobju lani znašala 77,5 milijona evrov. Slabo poslovanje v družbi pripisujejo ruski invaziji na Ukrajino in pandemiji covida-19.
Prihodki skupine so v prvem četrtletju znašali 539,6 milijona evrov, kar je 154,6 milijona evrov več kot leto prej, ko so vknjižili 385 milijonov evrov prihodkov, izhaja iz danes objavljenega poročila o četrtletnem poslovanju. STA
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje