Sindikati, ponudniki avtobusnih prevozov in ministrstvo za infrastrukturo se pogajajo o zvišanju plač voznikom, a za zdaj ostajajo na ločenih bregovih. Če do prve polovice januarja ne bodo zbližali stališč, sindikat delavcev prometa in zvez napoveduje stopnjevanje stavkovnih dejavnosti, pred ministrstvo pa bo pripeljal bistveno več ljudi, kot jih je bilo na protestnem shodu v soboto, ki se ga je udeležilo nekaj deset voznikov. Na infrastrukturnem ministrstvu pravijo, da so se do zdaj ustrezno odzvali, obenem bodo po dveh neuspelih poskusih v enem mesecu objavili še tretji razpis za podelitev koncesij za linijske prevoze.
V soboto je Sindikat voznikov avtobusov Slovenija (SVAS), ki ga vodi Damjan Volf, pred stavbo podjetja Nomago izvedel protestni shod. Ta se je končal pred ministrstvom za infrastrukturo, vozniki pa so svojim delodajalcem in vladi sporočili, da je “vrag vzel šalo” in da zahtevajo dostojno plačilo za svoje delo.
Slovenija se tako pridružuje skupini držav, v katerih potekajo protesti voznikov avtobusov in strojevodij, ki opozarjajo na nizke plače in veliko pomanjkanje delovne sile.
Sindikati prst uperili v ministrstvo
Sobotnega shoda se je udeležilo le nekaj deset voznikov iz različnih podjetij, pred stavbo Nomaga pa so se zbrali, ker gre za največjega delodajalca v javnem cestnem potniškem prometu.
Vredno je dodati, da gre pri omenjenem shodu za iniciativo zgolj enega od sindikatov. V preteklem tednu so se s tem želeli uskladiti tudi v Sindikatu delavcev prometa in zvez (SDPZ), kjer pa pojasnjujejo, da “niso prišli skupaj”, ker niso vedeli, zoper koga bodo protestirali. “Naš konkretni nasprotnik je v tem trenutku ministrstvo za infrastrukturo,” je pojasnila Saška Kiara Kumer, generalna sekretarka pri SDPZ.
“Težava je, da smo skupaj s sindikatom voznikov avtobusov ministrstvo že trikrat pozvali, da se usedemo in definiramo ceno kilometra. Se pravi stroškovno ceno oziroma nadomestila, ki ga ministrstvo plačuje delodajalcu, od česar je odvisna naša plača. Pri ministrstvu za zdaj nismo našli odgovora, zato bomo vztrajali,” je napovedala Kumer.
Sindikat delavcev prometa in zvez vztraja pri izjavi, da bodo, če z delodajalci v prvi polovici januarja ne bodo zbližali stališč do dviga plač, svoje aktivnosti stopnjevali z lastnimi protesti in tudi s protestom pred ministrstvom. Ob tem so poudarili, da nameravajo tja pripeljati bistveno več ljudi, kot jih je bilo na shodu v soboto.
V tem trenutku so še v fazi intenzivnega pogajanja z delodajalci o obsegu dviga plač. “Dvig plač mora biti. Pri desetodstotni inflaciji pričakovati, da ne bomo dvigovali plač, je iluzija,” je jasna Saška Kiara Kumer.
Sindikati tako zdaj čakajo na odziv ministrstva in dodajajo, da dolgo ne bodo čakali.
Ministrstvo: Odzvali smo se ustrezno in se bomo tudi v prihodnje
V Sindikatu delavcev prometa in zvez izpodbijajo tudi trditve infrastrukturnega ministrstva, ki navaja dvakratni dvig stroškovne cene v letu 2021: “Pravzaprav so delodajalcem samo popravili ceno, ker se je podražilo gorivo. Kar pa zadeva delovno silo, torej plače, je niso popravljali. Tukaj ni rezerve in morali bomo narediti neki preboj.”
Na infrastrukturnem ministrstvu izjave sindikata, da so povišali stroškovno ceno samo za stroške goriva, zavračajo, ob tem pa v prvi vrsti izpostavljajo, da imajo kot podeljevalec koncesije sklenjeno pogodbo za izvajanje gospodarske javne službe medkrajevnega avtobusnega linijskega prometa z avtobusnimi prevozniki oziroma koncesionarji, ki to službo izvajajo. “Plačilo je dogovorjeno z normirano stroškovno ceno, v katero je vključen tudi strošek dela voznikov. Trenutno je dogovorjena normirana stroškovna cena na prevožen kilometer 2,17 evra, od tega odpade 0,74 evra za stroške dela voznikov. S 1. 12. 2021 smo povečali delež za stroške dela voznikov za 5 centov na kilometer, s 1. 10. 2022 pa še za dodatne 4 cente, kar na letni ravni pomeni dvig sredstev za plače voznikov za 4,5 milijona evrov. Menimo, da se je s tem ministrstvo primerno odzvalo na situacijo, ki je nastala v zadnjem letu,” so odgovorili na ministrstvu.
Infrastrukturno ministrstvo je še poudarilo, da so skladno s koncesijskimi pogodbami njihovi sogovorniki avtobusna prevozna podjetja, ki izvajajo koncesijo. “Ti so nam predstavili razmere na trgu dela, ki smo jo preverili tudi prek javno razpoložljivih podatkov, in kot rečeno, ministrstvo se je na to odzvalo s povišanjem stroškovne cene tudi na področju stroškov dela voznikov. V socialni dialog med delodajalci in delojemalci se ministrstvo ne more vpletati,” so zatrdili.
Male zmage za pogajalsko mizo
Po prepričanju ministrstva sindikatom tako ostanejo predvsem pogajanja z delodajalci, ki že potekajo. Sindikat delavcev prometa in zvez je denimo že dobil datum pri Nomagu, s podjetjem Marprom so celo v tretji fazi pogajanj, ta teden pa so pogajanja opravili tudi pri Avtobusnem prometu Murska Sobota.
“Nikjer še nismo dosegli preboja, vendar ne morem reči, da pogajanja ne potekajo. Vsi malo kolebajo, tudi glede minimalne plače, ministrstva, vsega. Se pa hkrati vsi zavedajo, da je plače treba dvigniti. To je dejstvo,” je pogajanja komentirala generalna sekretarka omenjenega sindikata Saška Kiara Kumer.
Z delodajalci stike ohranja tudi pristojno ministrstvo, ki delovne sestanke načrtuje še v prihodnje, in če bo treba, bodo na te povabili tudi predstavnike sindikatov voznikov.
Na potezo ministrstva čakajo tudi avtobusni prevozniki
Medtem ko za zdaj še ni napredka pri dvigu plač, so se ponekod dogovorili o višini božičnice in novem strošku malice. Med takimi je Avtobusni promet Murska Sobota, v katerem bo novi strošek prehrane začel veljati po novem letu. V januarju bodo nadaljevali še pogajanja o dvigu plač voznikom.
Direktor soboškega prevoznika Darko Kovač je dejal, da tako nekaj področij ostaja odprtih, obenem pa dodal, da tudi oni čakajo na odziv ministrstva. To, kar je ministrstvo lani dodalo k stroškom, tako Kovač, je bil namreč ukrep za nazaj in ni zajemal letošnjih podražitev, prav tako ne predvideva dviga minimalne plače.
Tudi v družbi Nomago so dejali, da z zaposlenimi vzdržujejo konstruktiven dialog in aktivno delujejo v smeri dodatnih izboljšav razmer dela svojih zaposlenih. Kot so ob sobotnem protestnem shodu navedli za N1, jim je v zadnjih letih v sodelovanju s predstavniki zaposlenih uspelo izboljšati razmere za delo v podjetju in celotni panogi. Dodali so, da so se v preteklih letih plače in druge ugodnosti zaposlenih v Nomagu zvišale, letošnja rast povprečnih plač njihovih voznikov pa je presegla stopnjo inflacije.
V enem mesecu še tretji poskus podelitve koncesij
Področje medkrajevnega avtobusnega linijskega prometa že vse leto spremlja tudi poskus izvedbe razpisa za podelitev koncesij. Spomnimo, da je imela Slovenija do lanskega decembra čas, da koncesije za linijske avtobusne prevoze podeli skladno z evropsko zakonodajo. Trenutno namreč država le podaljšuje koncesijske pogodbe zdajšnjim koncesionarjem na podlagi določb nacionalnih predpisov, ki niso upoštevali predpisov Evropske unije. Takšna praksa je v uporabi že od leta 2004, koncesije pa je država poskušala skozi razpis podeliti že dvakrat, obakrat neuspešno. Zadnji neuspeh smo imeli ravno septembra letos, ko je postopek ustavila Državna revizijska komisija (DVK), ki je odločila, da je bilo pri javnem razpisu več kršitev, in razpis za podelitev novih koncesij razveljavila.
Koncesije za linijske avtobusne prevoze so tako po pritožbi Agencije za varstvo konkurence (AVK) in Računskega sodišča RS že drugič padle v vodo. Na infrastrukturnem ministrstvu pravijo, da lahko nov razpis pričakujemo v enem mesecu.
Avtobusni prevozniki upajo, da bo v tretje vendarle uspelo, po neuradnih informacijah bo ministrstvo zdaj poskušalo izpeljati razpis čim prej, pri tem pa naj bi prejelo tudi več smernic in priporočila AVK in DVK.
Na neurejenost področja je opozoril tudi Sindikat delavcev prometa in zvez, ki je ob tem še dodal, da naj bi nov razpis predvideval tudi trideset odstotkov več linij, glede česar se sprašujejo, kje bodo koncesionarji našli voznike za takšno povečanje. “Zaposlenih dejansko primanjkuje, in to zato, ker je delovni čas takšen, kakršen je, in ker je plača takšna, kakršna je,” so jasni.
Avtoprevozniki so s problematiko pomanjkanja voznikov seznanili tudi ministrstvo za infrastrukturo, na katerem pravijo, da skušajo zadevo “pomagati reševati v skladu s svojimi pristojnostmi in možnostmi”.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje