November je skupaj z decembrom za trgovce najpomembnejši mesec v letu, saj prazniki in novembrske akcije pozitivno vplivajo na prodajo. Slovenci smo tudi prevzeli navado črnega petka, ki pa je pri nas drugačen kot v ZDA: razvlekli smo ga kar na skoraj cel november, večinoma pa so popusti skromnejši kot čez lužo. Slovenske trgovce smo vprašali, kje lahko kupci pričakujejo težave z dobavo in kakšno prodajo pričakujejo letos, ko so razmere v mednarodnem okolju še naprej negotove. Kaže se zanimiv trend: danes izdatno troši predvsem višji sloj prebivalstva, medtem ko sta srednji in nižji sloj začela varčevati.
Nekateri trgovci so že začeli promocije, ki zajemajo črni petek. Ta sledi zahvalnemu dnevu, ki ga Američani letos praznujejo 23. novembra in obenem označuje začetek nakupovalne sezone med prazniki v ZDA. Črni petek bo tako letos čez slaba dva tedna, tokratna posebnost pa je razprodaja lanskih izdelkov. Reuters namreč piše, da ameriške trgovine sedijo na lanskih zalogah, katerih vrednost znaša skoraj 550 milijard dolarjev. Trgovinam leta 2021 zaradi pretrganih dobavnih verig in zamud ni uspelo prodati vseh prazničnih izdelkov, med katerimi so puloverji z zimskimi motivi, umetna božična drevesa in ostali podobni izdelki, ki so v obdobju lanskih praznikov bili še na tovornih ladjah ali pa obtičali v tujih skladiščih.
Zaradi obsežnih lanskih zalog, tako Reuters, je letos pravi čas za nakup prazničnih izdelkov. Kot pojasnjuje, se bodo trgovci želeli znebiti starih zalog, pri čemer pričakujejo še več znižanj, ki bi dodatno izpraznila skladišča in tako naredila prostor za prihodnje leto.
Kako zagreti “črni” kupci smo Slovenci?
Promocije okoli črnega petka so v Sloveniji že začeli nekatere trgovine in mobilni operaterji, denimo spletna trgovina mimovrste.com, kampanjo so v času krompirjevih počitnic zagnali tudi pri Big Bangu. “Zadnja dva meseca leta sta tradicionalno najpomembnejša za prodajo zabavne in uporabne elektronike. Slovenke in Slovenci velik del nakupov novoletnih daril opravijo v novembru, med najpogostejšimi darili pa so prav različni tehnološki izdelki. V Big Bangu smo akcije za črni petek zato začeli že med krompirjevimi počitnicami, prvi odzivi kupcev pa so dobri,” pojasnjujejo pri slovenskem trgovcu s tehnološkimi izdelki.
Za drugačno strategijo so se odločili pri spletni trgovini EnaA, kjer promocij za črni petek še nimajo, kot začetek pa navajajo 14. november. O začetku tovrstnih promocij izpostavljajo lanske izkušnje, ko so nekatere izdelke prodali že do polovice meseca, ob tem pa pojasnjujejo tudi, zakaj promocije zdaj trajajo ves mesec: “Pred leti, ko je črni petek prišel k nam, je bil to en dan. Za spletne trgovce je en dan premalo in hitro smo prešli na ves teden. Ker smo konkurenca, je naslednje leto nekdo začel dva tedna prej, in prišli smo na črni november.”
Čeprav se letos niso odločili za celomesečno kampanjo, vodja ene največjih slovenskih spletnih trgovin Aljoša Domijan hiter začetek promocije črnega petka razume tako: “Če se usedete v avto in se odpeljete v trgovski center, boste verjetno takrat opravili nakup. Če pa greste na splet, to delate danes in jutri, kliknete tudi drugam, in tako so nakupi na spletu precej daljši od nakupov v navadnih trgovinah. Spletni trgovci moramo začeti prej, vprašanje pa je, koliko prej. Eni začnejo praktično z začetkom novembra. Težko rečem, ali je to prav ali ne. Mi smo se odločili, da je težko vse skupaj komunicirati, glede na to, da je do 15. novembra še sezona gum. Po naši oceni sta dva tedna dovolj.”
Konec leta več zanimanja za tehnološke izdelke
Big Bang opaža, da so v zaključku leta med najbolje prodajanimi artikli računalniki in tablice, na veliko povpraševanje po teh izdelkih pa pozitivno vplivajo tudi digitalni boni, ki veljajo še do konca tekočega meseca. Teh je po zadnjih podatkih neizkoriščenih še okoli 60.000.
V času akcij ob črnem petku izstopajo še mobilni telefoni, pojasnjujejo pri Big Bangu, pri tem pa je vredno omeniti, da so praktično vsi proizvajalci v zadnjem času predstavili nove modele. “Zaključek leta, prihajajoča novoletna druženja in ugodnosti v akcijah za črni petek imajo velik pozitiven vpliv na prodajo bele tehnike, izdelkov za osebno nego in robotskih sesalnikov,” pravijo, pri tem pa opažajo še, da kupci v času akcij vedno pogosteje povprašujejo po dodatnih storitvah, kot so dostava, montaža, zavarovanje in financiranje.
Izdelki so se v dveh letih podražili za 20 odstotkov
Na vprašanje, ali vse višje cene vplivajo na nakupovalne navade kupcev, Aljoša Domijan odgovarja, da je prodaja tehničnega blaga – od televizij in prenosnikov do bele tehnike in malih gospodinjskih aparatov – po kosih manjša, kar so sicer zaznavali že med pandemijo. “V času covida so ljudje po spletu začeli kupovati malenkosti, od oblačil, obutve do hrane. Ogromno ljudi je začelo nakupovati po spletu, večina teh je na spletu ostala in še vedno kupuje. Zdaj se govori o podražitvah, pravzaprav pa se je ogromno podražitev zgodilo že prej. Je pa res, da se je v času covida po večini kupovalo prek spleta, ker so bile ostale stvari zaprte. Mogoče se zato ni videlo, da so se stvari toliko podražile, saj so stvari na spletu cenejše,” pojasni Domijan.
Pri EnaA opažajo, da so se izdelki od konca leta 2020 do danes v povprečju podražili za približno dvajset odstotkov. Pri tem dodajajo, da so se največje podražitve zgodile leta 2021, in sicer za 15 odstotkov, medtem ko letos zaznavajo petodstotno rast cen. “Če ste kupec, ki zdaj hodi nazaj v klasično trgovino, se naenkrat spoprijemate z 20-odstotnim povišanjem. Ker spletne trgovine poslujemo z nižjimi maržami, smo to podražitev v preteklem letu malce kompenzirali, letos pa se ta podražitev veliko bolj vidi.”
Aljoša Domijan tako pravi, da so se vsi globalni trgi že prej spopadli s krizo povpraševanja, sam pa navaja primer cen televizorjev: “Tem je cena hitro rasla, potem ko so ameriški trgovci ugotovili, da jih njihovi prebivalci več ne kupujejo, se je to ustavilo, zato so letos televizorji kvečjemu cenejši, kot so bili leta 2021. So pa dražji kot leta 2020. Recesija se pravzaprav pozna.”
Višji sloj kupuje, drugi začeli varčevati
Ob zapisanem je vredno dodati, da sogovornik omenja izdelke, ki so na koncu potreb posameznika. “Naprej morate urediti stanovanje, se obleči, jesti, iti na morje, poskrbeli boste tudi, da vaš avto dela in ima bencin. Naenkrat vam začne zmanjkovati denarja. S tem, kar vam ostane, lahko kupite nov pralni stroj, televizor, slušalke in podobno. Tudi v Sloveniji se že vidi, da tisti, ki so socialno šibkejši in imajo majhne prihodke, kupujejo bistveno manj. Teh skoraj ni več v trgovinah s to robo, razen če je res nujno. To si težko privoščijo. Po drugi strani pa opažamo, da imamo kategorijo kupcev, ki so jim očitno v zadnjih dveh letih prihodki zelo narasli ali pa imajo visok standard. Ti posegajo po vse dražji opremi. Proda se precej manj kosov, vrednostno pa je to približno enako. Če upoštevamo še desetodsotno inflacijo, je to v resnici padec,” je jasen Domijan.
Kot primer pri EnaA navajajo prodajo telefonov. Raste prodaja zelo poceni telefonov, pri katerih je edini pomemben parameter čim večja vzdržljivost baterije. Obenem pada prodaja srednjega segmenta, medtem ko prodaja dragih telefonov raste. Aljoša Domijan še izpostavlja, da je “mina”, ki je v Sloveniji morda ne vidimo, to, da večina prebivalstva kupuje manj, medtem ko manjši del kupuje precej več. Ob tem dodaja, da se bo tudi ta del kupcev enkrat nasitil.
Trgovine letos še ne opažajo krize, hkrati trgovci ostajajo zadovoljni. Potrošnja ostaja visoka, medtem ko za naslednje leto pri EnaA pričakujejo umirjanje.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje