Zdrobljeni udi, amputacije, poškodbe glave in oči ter ena smrtna žrtev. To je le nekaj od najmanj 600 poškodb na delovnem mestu podjetja SpaceX, ki so posledica Muskove slovite dirke s časom na poti proti Marsu.
Tiskovna agencija Reuters je objavila izčrpno poročilo o neustreznih varnostnih standardih in poškodbah pri delu v slovitem podjetju SpaceX. Pretresljiva pričanja zaposlenih in evidenca javnih zapisov je pokazala, da je bilo od leta 2014 do danes v podjetju, ki je v lasti Elona Muska, najmanj 600 poškodb na delu.
Leta 2022 je več sto zaposlenih v podjetju SpaceX podpisalo odprto pismo podjetju. Med drugim so kritizirali neprimerne odzive Muska na obtožbe o spolnem nadlegovanju in kulturo vodstva, češ da zavrača skrb za zaposlene. Poleti istega leta je vodstvo devet delavcev, podpisnikov tega pisma, odpustilo.
Tom Moline, nekdanji višji inženir v SpaceX in eden izmed odpuščenih delavcev, je Reutersovim novinarjem razkril, da mu je glavna operativna direktorica družbe SpaceX Gwynne Shotwell dejala, da ga odpuščajo zato, ker odvrača pozornost delavcev od poti na Mars. “Prosim, osredotočite se na svoje delo in poslanstvo podjetja SpaceX – čim prej pripeljati človeštvo na Mars,” je Shotwell njemu in tamkajšnjemu kolektivu sporočila v elektronskem sporočilu, je navedel Reuters.
“Elonov koncept, da je SpaceX na misiji čim hitrejšega poleta na Mars in reševanja človeštva, prežema vse dele podjetja,” je za Reuters še dejal Moline. “Podjetje opravičuje dejstvo, da je vse, kar bi lahko oviralo uresničitev tega cilja, vključno z varnostjo delavcev, postavljeno na stranski tir,” je zaključil.
V duhu dirke s časom so žrtvovali varnost človeških življenj
Več kot 100 delavcev je utrpelo ureznine ali raztrganine, 29 zaposlenim so identificirali zlom ali izpah, 17 delavcem je zmečkalo prste ali roke, devet ljudi je utrpelo poškodbe glave, vključno z enim zlomom lobanje, štirimi pretresi možganov in eno travmatično poškodbo možganov. Pri petih primerih so zabeležili opekline, prav tako pet ljudi je stresla elektrika, v osmih primerih pa so morali amputirati ud. Ostale poškodbe so razmeroma manjše, je navedel Reuters.
Vendar pa ne gre zanemariti dejstva, da je verjetno število poškodb na delu še veliko večje, vendar pa so v Reutersu razpolagali zgolj z javno dostopnimi podatki in pričevanji. Podjetje, ki ga je pred dobrima dvema desetletjema ustanovil Elon Musk, sicer pomanjkljivo poroča o poškodbah in boleznih pristojnim službam, zato je vse večkrat pod drobnogledom uprave za varnost in zdravje pri delu (OSHA).
SpaceX ne tekmuje le s časom, pač pa tudi s stroški. V želji po zmanjševanju stroškov so raketne dele začeli izdelovati v šotorih ob plaži v Mehiškem zalivu. V nevzdržnih temperaturah, ki naj bi presegale tudi 37 stopinj Celzijev, so delavci varili različne dele raket tudi do 12 ur na dan, šest dni na teden. Ko je utrujajoča vročina dotolkla delavce, so jim dali infuzije in jih poslali nazaj na delo.
Tako nekdanji kot sedanji delavci so dejali, da gre za odraz kaotičnega delovnega okolja, v katerem premalo usposobljeni in izčrpani delavci v dirki z agresivnimi časovnimi roki Muskove vesoljske misije ne sledijo varnostnim standardom. Po pričevanjih več kot 12 delavcev Musk in njegovo podjetje SpaceX, zagovarjajo mnenje, da so delavci sami odgovorni za svojo zaščito.
Število poškodb občutno višje od povprečja
Po Reutersovih izračunih je v izbranih obratih SpaceXa stopnja poškodb občutno višja od siceršnjega povprečja v vesoljski industriji, zabeležili pa so tudi eno smrt. Kot je poročal Reuters, je junija 2014 med transportom izolacijske pene v glavni hangar raketnega podjetja umrl 38-letni Lonnie LeBlanc. Ker niso imeli trakov za pritrditev tovora, je LeBlanc nanj kar sedel, ko je tovornjak odpeljal, pa ga je sunek odpihnil s prikolice ter ga z glavo naprej zalučal na pločnik. Po poročanju Reutersa je umrl na kraju dogodka.
Ena izmed zahtevnejših poškodb se je zgodila tudi v začetku leta 2022. Takrat je med testom pritiska v raketnem motorju del motorja tamkajšnjemu zaposlenemu Franciscu Cabadu odletel v glavo, mu zlomil lobanjo, Cabada pa se je znašel v komi.
V dotičnem primeru je SpaceX v pisnih odgovorih na očitke OSHA trdil, da podjetje ne more biti odgovorno za take vrste nesreče, saj da zagotavlja obsežno varnostno usposabljanje, okvare pa ni bilo mogoče predvideti. Po navedbah Reutersa so dodali še, da odgovornost za takšne okvare delov in morebitne poškodbe nosi skupina inženirjev, ki jih v podjetju imenujejo “odgovorni inženirji”.
Po drugi strani so viri za Reuters razkrili, da so bili višji menedžerji v obratu, kjer je prišlo do te nesreče, večkrat opozorjeni na nevarnosti hitenja pri razvoju motorja. Poleg tega so izpostavili neustrezno usposabljanje osebja in testiranje komponent.
Kako je Reuters zbiral dokaze
Reuters je informacije oziroma dokaze za namene preiskave zbiral v različnih javnih evidencah, vključno z lastnimi dnevniki poškodb, ki so prišli v javno rabo, ko jih je moral SpaceX predati inšpektorjem uprave za varnost in zdravje pri delu ter državni podružnici v Kaliforniji. Zapisi so vključevali sodne dokumente v delavskih tožbah, zdravstvene kartoteke zaposlenih, odškodninske zahtevke in klice v sili. V pogovorih z novinarji je več intervjuvancev podalo izjavo zgolj pod pogojem anonimnosti, izrazili pa so tudi skrb glede morebitnih kariernih ali pravnih posledic. Kot še izpostavljajo avtorji poročila, se podjetje SpaceX ni odzvalo na vprašanja in ugotovitve raziskave.
Javno dostopne zapise so Reutersovi novinarji dopolnili v pogovorih z zaposlenimi na treh objektih SpaceX, ki so jih vzeli pod drobnogled.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje