Slovenija je skozi oči govorcev na dogodku Slovenia Business Bridge varno in za življenje prijetno okolje z visoko usposobljeno delovno silo, dinamičnim sektorjem raziskav in razvoja (imamo prek tisoč raziskovalnih institucij v zasebnem in javnem sektorju), trenutno tudi dobrimi gospodarskimi kazalci. A sliko na drugi strani kazita visoka obdavčitev, predvsem kadrov z višjimi plačami, in birokracija.
Tako bi lahko povzeli misli udeležencev pogovora v okviru konference Slovenia Business Bridge v organizaciji ameriške gospodarske zbornice AmCham in Spirit Slovenija, ki so se pričakovano hitro po začetku dogodka dotaknili včerajšnje informacije, da je vlada tik pred parlamentarno obravnavo iz zakona o debirokratizaciji izvzela socialno oziroma razvojno kapico, za uvedbo katere si gospodarstvo prizadeva že leta.
“Še naprej se bomo borili za ta ukrep, ker menimo, da je to prava pot za povečanje konkurenčnosti slovenskega gospodarstva,” je napovedala Nevenka Črešnar Pergar, poslovna svetovalka in predsednica AmChamove komisije za spodbujanje investicij ameriške gospodarske zbornice.
Uvodni nagovor na dogodku je imel minister za digitalno transformacijo Mark Boris Andrijanič, ki je med drugim okrcal “modni” negativizem Slovencev. Poslovni javnosti je sporočil, da zlati časi za Slovenijo šele prihajajo. Napovedal je rešitve kot so elektronska osebna izkaznica za državljane, mobilna aplikacija za ključne vladne storitve, telemedicina, digitalizacija gradbenih dovoljenj in notarskih storitev.
Referenčna država
“Slovenija je država z največjim potencialom,” je dejala soustanoviteljica Outfit7 Iza Sia Login, zdaj zaposlena v fundaciji Login5 Foundation. “Slovenija je prave velikosti s pravimi ljudmi in lokacijo, da je lahko testni poligon za karkoli – ne bi se osredotočila le na posamezne panoge. V katerokoli smer že bo šel razvoj, pa mora biti trajnosten, saj v nasprotnem primeru, ne glede na to, kaj naredimo, ne bomo uspeli.”
Opozorila je, da se trenutno osredotočamo na koronavirus, ki je seveda problem, tudi za gospodarstvo. “A klimatski problem je toliko večji. Mislim, da bi vsi, ne le podjetniki in vlade, morali iskati možne rešitve. Izziv je, da v desetih letih naredimo tehnologije, da naslovimo ta problem.”
Iza Sia Login, ki se po prodaji podjetja Outfit7 po lastnih besedah usmerja v trajnostne projekte, med drugim ekološko kmetovanje v Srbiji, je prepričana, da moramo trajnostni vidik vračunati v vse poslovne načrte.
Vseprisotna država
Dragan Šolak, ustanovitelj skupine United Group, ki je v Sloveniji med drugim lastnik telekomunikacijske skupine Telemach in N1 Slovenija, je dejal, da je Slovenija država neverjetnih priložnosti. “Nekaterih žal še neuresničenih.”
Opozoril je na še vedno močno vlogo države v gospodarstvu. “To ni nikoli dobro. Ko je govora o spodbudah za samorasle podjetnike, ki bodo ustvarjali samoroge, če želite, (samorogi so hitro rastoča podjetja, ki v kratkem času presežejo vrednost milijarde dolarjev, op. a.), ima država ključno vlogo ustvariti podporno okolje. A nato se mora umakniti. Ne želimo je videti.”
Umik bi, je nadaljeval, pomenil cenejšo in bolj učinkovito državo, posledično pa nižje davke. “Lepo je slišati, da vlada načrtuje davčne olajšave za IT strokovnjake, a mi zaposlujemo nekaj tisoč Slovencev, jaz bi rad videl, da bi uvedli davčne olajšave za vse. Problem tukaj je, da dve tretjini bruto plače pobere država, le tretjina ostane tistemu, ki dela.”
Vse to otežuje odločitev, da bi v Sloveniji vzpostavili regijski center, saj je kjerkoli drugje ceneje. “Ravnokar smo v United Group zaposlili novega nabavnega managerja. Zaposleni na nivoju skupine imajo možnost, da se sami odločijo, na kateri lokaciji znotraj teh, ki jih pokriva skupina, bi radi delali. Čeprav mu je bila všeč Slovenija, se je zaradi nižje obdavčitve odločil za Zagreb.”
Šolak je ob debati o prostem trgu spomnil še na nedavno odločitev državnega Telekoma Slovenije, da ustavi prodajo družbe TS Media, za katero je United Group dal najvišjo ponudbo. “Moje podjetje je ponudilo dva milijona evrov več kot naslednji najboljši ponudnik, nato pa je bila sprejeta politična odločitev, da se prodaja ustavi. To ni zelo privlačno in ne kaže dobre slike,” je dejal.
Medtem je United Group vložila 1,5 milijarde evrov v Grčiji, ki bo letos imela 8-odstotno rast. “Konkurenčne države so. Če se Slovenija ne zbudi, bo denar šel tja. V vseh balkanskih državah je državni aparat preobsežen glede na obseg gospodarstva in prebivalstva,” je še dodal Šolak in hkrati omenil, da pri vlaganjih v drugih državah danes večinoma uporabljajo sistem in izkušnje, ki so jih nabrali z naložbo v Sloveniji.
Dogodek v organizaciji AmChama in Spirit Slovenija je spremljalo okrog 300 udeležencev, sledila je večerja za potencialne vlagatelje.
Poslujejo tu, a njihov trg je ves svet
Emil Tedeschi, ustanovitelj in direktor Atlantic Grupe, ki je pred dobrim desetletjem prevzela Drogo Kolinska, je pritrdil izjavam o previsoki obdavčitvi plač. To je ponazoril z zgodbo košarkarjev Jake Blažiča in Eda Murića, ki igrata v dresu njegove Cedevite Olimpija. “Slovenija je verjetno ena najdražjih držav za profesionalne športnike. Posledično imate kar nekaj dobrih športnikov, ki so prebivališče preselili na primer v Monte Carlo. Življenje in igranje v Sloveniji je zanje namreč desetkrat dražje kot v Srbiji ter pet- do sedemkrat dražje kot v Monte Carlu. Spodbude delodajalcem bi povečale konkurenčnost države.”
Na drugi strani ga, kot je dejal, Slovenija navdušuje zaradi kakovosti zraka, hrane, vode, narave, infrastrukture ter varnosti. Ko je govora o samorogih, je Tedeschi opozoril, da imajo ta podjetja en skupni imenovalec: “Zanje lokalne oblasti niso tako pomembne, njihov trg je svet. Infobip ali Rimac nimata fokusa na slovenskem, hrvaškem, srbskem trgu. Zanje so ti trgi marginalni, vseeno pa ostajajo tu, saj od tu izvirajo in so na to ponosni.”
Poudaril je, da je pomembno, da politika poskrbi, da ta podjetja najbolje plačana delovna mesta ohranijo tu.
Politika mora poskrbeti, da dobro plačana delovna mesta ostanejo tu, meni ustanovitelj in direktor Atlantic Grupe Emil Tedeschi, ki je na dogodku sodeloval prek videokonference.
Kako so uspeli?
Trojica ustanoviteljev uspešnih podjetij je odgovarjala tudi na vprašanja, kaj je bilo ključno na njihovi poti do uspeha oziroma kaj je skrivnost njihovega uspeha.
Loginova je dejala, da se je vse moralo poklopiti, da so dosegli cilji. Temelj pa je bil jasen namen. “Eden je bil zaslužiti denar za trajnostne projekte. To je bila inspiracija za nas, ustanovitelje,” je pojasnila. Sicer pa so pomembni tudi korporativna kultura, organizacija procesov, vodenje, strategija, planiranje, finance, pravni okvir.
Šolak je poudaril pomen dobre ekipe. “Imel sem srečo, da sem na začetku poti srečal prave ljudi. Ti so z mano od začetka. Gre za timski uspeh. V skupini delamo na tem, da vsak šteje.” Drugi pomemben faktor na poti do uspeha je bila sreča, tretji pa močno zavezanost k cilju in tudi jasno začrtano pot do tega cilja.
Tedeschi pa je dejal, da je vedno delal s strastjo in da nikoli ni bil na prvem mestu denar. “Poleg tega sem vedno bil iskren, nikoli se nisem pretvarjal. V poslu, sploh v težkih časih, smo kot Atlantic Grupa uspeli prepričati ljudi, da naši cilji niso dobri le za nas.”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje