Kako se želijo slovenski trgovci še bolj približati potrošnikom

Gospodarstvo 12. Nov 202420:39 2 komentarja
Minister Han na 18. strateški konferenci o trgovini
Foto: Zajem zaslona/Ministrstvo za gospodarstvo/X

Trgovinska zbornica Slovenije je skupaj z ljubljansko ekonomsko fakulteto na Brdu pri Kranju gostila 18. strateško konferenco o trgovini. Trgovci so na njej gospodarskemu ministru Matjažu Hanu predstavili izzive, s katerimi se srečujejo, med njimi pa izpostavili pomanjkanje kadrov, visoke obdavčitve, pretirano regulacijo in nepredvidljivo poslovno okolje.

Letošnja konferenca je potekala pod naslovom “Kako naj se trgovci (še bolj) približajo slovenskemu potrošniku”. Iskali so odgovore na vprašanja, kakšen je aktualni slovenski potrošnik, kako se mu trgovec lahko še bolje približa z zanimivimi elementi ponudbe in s svojim ugledom ter kako le-ta vpliva na potrošnika in njegove nakupne odločitve.

Kot je povedala predsednica Trgovinske zbornice Slovenije Mariča Lah, prihodki v celotni trgovini v prvih devetih mesecih letos izkazujejo realno 2,4-odstotno rast v primerjavi z enakim obdobjem lani, vendar pretežno na račun trgovine z motornimi vozili. “Na drugih segmentih beležimo stagnacijo oziroma minimalno rast. Glede na leto 2022 pa trgovina na drobno beleži 2,6-odstoten padec prihodkov,” je navedla.

Omenjeni podatki so bili izhodišče okrogle mize, na kateri so trgovci izzive, s katerimi se srečujejo, predstavili ministru za gospodarstvo, turizem in šport Matjažu Hanu.

Glavni izvršni direktor Spara Slovenija David Kovačič je povedal, da je zanje letošnje leto uspešno: “Nadaljujejo se trendi iz leta 2023, ko se je izkazalo, da smo rasli najhitreje od vseh trgovcev v živili.” Dodal je, da hitreje raste tudi povprečna plača zaposlenih, treba pa bo izboljšati dobičkonosnost.

V Sloveniji največjo težavo vidi v zelo nepredvidljivem poslovnem okolju, tako pri upravnih postopkih, ko ni jasno, pod kakšni pogoji bo neko dovoljenje izdano in kdaj, kot pri denimo tržnih inšpekcijah, ki drugače odločajo od ene do druge posamične trgovine. Velikih težav nepredvidljivega poslovnega okolja in birokratskih ovir se zaveda tudi minister Han.

Generalni direktor Mercatorja Tomislav Kramarić je povedal, da je za Mercatorjem težko leto prestrukturiranja, vendar so rezultati veliko boljši od lanskih, kar jim daje pozitivno osnovno za naprej. Med izzivi je izpostavil težave pri iskanju kadrov, opozoril pa je tudi na visoko davčno obremenitev plač.

Trgovci opozorili na boljše pogoje na Hrvaškem kot v Sloveniji

Direktor Hervisa Aleš Černe je dejal, da jih je zelo prizadel dvig minimalne plače, saj v športni industriji niso uspeli preliti vse inflacije v maloprodajne cene. Pojasnil je, da so medtem na Hrvaškem letos plače razbremenili, in hkrati so za trgovino regulirali cene električne energije. K boljšemu poslovanju v Sloveniji bi po njegovem mnenju pripomoglo tudi znižanje davka na dodano vrednost.

Han je menil, da minimalna plača ni problem, saj bi trgovci ob nižjih plačah imeli še večje težave s pridobivanjem kadra. Glede obremenitve plač je dejal, da bi morali priti do nekega družbenega dogovora, kako doseči višji neto dohodek. Kar se tiče elektrike, pa je spomnil, da so tudi v Sloveniji na začetku regulirali, potem pa subvencionirali nakup elektrike.

Na boljše pogoje na Hrvaškem kot v Sloveniji je opozoril tudi član uprave Petrola Jože Smolič, ki je opozoril, da vladna uredba o oblikovanju cen naftnih derivatov določa višino marž na ravni izpred 15 let, zato je polovica Petrolovih bencinskih črpalk v Sloveniji pri prodaji naftnih derivatov nedobičkonosna.

Han je povedal, da je v ustanavljanju posvetovalno telo, ki bo ocenjevalo, ali je regulacija še potrebna. Kot je dejal, bi sam podprl sprostitev cen, vendar ob tem, da bi trgovci nato vlagali v zeleni prehod, za katerega je treba zagotoviti zadostno infrastrukturo.

Trgovci zaradi zaprtih trgovin ob nedeljah letno izgubijo 1 milijardo evrov prihodkov

Trgovce pesti tudi zaprtje trgovin ob nedeljah. Kot je opozorila Lah, v Sloveniji trgovci zaradi tega letno izgubijo eno milijardo evrov prihodkov, država pa okoli 100 milijonov evrov. Helena Draškovič iz podjetja Magistrat International, ki upravlja trgovine Emporium, je poudarila, da domači potrošniki nakupov ne razporedijo na druge dni, temveč se po nakupih odpeljejo v Italijo, izgubljena pa je tudi potrošnja turistov.

Ker Emporium precej raste predvsem na račun spletne prodaje, je Draškovič opozorila tudi na konkurenco s strani kitajskih podjetij, ki poslujejo pod drugačnimi poslovnimi pogoji glede trajnosti in drugih predpisov EU. Gre za problem, ki ga je treba rešiti na ravni EU, je izpostavila Lah.

Navedla je tudi potrebo po enostavnejšem zaposlovanju tujcev in upokojencev ter opozorila na težave, ki so jih trgovcem v Sloveniji povzročili predpisi, kakršni so evidentiranje delovnega časa. Posebej je opozorila tudi na težave majhnih trgovin, ki v Sloveniji propadajo hitreje kot v večini drugih držav EU. Zato bi bilo treba najti model, kako jih ohraniti.

Direktor Kmečke zadruge Sevnica Janko Skube je poudaril, da trgovine na podeželju opravljajo tudi družbeno pomembno delo, potrebovali pa bi podporo države. Poleg tega bi se morali lokalni trgovci povezati med seboj in skupaj skrbeti za promocijo.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje