Zmanjšana oziroma zelo omejena dobava novih vozil (še vedno) močno vpliva na najem avtomobilov. Cene so še vedno nekajkrat višje kot pred epidemijo covida-19, ponudniki vozil pa nimajo toliko avtomobilov, kot so jih imeli leta 2019.
Zadnjih nekaj mesecev je v znamenju podražitev. Energenti, hrana, gorivo … Splošen dvig cen, ki je zajel skoraj vse segmente življenja, je podražil tudi poletni oddih. Tako za tiste, ki se na dopust odpravljajo z avtomobilom, kot tiste, ki letijo z letalom, nato pa za raziskovanje destinacije najamejo avtomobil. Ta storitev se je v zadnjih dveh letih močno podražila. V nekaterih krajih po svetu je celo petdnevni najem avtomobila dražji od cene, ki jo boste plačali za nastanitev.
Večje povpraševanje od ponudbe je že vse od leta 2020, ko se je po svetu začel širiti koronavirus, posledično pa se je močno zmanjšalo število potovanj in povpraševanj po najemu avtomobilov. Lastniki podjetij za najem avtomobilov so močno zmanjšali svojo floto vozil, prav tako se je ustavila prodaja avtomobilov. Zaradi pomanjkanja čipov in polprevodnikov, kar traja že skoraj dve leti, pa se na nove avtomobile še vedno čaka po več mesecev, tudi pol leta ali še dlje.
Kdor je v zadnjem času pregledoval ponudbo za najem avtomobila, je opazil veliko višje cene, kot so bile še pred nekaj leti. Stroški najema avtomobila na evropskih počitniških destinacijah so se v zadnjih treh letih skoraj podvojili. Lani je bilo več primerov, ko so ponudniki avtomobilov za najem na evropskih letališčih v turističnih mestih nad svojimi okenci izobesili tablo “razprodano”.
Če so se cene za najem avtomobila leta 2019 gibale pri 40 evrih na dan, so se lani povzpele krepko čez 100, ponekod tudi do 175 evrov na dan.
Cene močno poskočile tudi v Sloveniji
Dvig cen za najem avtomobila je opazen tudi v Sloveniji. V Ljubljani je bilo treba za najem srednjega razreda avtomobila poleti 2019 za en teden odšteti 250 evrov. Lani so cene poskočile tudi na 1.500 na teden, zdaj pa se cene gibljejo od 500 do 750 evrov na teden.
Povpraševanje še vedno močno presega ponudbo, saj ponudniki še vedno nimajo na voljo toliko jeklenih konjičkov, kot so jih imeli pred epidemijo. Po nekaterih ocenah naj bi bilo v obtoku 40 odstotkov manj vozil za najem kot pred epidemijo. Kot pravijo v Avisu, imajo zdaj 60 odstotkov vozil v primerjavi z letom 2019.
“Povpraševanje po najemu vozil v Sloveniji je letos močno preseglo ponudbo. V primerjavi s ‘predkoronskimi’ leti je še vedno manjše, a smo s sezono zadovoljni,” so pojasnili za N1.
Tudi v Europcaru Sloveniji imajo v letošnji poletni sezoni le eno pripombo – premalo vozil v svoji floti. “Že lani se je močno povečalo povpraševanje, letos pa je še večje. Pozna se, da so odpravljeni ukrepi proti koroni,” je dejal Zoran Đukić, izvršni direktor Europcara Slovenije.
V poletnih mesecih se avtomobili v Sloveniji oddajajo od pet do sedem dni, največ strank pa je tujcev.
Velik naval v zadnjih mesecih opažajo tudi v podjetju Renty. “V letošnji poletni sezoni imamo na voljo približno 180 vozil, kar je največ do zdaj. Če bi jih imeli še 100 več, bi jih prav tako oddali, vendar samo julija in avgusta,” je povedal Ivan Šček, direktor Rentyja. Težava nastane, ko se poletna sezona zaključi in turisti odidejo, saj vozila, parkirana na parkirišču, pomenijo najvišji strošek, je dodal Šček.
Kakšne so druge možnosti?
Na Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) v času visokih cen najema avtomobila kot eno od alternativ izpostavljajo spremembo počitniških destinacij, ki jih lahko obiščemo z lastnim avtom, javnim prevozom. “To je ne nazadnje prijaznejše do okolja. Odpoved letenju in uporaba javnega prevoza je namreč eno od priporočil za okolju bolj prijazno mobilnost,” so pojasnili na AMZS.
Ob tem so izpostavili še, vsaj za Slovenijo in pomemben del drugih evropskih držav, da je lastništvo avtomobila za nas še vedno izjemno pomembno, čeprav so nekateri napovedovali oziroma še napovedujejo zaton tega modela osebne mobilnosti. Ne nazadnje to kaže tudi napoved za letošnje poletje, ko naj bi bil na slovenskih cestah dosežen rekord v prometu. Po oceni AMZS, ki je podatke pridobil od svojih evropskih partneric, naj bi se promet po slovenskih cestah povečal za pet do deset odstotkov v primerjavi z rekordnim letom 2019.
“Ocenjujemo, da so k temu prispevale težave letalskih prevoznikov, vojna v Ukrajini in epidemija covida-19, v tem primeru je osebni avto varen osebni mobilnostni mehurček, ki tudi v morebitnih kriznih razmerah omogoča največ osebne svobode in fleksibilnosti,” menijo.
Vzroki za težave z dobavami novih vozil
Daljše čakanje, tudi do enega leta, je realnost, ki že nekaj časa vlada v avtomobilski industriji. Ozko grlo še naprej predstavljajo čipi, težave z zalogo novih avtomobilov pa dvigujejo ceno tudi rabljenim.
Težave v dobaviteljskih verigah še nekaj časa ne bodo odpravljene, čakalne dobe za nove avtomobile pa se še ne bodo zmanjševale. “V zadnjih mesecih smo večkrat izpostavili, da se bo treba tako s čakanjem na nov avto kot z rastjo cen sprijazniti. Pričakovanja, da naj bi se cene v prihodnosti ob normalizirani dobavi znižale, se po našem mnenju ne bodo uresničila. Avti se namreč dražijo že zadnjih deset let in se bodo tudi v prihodnje, ne glede na dobave. To vse bolj velja tudi za rabljena vozila,” ocenjujejo na AMZS.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje