Ob vse hujši okoljski krizi rešitve za bolj trajnostno mobilnost iščejo tudi v avtomobilski industriji. Najbolj razširjena je ideja o prehodu na vozila z električnim pogonom, ki so na cestah vedno pogostejša, za katera pa okoljski strokovnjaki opozarjajo, da - čeprav z njimi sicer res ne uporabljamo bencina oziroma nafte - je treba upoštevati okoljsko škodo, ki nastane ob njihovi proizvodnji. Polnjenje večine teh vozil, ki jih je veliko tudi že v Sloveniji, poteka na polnilnih postajah, ki elektriko dobivajo iz omrežja, na trg pa zdaj prihajajo tudi prvi avtomobili, ki imajo na karoseriji nameščene solarne panele.
Evropejci bodo prve avtomobile s sončnimi celicami dobili novembra letos. Takrat bo namreč nizozemsko podjetje Lightyear kupcem dostavilo prve modele 0. Gre za večje električne avtomobile, ki imajo na strehi in pokrovu motorja nameščene sončne panele. Ti skupaj merijo pet kvadratnih metrov, vendar niso primarni vir napajanja.
Solarne panele so v podjetju vključili kot drugotni vir, ki čez dneva dopolnjuje zalogo elektrike. Medtem ko avto miruje na parkirišču, se baterija s pomočjo sonca polni. To pa pomeni, da avtomobila ni treba vsakodnevno priklapljati na polnilnico. Po testiranju, ki ga je opravilo podjetje, naj bi sončne celice na Lightyear 0 proizvedle dovolj energije, da vsem, ki na dan prevozijo manj kot 35 kilometrov, avtomobila ne bo treba polniti dva meseca. Ta ocena velja za kraje z manj sonca, v krajih z več sončne svetlobe pa bi lahko avtomobil brez polnjenja zdržal celo do sedem mesecev.
Letno naj bi solarni paneli na tem avtomobilu proizvedli tolikšno količino elektrike, da bi z njo lahko prevozili do 11.000 kilometrov. Doseg polne baterije znaša sicer 625 kilometrov, vmesne pošiljke energije, ki jo proizvedejo paneli, pa bi lahko doseg podaljšale na več kot 1.000 kilometrov.
Takšna zasnova avtomobilov odpira novo možnost pri zelenem prehodu, vendar ta za zdaj še ne bo dostopna širši populaciji. Glavni razlog za to je cena, ki je za model Lightyear 0 postavljena pri 250.000 evrih. Ob tako visoki ceni se stroki projekt ne zdi ekonomsko vzdržen. Kot je za britanski časnik Guardian povedal Jim Saker, profesor z univerze Loughborough in predsednik britanskega inštituta za avtomobilsko industrijo, kupec za četrt milijona evrov dobi le nekaj več kot 70 kilometrov dosega dnevno. “Zasnova ni slaba, vprašanje je le, ali bo taka tehnologija sposobna preživeti do trenutka, ko bo ekonomsko vzdržna,” je dejal Saker.
Na tržišče pa prihaja tudi občutno cenejši avtomobil. Gre za model Sion nemškega podjetja Sono Motors, ki ga bodo bolj množično začeli proizvajati v drugi polovici leta 2023. Cena za prednaročilo znaša 29.900 evrov, model pa ima sončne panele nameščene tudi ob straneh. Sion je manj zmogljiv in manjši od Lightyearovega modela 0, njegova baterija ima manj dosega (305 kilometrov). Sion lahko tedensko s sončnimi celicami proizvede za največ 245 kilometrov energije.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje