Dobavne verige danes delujejo bolje kot pred enim letom, ko so podjetja več mesecev čakala na surovine, nekateri izdelki za kupce v trgovini pa so bili praktično nedostopni. Spremembe v dobavi se kažejo tudi skozi cene ladijskega prevoza, ki so se oktobra letos prepolovile in se že približujejo predkoronskim ravnem. "Težave z dobavo so se rešile. Še vedno nastajajo težave pri dobavi čipov, vendar je tudi to veliko bolje," razmere opiše Boštjan Gorjup, direktor družbe BSH Hišni aparati Nazarje. Padca cen ladijskega prevoza končni kupci še ne bodo občutili, stroški prevoza in proizvodnje v Evropi namreč ne popuščajo.
“Prevoz kontejnerja je včasih stal 2.500 evrov, nato so se cene povišale na 15.000, zdaj so 3.000 evrov. Medtem prevoz po Evropi ohranja visoko ceno, saj je povezana z gorivom, ki je še vedno na visoki ravni,” dogajanje povzema direktor družbe BSH Hišni aparati Nazarje Boštjan Gorjup. Nekdanji predsednik gospodarske zbornice (GZS) pravi, da so težave z dobavo rešene, še vedno pa primanjkuje čipov, vendar se zadeve izboljšujejo.
Obrat na bolje so napovedovali pri združenju za promet na GZS, kjer izpostavljajo trenutno prepolovitev cen ladijskega prevoza iz Daljnega in Bližnjega vzhoda. Oktobrske prevozne cene ladijskih zabojnikov iz Kitajske do sredozemskih pristanišč so bile namreč 53 odstotkov nižje od cen januarja letos, ko je kriza z dobavo dosegla vrh. Strošek prevoza se je znižal tudi novembra.
Na cene prevoza vpliva tudi vrsta ladijskega prevoza, tako se denimo cene razlikujejo za linijske in čarterske ladje. Cene so najprej padle na rednih linijah, kasneje še drugim.
Umetni dvig cen
“Cene so se zdaj prepolovile v primerjavi s cenami, ki so bile v času covida. Še vedno niso na ravneh, ki so bile pred tem, torej v letu 2019, so pa zdaj cene bistveno nižje, predvsem za prevoz iz Daljnega in Bližnjega vzhoda. Te cene so zdaj nekako normalne,” razlaga direktor združenja za promet pri GZS Robert Sever.
Sever hkrati opozarja na ločnico med ladijskim in kopenskim prevozom ter vzroki, ki so pripeljali do zvišanja cen: “Cene ladijskih prevozov so se povišale zaradi pomanjkanja kapacitet, predvsem kontejnerjev in ladijskih kapacitet na morju, kopenska logistika pa se dviguje predvsem zaradi vhodnih stroškov, kot sta gorivo in elektrika, stroškov kadra in tako naprej.”
Na zapisano so že med naraščanjem cen opozarjala nekatera gospodarska združenja, ki so prst uperila v ladjarje, češ da ti umetno zvišujejo cene. “Cene ladijskih prevozov so se dvigovale že pred covidom oziroma takoj ko se je začela pandemija. V začetku leta 2020 so šle cene strmo navzgor in dosegle nenormalne vrhove. Tukaj nekatera združenja celo obtožujejo ladjarje kartelnih dogovorov, ampak o tem je treba imeti dokaze,” še pravi Sever.
Svetovna trgovina se ohlaja
Pri združenju za promet ugotavljajo normalizacijo globalne trgovine, o preteklih težavah z dobavo pa dodajajo, da je k temu prispevala tudi velika uporaba spletnega nakupovanja in manjših naročil.
Rekorden mesečni padec cen ladijskega prevoza pa je novembra imel prevoz iz Kitajske do zahodne obale ZDA. Ameriški mediji padec cen pripisujejo zmanjšanemu povpraševanju na svetovnem trgu, razlog pa naj bi bil v glavnem dvig obratnih mer centralnih bank po svetu. Financial Times ob pocenitvi ladijskega prevoza poudarja, da kupci niso več sprejemali vse višjih cen, kar je enkrat več oklestilo povpraševanje. Ob ladijskem se je znižala tudi cena letalskega prevoza, med drugim ugotavljajo na drugi strani Atlantika.
Izdelki v trgovinah se še ne bodo pocenili
Kako bomo spremembe v cenah prevoza čutili potrošniki in ali se lahko nadejamo pocenitve izdelkov v trgovinah? Samo Kupljen, direktor družbe Bauhaus Slovenija, pravi, da se jih ne bomo: “Dobava se je znižala na ravni kontejnerskega prevoza iz Daljnega vzhoda v Evropo, vendar so se stroški proizvodnje zelo zvišali. Tudi mi smo mislili, da je padec cen dobra novica in bomo lahko znižanje predali naprej kupcem, tako da bo za vse nas dobro. Veliko ljudi namreč narobe razume trgovce, kajti trgovec ne živi od tega, da ima enkrat večjo maržo. Pravi trgovec živi od tega, da veliko proda. Od velike marže živijo butiki. Ravno zaradi tega se tudi mi zanimamo, da kupujemo po najbolj ugodnih možnostih in da te dajemo na trg. Vendar je to, kar smo privarčevali pri uvozu iz Daljnega vzhoda, požrla inflacija v Evropi,” pojasnjuje.
Kljub temu tudi v Bauhausu Slovenija ugotavljajo stabilizacijo dobave, ki se odraža v cenah prevoza. “Trenutno za prevoz iz kitajskih pristanišč Šanghaj, Šenzen, Ningbo pa tudi iz Vietnama, plačujemo skoraj po nivojih, kot so bili pred pandemijo. Če so normalne cene, pomeni, da je tudi povpraševanje po ladijskem in kontejnerskem prevozu normalno. Bili so časi, ko smo plačevali trikrat, štirikrat pa tudi petkrat več, samo zato, da so prišli naši zabojniki v Luko Koper,” spremembe komentira Kupljen.
Tudi v spletni trgovini Mimovrste večjih težav pri dobavi izdelkov letos ne zaznavajo, ob tem pa pravijo, da je k temu zagotovo botrovalo obdobje koronakrize, zaradi česar se zdaj bolje odzivajo na spremembe v poslovanju. Pri Mimovrste prav tako ne načrtujejo posebnega povečanja zalog: “Glede na pretekla leta in dinamiko poslovanja zaloge obnavljamo sproti in več mesecev vnaprej, potreb po večjih zalogah, zaradi omenjenih razlogov, nismo zaznali. ”
K stabilizaciji dobavnih tokov bo predvidoma prispevalo tudi rahljanje ničelne politike do covida-19. Kitajske oblasti so namreč zaradi pritiska javnosti prekinile prakso zapiranja večmilijonskih mest in celotnih pristanišč zaradi manjšega števila okužb. Samo Kupljen v luči tega upa, da se bosta “proizvodnja in dobava normalizirali še bolj, kot sta že”.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje