Atlet Emil Zatopek, ki ga vsi poznajo pod vzdevkom Češka lokomotiva, velja za eno največjih športnih osebnosti 20. stoletja, ki je popravljal rekord za rekordom na dolge proge. Bil je prvi človek, ki je pretekel 10 kilometrov pod 29 minutami. Danes, 19. septembra, bi praznoval 100 let.
Emil Zatopek se je rodil 19. septembra 1922 v Koprivnicah na Češkem (takrat Čehoslovaška) v družini kot šesti otrok. Pri 16 letih je začel delati v znameniti tovarni čevljev Bata, kjer se je udeležil tudi prvega teka. Po uspešnem nastopu je začel trenirati atletiko in leta 1944 postavil rekorde Češke na 2, 3 in 5 km, leta 1946 pa je nastopil na evropskem prvenstvu, kjer je na 5 km zasedel peto mesto. Leta 1948 se je, star 26 let, udeležil olimpijskih iger v Londonu in osvojil zlato na 10 km metrov in srebro na 5 km. Po londonskih olimpijskih igrah se je poročil z Dano Ingrovo, ki je bila metalka kopja; mimogrede naj povemo še zanimivost, da je bila rojena na isti dan kot njen mož.
Štirikrat popravil rekord na 10km
Naslednja leta je Emil, visok 173 cm in težak 66 kilogramov, drugega za drugim popravljal svetovne rekorde – na 10 km (popravil ga je kar štirikrat), na 5 km, na 20 km (popravil ga je dvakrat), na 25 km (dvakrat), na 30 km in v teku na eno uro. V celotni karieri je skupaj nanizal kar 18 svetovnih rekordov. Leta 1952 se je na olimpijskih igrah v Helsinkih vpisal med nesmrtne atlete (zdravniki so mu odsvetovali nastop zaradi vnetja žlez dva meseca prej), saj je zmagal na 5 km, 10 km in maratonu (maraton je odtekel prvič v življenju). Do leta 1955 je dominiral v teku na dolge proge. Leta 1956 se je po olimpijskih igrah v Melbournu, kjer je bil šesti v maratonu, poslovil od vrhunskega športa.
Za kazen v rudnik
Zatopek je bil heroj tudi v svoji domovini Čehoslovaški, bil je pomemben član komunistične partije. A ko je podprl bolj napredno in demokratično krilo stranke, so ga po Praški pomladi odstranili z vseh pomembnih položajev, za kazen je moral celo delati v rudniku urana. Velikega atleta je 9. marca 1990 rehabilitiral Vaclav Havel. Po dolgi bolezni je umrl leta 2000 v Pragi.
Zakaj Češka lokomotiva?
Njegov stil teka je bil zelo značilen in povsem drugačen od stila, ki so ga strokovnjaki imeli za učinkovitega. Njegova glava je med tekom večkrat zaokrožila, na obrazu se mu je videl ves trud, ki ga je vlagal v tek, zgornji del telesa pa je nihal z ene strani na drugo. Med tekom je glasno sopihal in jamral, zato so mu sotekmovalci nadeli naziva Emil Grozni in Češka lokomotiva.
Posebna metoda treninga
Treniral je v vsakem vremenu, tudi v snegu, na treningih pa je imel večkrat obute težke delavske čevlje. Njegov trening je bil dokaj preprost. Vseboval je intervalne teke, ki so temeljili na hitrosti in vzdržljivosti. V trening je vključil tudi sprint na 100 m, kar je bilo takrat za dolgoprogaše sila nenavadno. Pred tekom je vedno poskusil biti čim bolj sproščen, med tekom je imel navado, da je palca na roki pritisnil na sredinca, s tem je dosegel sproščenost rok in ramen.
Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.