Sodobni dizelski motor bo dosegal zahtevano stopnjo čistosti samo s pomočjo vbrizga sintetične sečnine. Ali s tujko tekočine AdBlue.
Procesu, ki očisti izpuh sodobnih dizlov, pravimo selektivna katalitična redukcija ali s tujko SCR. Nič novega, saj so o tem procesu precej vedeli že v 70. letih, ko so ga začeli uporabljati za večje tovornjakarske motorje. Leta 2001 pa se je tak sistem že pojavil tudi v osebnih vozilih z močnejšimi dizelskimi motorji. Posebej v tistih modelih, ki so bili namenjeni trgu v ZDA. Gre pa za vbrizg sintetične sečnine v izpušni sistem. Tekočine, ki ji popularno pravimo AdBlue in je zaščitena znamka nemške zveze proizvajalcev vozil (VDA).
Kaj se pravzaprav dogaja pri tem procesu? Tekočino AdBlue, ki je spravljena v samostojnem rezervoarju, posebna črpalka dovaja do izpušnega sistema, kjer jo pod visokim pritiskom (od štiri do osem barov) sistem razpršeno vbrizga v izpuh. Pod visokimi temperaturami v izpušnem sistemu amonijak v tekočini reagira z dušikovimi oksidi (NOx in NO), rezultat pa je neškodljivi dušik in voda oziroma vodna para. Tak sistem zmore odstraniti do 95 odstotkov odstotkov nevarnih dušikovih oksidov iz izpuha. Toda vbrizg sečnine ima tudi druge dobre lastnosti – posredno zmanjšuje tudi porabo vozila, saj lahko deluje motor z večjim presežkom zraka in z višjimi temperaturami zgorevanja. Ravno to pa običajno pomeni več škodljivih dušikovih oksidov, hkrati je tako lahko manjši tudi izpust CO2 (celo do sedem odstotkov).
Ne podcenjujte pomanjkanja!
Sistem dovaja tekočino iz posebnega rezervoarja (od 10 do 20 litrov), njegova poraba pa znaša približno pet odstotkov porabe goriva. Zelo grobo povedano, porabili boste okoli liter in pol tekočine Ad Blue na tisoč kilometrov, seveda pa je vse odvisno od načina vožnje in obremenitve motorja. In ko sistem zazna pomanjkanje, to najprej dovolj hitro sporoči vozniku prek informacijskega sistema.
Načelno bi moral rezervoar sečnine vendarle zdržati obdobje med dvema obiskoma servisa (približno 15 tisoč kilometrov). Če je poraba tekočine vendarle večja, pa voznik dobi sporočilo, koliko kilometrov bo lahko še prevozil s takšno porabo (glede na količino v rezervoarju). Po prvem opozorilu je običajno mogoče še vedno prevoziti približno 2.500 kilometrov; če tekočine vendarle zmanjka med vožnjo, pa bo motor še deloval, toda ko ga boste ustavili, vam ne bo več dovolil novega zagona.
Dolivanje je enostavno
Zato jemljite opozorilo na informacijskem sistemu resno, saj se vam lahko zgodi, da obstanete na poti. Dolivanje tekočine je sicer precej enostavno, na večjih črpalkah je s posebnim adapterjem mogoče uporabljati tudi sistem za tovornjake. Sicer pa je bolj enostaven način dolivanje iz majhnih plastičnih posod, ki jih je mogoče kupiti tako rekoč na vseh bencinskih servisih. Bistveno je, da ima posoda primeren nastavek, odprtina za dolivanje tekočine AdBlue pa je običajno (pri novejših modelih) tik ob odprtini za dolivanje goriva. Večina avtomobilov vam bo tudi pokazala, koliko je minimalna količina dolite tekočine, da bo sistem ''zadovoljen'' in bo izbrisal opozorilo.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje