Medtem ko se večina šolarjev po svetu uči predmetov, kot sta matematika in angleščina, obstajajo tudi druge zelo pomembne življenjske lekcije, ki običajno niso v učnem načrtu. Empatija na primer je naučena veščina, ki prihaja s poslušanjem in razumevanjem drugih. Zato so danske šole že leta 1993 med obvezne predmete učnega načrta uvedle tudi tečaj empatije ali sočutja, da bi otroke, stare od 6 do 16 let, naučili, kako biti prijazen.
Danci so že nekaj desetletij na vrhu ali pa tik pod njim lestvice najsrečnejših narodov, takoj za Finci. Veliko strokovnjakov meni, da razlog tiči tudi v njihovem načinu vzgoje in filozofiji starševstva, ki obrodita pomembne sadove: trdožive, čustveno trdne, srečne otroke, ki odrastejo v trdožive, čustveno trdne in srečne odrasle, ki ta uspešni način vzgoje prenašajo na svoje otroke.
Na Danskem se šole ne posvečajo izključno izobraževanju ali športu, temveč otroku v celoti. Starši in učitelji se ukvarjajo s socializacijo, samostojnostjo, medsebojno povezanostjo, demokracijo in samospoštovanjem. Želijo, da se otroci naučijo trdoživosti in razvijejo močan notranji kompas, ki jih bo vodil skozi življenje. Vedo, da bodo njihovi otroci dobro izobraženi in da se bodo naučili številnih veščin. Toda resnične sreče ne prinese samo dobra izobrazba. Otrok, ki zna obvladovati stres, ima prijatelje in stvaren pogled na svet, ima življenjske veščine, ki so drugačne od, recimo, veščin matematičnega genija. In ena od vrednot, ki se je tudi sistematično učijo danski otroci, je – empatija. Učitelji in seveda tudi starši si želijo, da bi otroci znali najprej prepoznati svoja čustva ter nato tudi čustva drugih otrok. Otroci se skozi vsa leta šolanja učijo izrazov za svoja čustva, prav tako pa se učijo prepoznavati znake na telesu in obrazih drugih otrok, da lahko preberejo njihova čustvena stanja.
Programu, ki so ga osnovali najboljši otroški psihologi v državi, Danci pravijo CAT – Kit program (The Cognitive Affective Training Kit). Eden najbolj priljubljenih orodij za izražanje čustev je termometer od 0 do 10. Tako lahko otroci uporabljajo termometer, da povejo, kako močna so njihova čustva, ne da bi zato morali uporabiti besede. In ko znajo prepoznati in oceniti svoja čustva, lahko ocenijo tudi čustva drugih otrok in odraslih. Otroci napredujejo tudi s pomočjo slik z izraženimi čustvi na obrazih, eden najbolj močnih delov programa pa je, da so v učne skupine pomešani otroci z različnimi sposobnostmi. Tako sta skupaj dober matematik in odličen nogometaš in oba se naučita ceniti sposobnosti drug drugega. Otroci vidijo, da ima vsak svoje močne in šibke točke ter se ne favorizira le otrok, ki so odlični v matematiki in jezikih ter se pozablja na male kreativce, slikarje in športnike.
Seveda tudi Danska ni odporna proti slabim stvarem daleč od tega, niti proti trpinčenju v šoli in doma, njihova zgodovina je v resnici zelo krvoločna, a prav zato se na te stvari veliko opozarja. Fundacija princese Mary je bila ustanovljena, da se otroke od malih nog uči, da trpinčenje sošolcev ni rešitev, da morajo čustva izraziti na drug način in da imamo predvsem vsi ljudje čustva.
Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!