Ker je v resnici pričakoval paket, je bralec skoraj nasedel sporočilu, ki je bilo videti kot obvestilo Pošte Slovenije. Kaj ga je ustavilo, tik preden je vnesel podatke o bančni kartici? Kako prepoznati prevaro? Kako preveriti, ali je sporočilo resnično?
Bralec nam je poslal sporočilo o tem, da je na svoj telefon prejel SMS-sporočilo Pošte Slovenije, v katerem ga ta obvešča, da njegove pošiljke ni mogoče dostaviti, zato ga prosijo, da popravi naslov.
Povezava v sporočilu ga je vodila do spletne strani, kjer je naslov lahko še enkrat napisal, od tam pa na naslednjo, kjer je izvedel, da bo moral plačati 30 centov za storitev in da to lahko naredi s kartico. Na strani so bili podatki o kartici, ki naj bi jih vnesel.
"Ker sem v tem času v resnici pričakoval paket, se mi je zdelo sporočilo pristno in nisem dvomil o tem, da je pristno," je zapisal bralec.
Pozoren pa je postal, ko je že nameraval začeti vpisovati podatke o bančni kartici.
Čeprav je bila spletna stran videti popolnoma takšna, kot bi bila stran Pošte Slovenije, je opazil nenavaden URL (spletni naslov).
Takrat je tudi preveril telefonsko številko, s katere je prišlo SMS-sporočilo. Telefonska številka se je začela s kodo +44, kar pomeni, da je prišlo iz tujine.
Zato se je bralec odločil, da prijave ne bo izpolnil do konca in je zaprl spletno stran, telefonsko številko pa blokiral. Še pred tem je naredil posnetek zaslona, tako SMS-sporočila kot spletne strani, da bi lahko imel dokaz, če bi prišlo do kakšnih neljubih posledic.
Bralec je ravnal pravilno, so nam odgovorili pri Pošti Slovenije (PS), na katero smo naslovili nekaj vprašanj v zvezi z bralčevo zgodbo.
Potrdili so nam tudi, da sta bila tako sporočilo kot spletne strani lažne in da je v ozadju spletna prevara.
"V večini tovrstnih primerov gre za poskuse spletnih prevar prek sporočil, ki zlorabljajo grafično podobo Pošte Slovenije in vsebujejo povezave na lažne spletne strani," so zapisali v odgovoru.
Kako lahko razlikujemo prava in lažna sporočila ali spletne strani?
Uporabniki naj bodo še posebej pozorni na domeno ali telefonsko številko, s katere je bilo sporočilo poslano, opozarjajo pri PS.
Uradna komunikacija Pošte Slovenije je vedno poslana z elektronskega naslova, ki ima domeno @posta.si.
Povezave v pristnih sporočilih vedno vodijo na spletne strani na domeni Pošte Slovenije, torej je na koncu URL naslova posta.si.
V konkretnem primeru sum na prevaro vzbudijo tudi slovnične oz. jezikovne napake (Vala POŠTA Slovenija) ali ameriški zapis datuma (Ponovna dostava
2025.4.17]), so zapisali na Pošti Slovenije.
Pošta Slovenije nikoli ne zahteva plačila vnaprej
Pošta Slovenije v nobenem primeru ne zahteva izključno plačila vnaprej (pred dostavo).
Poštnina oz. odkupnina se vedno lahko plača tudi ob prevzemu paketa, neposredno pismonoši, na poštnem okencu, paketomatu ali na drugem prevzemnem mestu.
Če je zahtevano plačilo poštnine vnaprej, edini način pa je plačilo s kartico, gre zagotovo za prevaro, so zapisali pri PS.
Ko gre za tovrstne spletne prevare, svetujemo, da posamezniki tovrstna sporočila izbrišejo, nanj ne odgovarjajo, ne klikajo na povezave v takih sporočilih, prav tako pa naj ne vnašajo podatkov o plačilnih karticah.
Preverite, za katero pošiljko gre
Na vprašanje, ali je morda podatek, da bralec pričakuje paket, "ušel" iz podatkov Pošte Slovenije, nam pri podjetju niso odgovorili.
So pa zapisali, da v primeru, da uporabniki pričakujejo pošiljko, vendar niso prepričani, ali gre za lažno ali pravo sporočilo, lahko sami preverijo sprejemno številko.
To lahko storijo na spletni strani za sledenje poštnim pošiljkam sledenje.posta.si, lahko pa sporočilo kot priponko posredujejo na [email protected] ali preverijo na telefonski številki kontaktnega centra 080 14 00.
Če pošiljke ne pričakujete, pa ste dobili takšno obvestilo, raje najprej preverite, za kaj gre na zgoraj opisane načine.
Na telefonsko številko, s katere je prišlo SMS-sporočilo, ne kličite, ali pošiljajte SMS-sporočil, še posebej, če je ne poznate.
Prevaro ali poskus prevare prijavite
Uporabniki, ki potrebujejo pomoč kot žrtev spletne prevare, se lahko obrnejo na nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT in prijavijo incident.
V primeru oškodovanja Pošta Slovenije uporabnikom svetuje, da podajo prijavo na policijo.
Poskus tovrstne spletne prevare ni nov
"V Pošti Slovenije vseskozi spremljamo različne vrste prevar ter objavljamo obvestila na svojih spletnih straneh in družbenih omrežjih," so sporočili iz podjetja.
Zavedati se je potrebno, da spletnih prevar ni mogoče preprečiti, najbolj učinkovita metoda je ozaveščanje in izobraževanje uporabnikov, da prepoznajo lažna sporočila in lažne (ponarejene) spletne strani.
POSEBNI VIDEO: "Mi danes ne vemo, kaj bo prinesel jutrišnji dan"
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje