Način iskanja informacij na spletu se bo korenito spremenil, pravijo poznavalci. V bitko na trgu spletnih iskalnikov se je vključilo tudi podjetje OpenAI z iskalnikom na klepetalnem robotu ChatGPT.
Verjetno ste danes že kaj poguglali.
Beseda “guglanje” se je tako udomačila, da skorajda ne pomislimo več, da njeno ime izhaja iz imena najbolj uporabljanega spletnega iskalnika. Po podatkih s spleta je Googlov spletni iskalnik v začetku tega leta obvladoval kar 92 odstotkov trga spletnih iskalnikov. Pretekli teden pa se je kot blisk razširila novica, da je v ta trg vstopilo tudi podjetje OpenAI, ki je uporabnikom klepetalnega robota Chat GPT-4.0 omogočilo tudi spletno iskanje.
Chat GPT se je doslej od iskalnikov, kot je Google, razlikoval predvsem po tem, da so bile njegove informacije “zastarele” in omejene.
Do zdaj je bil namreč ChatGPT večinoma omejen na ustvarjanje odgovorov iz svojih lastnih podatkov, ki jih je zbral z “usposabljanjem” in ki so bili stari kakšno leto dni. Z novim iskalnikom pa bo klepetalni robot po spletu iskal najnovejše informacije, kot so na primer novice, vrednosti delnic, prav tako pa bo lahko postregel z najnovejšimi večpredstavnostnimi rezultati.
Kaj je drugače?
“Naš cilj je narediti ChatGPT za najpametnejšega pomočnika,” je za revijo ameriškega tehnološkega inštituta MIT povedal Adam Fry, vodja oddelka za iskalnike pri OpenAI. Ena od prednosti novega iskalnika je iskanje v “pogovornem načinu”, kar bo povsem spremenilo način iskanja informacij, so prepričani v podjetju.
Funkcija “Search”, iskanje s pomočjo umetne inteligence, je trenutno dostopna zgolj uporabnikom plačljivih vsebin ChatGPT, v naslednjih mesecih pa jo postopoma nameravajo ponuditi tudi ostalim uporabnikom tega jezikovnega modela.
Kot primer iskanja na spletni strani OpenAI navajajo vprašanje “Pomagaj mi pri načrtovanju počitnic na Amalfijski obali”.
Klepetalni robot v hipu postreže z osnovnimi informacijami (tudi večpredstavnostnimi) o destinaciji, vključno z informacijami, katere so lokalne kulinarične specialitete, ali kakšne vrste avtomobil je najbolj primeren za raziskovanje destinacije, kakšne so možnosti za nastanitev. Odgovarja tudi na dodatna vprašanja, kot so na primer “kakšno bo vreme v času obiska?” ali “česa ne smem spregledati?” in podobno.
Iskanje po spletu (označeno z besedo “Search” in ikono, ki predstavlja splet) je mogoče vključiti ali izključiti po potrebi. Iskalnik, ki uporablja umetno inteligenco, pa izkorišča tudi zgodovino klepetov in nadaljuje pogovor, ki ga je uporabnik začel že pred časom. Tako si lahko zapomni določene informacije o uporabniku, ki jih lahko uporabi kasneje. Včasih to stori samodejno ali pa ga lahko prosite, naj si nekaj zapomni.
Na primer, če mu poveste, da greste na dopust “čez štiri dni”, ali da ste vegetarijanec, si bo to zapomnil in upošteval pri iskanju podatkov na primer o vremenu ali primernih restavracijah.
Informacije na spletu iskalnik dobiva iz vseh virov, ki ne blokirajo njegovega “iskalnega pajka”, za pomoč pri razvoju spletnega iskanja pa je OpenAI izkoristil tudi svoja partnerstva s tiskovnimi agencijami in novičarskimi portali, kot so na primer Reuters, Financial Times, Le Monde in Time. Pri podajanju rezultatov pa navede tudi vire, iz katerih črpa informacije.
Ni vse zlato. Umetna inteligenca še vedno lahko “prodaja neumnosti”
Toda kljub izboljšani zmožnosti iskanja po spletu in navzkrižnega preverjanja virov orodje ni odporno proti “vztrajni težnji jezikovnih modelov umetne inteligence, da si stvari izmislijo ali naredijo narobe”, piše revija MIT Technology Review.
Ko so njihovi novinarji preizkušali novo iskalno funkcijo in jo vprašali za ideje za počitniške destinacije, je ChatGPT predlagal “luksuzne evropske destinacije”, kot so Japonska, Dubaj, Karibski otoki, Bali, Sejšeli in Tajska. Kot vir je ponudil članek iz britanskega časopisa Times, ki je te lokacije, skupaj z evropskimi, navedel kot možnosti za luksuzne počitnice.
“Zlasti, ko sprašujete o neresničnih dejstvih ali dogodkih, ki se nikoli niso zgodili, lahko klepetalni robot še vedno poskuša oblikovati verjeten odgovor, ki pa ni nujno pravilen,” pravi Suzan Verberne, profesorica na univerzi Leiden. Če neko podjetje svojih virov ne filtrira dovolj dobro, lahko v klepetalnega robota prodrejo napačne informacije, ki jih je našel na spletu, je povedala za revijo MIT.
Ali novi iskalnik predstavlja grožnjo Googlu?
ChatGPT seveda ni edino podjetje, ki poskuša konkurirati Googlu z iskalnikom, ki ga poganja AI.
Sam Google uporablja svoj jezikovni model, Gemini, ki pri iskanju povzema tudi vsebine, ki bi se sicer pokazale zgolj kot rezultati iskanja. Startup Perplexity, ki ga podpira Jeff Bezos, se prav tako predstavlja kot iskalnik, ki ga podpira umetna inteligenca.
Lani februarja je Microsoft (sicer investitor podjetja OpenAI) uporabil ChatGPT, da bi tako izboljšal iskanje svojega iskalnika Binga. Tokrat pa se zdi, da sta Microsoft in OpenAI obrnila svojo strategijo in uporabila Bing za pogon ChatGPT, piše portal Fortune. To je namreč potrdil podpredsednik inženiringa pri OpenAI Srinivas Narayanan v komentarju na družbenem omrežju Reddit.
ChatGPT je za zdaj dosegel majhen napredek pri zmanjšanju Googlovega približno 91-odstotnega tržnega deleža na trgu iskalnikov, piše portal Fortune. Raziskava med 1.300 ljudmi, ki jo je septembra izvedla investicijska družba Evercore, je pokazala, da 8 odstotkov anketirancev raje uporablja ChatGPT kot Google pri iskanju podatkov. To je za en odstotek več kot tri mesece pred tem.
“Čeprav je napredek morda počasen in ena sama raziskava ne odraža celotnega tržnega trenda, je to precej opazen razvoj glede na to, da je Googlov položaj prevladujoč in je blagovna znamka postala glagol. Google je zaenkrat nepremagljiva sila, piše portal, a dodaja, da kljub temu v Silicijevi dolini vlada mnenje, da bo umetna inteligenca spremenila naravo iskalnikov.
Kako točno se bo to zgodilo, bomo še videli. Ko je uporabnik Reddita vprašal glavnega direktorja za produkte OpenAI Kevina Weila o razlikah med iskanjem, ki ga poganja umetna inteligenca, in različico stare šole, je Weil odgovoril, da je za odgovore še prezgodaj. “Še veliko bo treba ugotoviti o tem, kako bo iskanje po spletu v svetu umetne inteligence podobno klasičnemu ali drugačno od njega. Vesel bom kakršnihkoli povratnih informacij,” je Weil zapisal na Redditu.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje