Kako TikTok vpliva na vašo samopodobo? “Samo osem minut je dovolj”

Digitalno 16. Avg 202409:25 0 komentarjev
TikTok
Foto: PROFIMEDIA

Avstralski raziskovalci so ugotovili, da je zgolj osem minut gledanja vsebin, ki spodbujajo motnje hranjenja na TikToku, dovolj, da se mlade ženske ne počutijo zadovoljne v svojem telesu. Eno glavnih vlog pri tem igra TikTokov algoritem, ki uporabnice ujame v zanko, in jim nenehno prikazuje podobno eksplicitne vsebine o stradanju, nasvetih za hujšanje in šalah na račun motenj hranjenja.

Raziskovalci z univerze Charles Sturt v Avstraliji so v eksperimentalno študijo vključili 273 uporabnic družbenega omrežja TikTok, ki so stare med 18 in 28 let. Nobena od njih motenj hranjenja ni imela, poroča Euronews.

Ženske so razdelili v dve skupini. Ena — kontrolna — skupina je od sedem do osem minut gledala nevtralne vsebine, ki so vključevale prizore narave, kuhanja, živali in komedije. Medtem je bila druga skupina izpostavljena eksplicitnim vsebinam o motnjah hranjenja. Na posnetkih so bile mlade ženske, ki omejujejo vnos hrane, se šalijo o motnjah hranjenja, stradajo in delijo nasvete za hujšanje.

Rezultati, objavljeni v reviji Plos One, so pokazali, da je bil ta kratek čas dovolj, da je vplival na sodelujoče v raziskavi.

“Ugotovili smo, da je samo sedem do osem minut gledanja vsebin na TikToku, ki spodbujajo anoreksijo, znatno povečal nezadovoljstvo žensk s svojim telesom in ponotranjenje družbenih lepotnih standardov,” je povedala predavateljica dr. Rachel Hogg. “Vemo, da večina uporabnikov TikToka vsak dan na tem družbenem omrežju preživi veliko več časa, zato je sprememba, ki smo jo opazili pri eksperimentalni skupini pred testom in po njem, morda le vrh ledene gore v smislu negativnih dolgoročnih učinkov,” je dodala.

Algoritem, ki te ujame v zanko

Raziskovalci so se odločili, da se bodo osredotočili na TikTok zaradi “njegovega edinstvenega podajanja vsebine na podlagi algoritma”. Glavna značilnost tega algoritma je zavihek “For you” (Za vas, op. p.), kjer se uporabnikom neprekinjeno prikazujejo videoposnetki, ki so prilagojeni njihovim željam in okusu.

Algoritem analizira vedenje vsakega uporabnika v aplikaciji, zlasti pa videoposnetke, ki jih gleda najdlje, všečka, deli, komentira, ali pa si jih ponovno ogleda. Z zbiranjem in obdelavo teh podatkov algoritem prepozna vzorce in trende o uporabnikovih preferencah, posledično pa zagotavlja vsebine, ki so skladne z njegovimi interesi.

TikTokov algoritem uporabnikom ne prikazuje le vsebin, ki jih poznajo, temveč jim predstavlja tudi nove teme in ustvarjalce. To počne tako, da kombinira znane vsebine z videoposnetki ali pa računi, ki jih uporabnik ne pozna. Na tak način uporabnike prepriča, da aplikacijo uporabljajo še naprej.

motnje hranjenja
Denis Sadiković/N1

“To v praksi pomeni, da se lahko nekomu, ki si ogleda videoposnetek o pripravi obroka ali vadbi v telovadnici, na zavihku “For you” prikaže vsebina, ki spodbuja anoreksijo,” je pojasnila dr. Hogg. “Ne glede na to, ali uporabniki te vsebine namerno iščejo ali ne, obstaja velika verjetnost, da se jim bodo prikazale,” je dodala.

Dr. Hogg je opazila, da se je samopodoba nekoliko zmanjšalo tudi pri kontrolni skupini, vendar domneva, da je to morda posledica večkratne uporabe lestvice, s katero so raziskovalci merili samopodobo udeleženk študije. Ženske so tako posvečale več pozornosti svojemu videzu, kot bi jo običajno, poroča Euronews.

“Popolna nevihta”

Po podatkih Evropskega inštituta za enakost spolov dekleta poročajo o slabšem duševnem zdravju kot fantje. Skoraj 47 odstotkov deklet ima namreč vsaj enkrat na teden težave z duševnim zdravjem, medtem ko delež fantov znaša 34 odstotkov.

Nezadovoljstvo s telesom, vključno s skrbmi glede telesne teže in videza telesa, bi lahko po podatkih indeksa enakosti spolov iz leta 2021 pomembno prispevalo k težavam z duševnim zdravjem med mladimi ženskami. Predhodno poročilo je pokazalo tudi močno povezavo med zaskrbljenostjo mladostnic glede telesnega videza in uporabo družbenih medijev.

“Družbeni mediji ponujajo takojšnje, merljive povratne informacije skupaj z idealiziranimi spletnimi podobami, ki se lahko križajo z vrednotami, ki jih mladostniki pripisujejo vrstniškim odnosom, in z družbeno-kulturnimi procesi socializacije spolov, ki so pomembni za to obdobje razvoja. To ustvarja ‘popolno nevihto’ zlasti za mlade uporabnice družbenih omrežij,” opozarja dr. Hogg. Prav zato so po njenem mnenju nujne spremembe, da bi takšne uporabnike zaščitili pred škodljivimi učinki vsebin, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!