Ko je Mark Zuckerberg 4. julija na družbenem omrežju Instagram delil fotografijo svoje družine, sta v oči padli dve stvari: milijarder in izvršni direktor Mete je nosil črtasti kavbojski klobuk, obraza njegovih dveh starejših hčera pa sta bila zakrita s smeški.
Objavo izvršnega direktorja Mete Marka Zuckerberga so nemudoma kritizirali nekateri, ki so odločitev, da zakrije obraze otrok s smeški, razumeli kot odraz njegovih pomislekov glede zasebnosti ob deljenju fotografij svojih otrok na spletu, kljub temu da je sam ustvaril ogromne platforme, ki milijonom drugih staršev omogočajo prav to.
Družba Meta, ki je matično podjetje Instagrama, je sicer že dolgo na tnalu zaradi ravnanja z zasebnostjo uporabnikov ter načinov, na katere so lahko njeni algoritmi uporabljeni za privabljanje mladih uporabnikov v potencialno škodljive pasti. Toda njegova izbira osvetljuje širši trend med nekaterimi uporabniki družbenih medijev, zlasti posamezniki visokih profilov, da so bolj previdni pri deljenju prepoznavnih fotografij svojih otrok na spletu.
Zvezdniki od Kristen Bell in Gigi Hadid do Chrisa Pratta ter Orlanda Blooma že leta zamegljujejo fotografije ali uporabljajo smeške, s katerimi zaščitijo zasebnost svojih otrok na družbenih omrežjih. Tudi Zuckerberg je pred tem že objavil fotografije svojih hčera, fotografirani s hrbtne strani in profila, namesto njunih celih obrazov. Bolj poredko pa se za takšen pristop odločijo navadni uporabniki – a morda to ne bi bilo slabo.
“Previdnost pri nerazkrivanju lokacije in družine ter identitete svojih otrok nam morda sporoča, da so končni uporabniki tisti, ki so odgovorni za zaščito na spletu,” je pojasnila Alexandra Hamlet, psihologinja iz New Yorka, ki pozorno spremlja vpliv družbenih medijev na mlade uporabnike. Družba Meta se na prošnje za komentar ni odzvala.
Le malo stvari je tako pomembnih za številne starše, kot je prikazovanje morda “nerodnih” fotografij svojih otrok. Toda z leti je vse več staršev in strokovnjakov izrazilo zaskrbljenost glede tveganj, povezanih z objavo njihovih fotografij na družbenih omrežjih, vključno s tem, da bi otroke izpostavili kraji identitete in tehnologijam za prepoznavanje obrazov ter ustvarjali internetno zgodovino, ki jim bo sledila v odraslost.
Nekateri starši tako bodisi omejijo, koliko delijo, ali pa se omejijo na rabo manj javnih platform. Drugi posegajo po bolj pametnih načinih, kot je denimo zakrivanje obrazov. Leah Plunkett, avtorica knjige Sharenthood in pridružena dekanja za učne izkušnje in inovacije na pravni fakulteti Harvard, je dejala, da je zakrivanje otrokovega obraza simbol, s katerim mu dajete nadzor nad lastno pripovedjo.
“Ob vsaki objavi svojih otrok jim odrečete možnost, da bi sami pripovedovali zgodbo o tem, kdo so in kaj želijo postati,” je pojasnila. “Odraščamo v nagajivosti in napakah, zaradi katerih postanemo boljši. Ob tem, ko najstniki in otroci izgubijo zasebnost pri igranju in raziskovanju ter življenju skozi svoje napake, so prikrajšani za sposobnost razvoja in pripovedovanja zgodb pod lastnimi pogoji,” je dejala.
Kot je razvidno iz družinske fotografije ameriškega milijarderja Zuckerberga, ta sicer ni zakril obraza dojenčice, kar bi lahko nakazovalo na njegovo manjšo zaskrbljenost nad tveganji za tako mladega otroka. Vendar pa je Plunkett opozorila, da je tehnologijo umetne inteligence mogoče uporabiti za sledenje spremembam obraza tudi čez čas in da lahko poveže dojenčkovo podobo tudi s podobo te osebe v starejših letih.
Plunkett je ob tem izrazila prepričanje, da lahko družbena omrežja storijo več pri varovanju zasebnosti otrok, kot na primer, da ponudijo nastavitve, ki samodejno zameglijo otroške obraze ali preprečijo uporabo fotografij z otrokom v tržne ali oglaševalske namene. Za zdaj pa so starši dolžni omejiti ali se vzdržati deljenja fotografij svojih otrok na spletu. “Ne gre samo za starše – stari starši, trenerji, učitelji in drugi odrasli, ki jim zaupamo, prav tako ne bi smeli objavljati fotografij ali videoposnetkov otrok zato, da bi zaščitili njihovo zasebnost, varnost, prihodnje in trenutne priložnosti ter njihovo sposobnost, da sami ustvarijo svojo zgodbo,” je še dodala.
Avtorica: Samantha Murphy Kelly/CNN
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje