V zadnjih letih smo se že precej navadili, da lahko med potovanjem po EU brezskrbno uporabljamo mobilne podatke. Ampak številne države v naši okolici niso del EU, zato je treba biti pazljiv, saj je lahko prenos podatkov zunaj Unije tudi do 7.150-krat dražji.
Pri uporabi mobilnih podatkov v tujini smo postali precej sproščeni, saj v državah EU to ne prinaša nobenih dodatnih stroškov. A ti stroški v omrežjih zunaj držav EU narastejo v višave, saj še vedno veljajo posebnosti, ki smo se jih v letih evrotarife odvadili.
A Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) opozarja, da je prenos podatkov zunaj EU do 7.150-krat dražji. Potrošnik lahko za eno samo minuto klica odšteje tudi več kot tri evre, za sporočilo SMS pa 60 centov.
V tujini vedno plačamo tako za odhodni kot za dohodni klic, daljše sporočilo (kar je več kot 160 znakov oziroma 70 znakov ob uporabi šumnikov in sičnikov) pa nam zaračunajo kot več poslanih sporočil. Seveda plačamo tudi za vsak kilobajt prenesenih podatkov.
Z višino cen izstopa predvsem Telekom Slovenije, tudi A1 in novi operater re:do pa ZPS označuje za slab zgled ugodnega gostovanja. Po njihovih ugotovitvah ima dolg seznam držav, v katerih vsaj pri nekaterih operaterjih ponuja bolj sprejemljive cene, tudi za prenos podatkov, operater T-2.
“Na splošno boste nekaj ‘popusta’ dobili pri izbranih operaterjih na Balkanu, zlasti v državah nekdanje Jugoslavije in tudi v Turčiji. Že na severu Afrike, kaj šele nekoliko dlje od nas, pa popuščanja pri ceni ni, vsi operaterji so enako dragi. Ne spozabite se v Združenem kraljestvu, kjer po brexitu veljajo nova pravila, prav tako evrotarife ne poznajo v Švici, San Marinu, Andori in Gibraltarju (z izjemo Telekoma Slovenije),” opozarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije.
Izklop prenosa podatkov, ko cena preseže 61 evrov
Evropska komisija, ki želi potrošnike zaščititi pred ekscesnimi stroški, ki bi lahko nastali ob prenosu večje količine podatkov, je določila, da morajo operaterji ob gostovanju potrošnikov zunaj EU izključiti prenos podatkov, ko cena preseže 61 evrov z vključenim DDV. Ob tem na ZPS omenjajo, da bi potrošnik v omrežju, v katerem za 1 MB plača 15 evrov, za prenos 1 GB podatkov odštel več kot 15.000 evrov.
Cene za minuto klica v Slovenijo pogosto presegajo dva evra, iz bolj oddaljenih krajev pa boste lahko za vsako minuto pogovora plačali tudi več kot tri evre. Dohodni klici niso dosti cenejši, minuta pogovora bo račun okrepila za vsaj en evro, lahko tudi za več kot dva. Za poslano sporočilo boste največkrat plačali nekaj deset centov, za prenos podatkov pa vse tja do 15 evrov za en sam megabajt, kar je več kot 7.000-krat več kot v EU.
“Ne stopite na ježka”
Na počitnicah obstajata dve stroškovni pasti. Zgodi se lahko nehoten preskok na omrežje zunaj EU, saj se lahko telefon, ko smo dovolj blizu meje (do 20 ali celo več kilometrov stran), priključi na bazno postajo sosednje države, s tem pa lahko zapustimo prostor evrotarife. To se lahko zgodi tudi, ne da bi vedeli, spoznanje nas doleti šele, ko prejmemo sporočilo, da smo s prenosom podatkov v tujini presegli mejo 61 evrov.
Med najbolj kritičnimi so grški otoki blizu Turčije ali Albanije, Ciper, bližina Švice v Italiji, Avstriji, Nemčiji ali Liechtensteinu, Španija blizu Gibraltarja, Severna Irska in podobno.
Tako bodite vedno pozorni, v katero omrežje ste vključeni, ko ste na mejnih območjih. V državi EU ročno izberite operaterja, ob tem pa mejo stroška za prenos podatkov zunaj EU postavite na ničlo.
Druga past je tehnična hiba v omrežjih 4G. Kljub izključenemu prenosu podatkov in podatkovnemu gostovanju telefon in omrežje izmenjata majhne količine podatkov. Obračunska enota za prenos podatkov je vsaj 100 kB, zato lahko tudi le nekaj kilobajtov podatkov pomeni konkreten strošek, še zlasti, če se ta izmenjava zgodi večkrat.
Rešitev za to je, da v nastavitvah telefona odkljukate prednostno izbiro omrežij 3G ali celo samo 2G. Tudi v tem primeru pomaga nastavitev meje za prenos podatkov zunaj EU na ničlo.
Vsak mesec preglejte račun. Bodite pozorni na morebitne stroške mobilnih storitev v tujini, za katere ne veste, od kod izhajajo. Če se na računu znajdejo neznane postavke, se lahko pisno pritožite operaterju. Po informacijah ZPS operaterji po utemeljeni pritožbi na tovrstne stroške v večini primerov odpišejo.
Vse N1ajboljše: Kaj se dogaja v zakulisju N1?
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje