![možgansko računalniški vmesnik](https://n1info.si/wp-content/uploads/2025/01/22/1737553555-mozgansko-racunalniski-vmesnik-750x411.jpg)
Podjetje, ki razvija vmesnike med možgani in računalniki, poroča o novem dosežku. Ta odpira vrata ljudem, ki ne morejo premikati rok.
Samo z mislijo na premikanje prstov lahko tetraplegik usmerja virtualni helikopter.
O tem so v raziskavi poročali strokovnjaki podjetja BrainGate, ki se ukvarja z razvojem možgansko-računalniških vmesnikov. Članek o prostovoljcu, ki je sodeloval pri raziskavi, so pred dnevi objavili v reviji Nature Medicine.
Ameriško podjetje je eno vodilnih v razvoju možgansko-računalniških vmesnikov (angleško Brain-Computer Interface; BCI), kamor spadajo tudi ameriška Synchron in Neuralink (katerega lastnik je Elon Musk) ter francoski Clinatec.
BrainGate vzporedno razvija več projektov z BCI, v raziskavi predstavljeni vmesnik pa je eden prvih, ki je usmerjen v obnovitev motoričnih funkcij pri uporabnikih, ki jih prizadenejo bolezensko propadanje živčevja ali poškodbe hrbtenjače. Upajo, da bodo njihovi dosežki tlakovali pot ljudem z invalidnostjo za lažjo uporabo zapletene računalniške programske opreme, komunikacijo z bližnjimi, delo na daljavo in celo ustvarjanje glasbe, piše portal Popular Science.
Omenjeni pacient je usmerjal virtualni helikopter skozi obroče v digitalnem poligonu zgolj z mislijo na premikanje prstov ene roke. “To je višja stopnja funkcionalnosti v primerjavi z vsemi prejšnjimi metodami, ki so temeljile na gibanju prstov,” je v spremljajoči izjavi povedal Matthew Willsey, glavni avtor študije in docent za nevrokirurgijo in biomedicinski inženiring na Univerzi v Michiganu. “BrainGate2 zajema signale, ki nastajajo v motorični skorji, ko udeleženec poskuša premakniti prste, in z umetno nevronsko mrežo interpretira njihove namene za nadzor virtualnih prstov v simulaciji,” je pojasnil Willsey. Povedano preprosteje: vmesnik zaznava signale v pacientovih možganih, ki se sprožajo, ko pacient misli na premikanje prstov, in te signale prevede, da jih krmilnik virtualnega helikopterja lahko razume tako, kot da bi ga v resnici nekdo držal v roki.
Prostovoljec, ki zaradi poškodbe hrbtenjače že vrsto let ne more premikati okončin, sodeluje z Willseyjevo ekipo od leta 2016. Vendar je bil ta preizkus, v primerjavi z nekaterimi prejšnjimi, posebej prilagojen njegovim interesom. “Simulacija helikopterja ni bila naključna izbira; raziskovalni udeleženec je imel strast do letenja,” je dodal Donald Avansino, soavtor študije in računalniški znanstvenik na Univerzi Stanford. “Platforma je poleg izpolnitve udeleženčeve želje po letenju tudi prikazala nadzor več prstov hkrati.”
Zakaj je ta tehnologija pomembna, je pojasnil Jaimie Henderson, profesor nevrokirurgije na Stanfordu in soavtor študije: “Ljudje se običajno osredotočajo na obnovitev funkcij, ki omogočajo osnovne življenjske potrebe – hranjenje, oblačenje, mobilnost – in te so seveda pomembne. Vendar pogosto enako pomembni vidiki življenja, kot sta rekreacija ali povezovanje z vrstniki, zaradi tega ostanejo zapostavljeni. Ljudje si želijo igrati igre in komunicirati s prijatelji.”
Poleg tega vmesnik, ki lahko nadzira gibanje več prstov, omogoča širjenje uporabnosti vmesnika ne le na igranje videoigric, ampak tudi na aktivnosti, kot so tipkanje ali igranje inštrumenta ali uporaba grafičnih programov za risanje ali oblikovanje.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!