Oglaševanje

Zakaj so izpadi interneta postali tako pogosti?

author
K. L.
20. nov 2025. 05:11
ženska, tablica, internet, spletna prevara
Slika je simbolična (Foto: PROFIMEDIA)

Zdi se, da internetni izpadi na globalni ravni postajajo vse pogostejši. Je to res tako in zakaj se to dogaja?

Oglaševanje

Včeraj je svet doživel enega večjih izpadov dostopov do spletnih vsebin. Posebej so bila "prizadeta" družbena omrežja, pa tudi nekatere storitve, ki jih vsak dan uporabljajo milijarde ljudi.

Izpad je bil, kot so pojasnili, posledica tehnične napake pri podjetju Cloudflare, enega od "stebrov" internetne infrastrukture.

Kaj je Cloudlflare?

Cloudflare je globalno podjetje za storitve v oblakih ("cloud") in kibernetsko varnost. Ponuja podatkovne centre, zaščito spletnih strani in e-pošte, zaščito pred izgubo podatkov ter obrambo pred kibernetskimi grožnjami, med drugim.

Svoje delovanje opisuje kot zagotavljanje "imunskega sistema za internet" – tehnologije, ki stoji med njihovimi strankami in zunanjim svetom ter vsak dan blokira na milijarde kibernetskih groženj.

Hkrati njegovo globalno omrežje pospešuje pretok internetnega prometa.

Strokovnjaki pravijo, da so taki incidenti posledica vse večje odvisnosti od digitalnih platform, dejstva, da je ključna infrastruktura skoncentrirana v rokah nekaj podjetij, ter navade uporabnikov, da vsako težavo nemudoma prijavijo na spletnih omrežjih, piše portal N1 Hrvaška.

Obenem opozarjajo, da niti največje tehnološke družbe niso odporne proti nepričakovanim tehničnim okvaram.

Eileen Haggerty iz podjetja Netscout poudarja, da je pri tem skoraj nepomembno, kako sofisticirana je neka IT-organizacija – izpadi so preprosto zelo, zelo pogost pojav.

Zadnji izpad povzročila napaka v datoteki

Iz Cloudflara so za CNN pojasnili, da je izvor težave konfiguracijska datoteka (angl.: configuration file), ki je namenjena upravljanju spletnega prometa, ki lahko predstavlja grožnjo.

Konfiguracijska datoteka je datoteka, v kateri so zapisane nastavitve, ki določajo, kako naj nek program, storitev ali sistem deluje.

Gre za navodila, ki jih programska oprema prebere ob zagonu ali med delovanjem, da ve:

• katere funkcije naj omogoči ali onemogoči,

• kako naj upravlja podatke,

• katere varnostne politike naj uporablja,

• kako naj komunicira z drugimi deli sistema.

"Datoteka je presegla pričakovano velikost vnosov in sprožila sesutje programske opreme, ki upravlja promet za številne Cloudflarove storitve," so zapisali v izjavi.

Dane Knecht, glavni tehnološki direktor Cloudflara, je v objavi na omrežju X v torek popoldne razkril dodatne podrobnosti.

Razložil je, da je rutinska sprememba konfiguracije sprožila skrito programsko napako (hrošča/bug - op. p.), kar je povzročilo verižno poslabšanje delovanja omrežja in številnih storitev.

"Na kratko: prikriti hrošč v storitvi, ki podpira naše zmožnosti za omejevanje botov, se je začel sprožati po rutinski spremembi konfiguracije. To je povzročilo kaskadno degradacijo našega omrežja in drugih storitev. Ne gre za napad," je napisal v objavi.

So izpadi res vse pogostejši ali se to samo zdi?

Podoben vzorec je bil viden tudi pri nedavnem izpadu Amazona, kjer je napaka nastala, ko sta dva avtomatizirana sistema hkrati skušala posodobiti iste podatke.

Čeprav se zdi, da se takšni izpadi dogajajo vse pogosteje – trije veliki v manj kot mesecu dni –, strokovnjaki menijo, da gre predvsem za naključno časovno sovpadanje.

Kljub temu ostaja občutek večje pogostosti, saj je vpliv tovrstnih incidentov danes bistveno večji.

Angelique Medina iz Cisco ThousandEyes poudarja, da število izpadov ostaja stabilno, vendar število storitev, ki so od teh sistemov odvisne, nenehno raste, zato so motnje občutnejše.

Tehnološki velikan Cisco je v letu 2025 zabeležil 12 velikih izpadov, v celotnem letu 2024 pa 23, v 2023 trinajst, v 2022 pa deset.

Samo lani je velik izpad storitve Crowdstrike motil poslovanje podjetij, delo bolnišnic in letalski promet po vsem svetu.

Peščica velikanov in skrite napake v njihovih na videz brezhibnih sistemih

Ogromen obseg posledic razlaga dejstvo, da se večina internetne infrastrukture naslanja na peščico tehnoloških velikanov, kot so Amazon, Google in Microsoft.

Strokovnjaki tudi opozarjajo, da izpadi IT-sistemov niso redkost.

Profesor Mike Chapple z univerze Notre Dame pravi, da je bilo pred dvajsetimi leti povsem običajno, da je na delovnem mestu enkrat tedensko prišlo do resnejšega izpada.

Danes pa se vsi opiramo na nekaj globalnih ponudnikov, zato so motnje bolj opazne.

Cisco kot najpogostejše vzroke izpadov v prvi polovici leta 2025 navaja kaskadne okvare, skrite napake v sistemih, ki se zdijo brezhibni, ter napačne spremembe konfiguracij.

Čeprav pri tem ni nič novega, podjetje opaža, da se vse pogosteje pojavljajo incidenti z bistveno širšimi posledicami – in da se bodo zagotovo ponovili.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih