Črna poroka se pogosto omenja v povezavi s kultom mrtvih pri Vlahih. Etnolog Aleksandar Repedžić je razložil, za kaj gre in kako poteka obred.
Etnolog Aleksandar Repedžić je v podkastu “Život na srpskom” govoril o kultu mrtvih in napačni predstavi, ki jo ima srbska javnost o vlaški kulturi, ter se spominjal svoje izkušnje s črno poroko – običajem, v katerem se dekle “poroči” s pokojnikom, piše Nova.rs.
“Svoje terensko delo sem začel prav s črno poroko. Žalost je ogromna, ko umre edini sin ali vnuk, zlasti na vrhuncu mladosti, moči. Prav to se je zgodilo leta 2003, ko je umrl fant iz Ranovca. S prijatelji je šel na festival Gitarijada v Zaječar, na poti so si privoščili oddih ob Borskem jezeru. Ker ni znal plavati, se je utopil,” se je spominjal Repedžić.
Črno poroko so organizirali po nenavadnih sanjah njegove babice
“Njegova babica je kmalu zatem sanjala, da je na drugem svetu našel ženo, a da je rekel, da mora biti poročen tudi na tem svetu, da bi lahko tam živel z njo. Tako je neka ženska morala sprejeti, da bo njegova nevesta eno leto. In za ta korak se je odločila njegova najboljša prijateljica. V tistem letu ni smela imeti partnerja ali spolnih odnosov, ni se smela zaljubiti. Po letu dni se črna poroka prekine, ona pa lahko nadaljuje svoje življenje,” je razlagal Repedžić.
Črna poroka je na trenutke podobna pravi, le da se namesto smeha sliši le jok,” je Repedžić napisal na svojem blogu Etnolog, na katerem je objavil tudi fotografije s tega dogodka.
“Vsi se oblečejo kot svatje. Procesija se začne v središču vasi, slišita se trobenta, glasba, a vsi jokajo. Nato odidejo na pokopališče, na katerem je fant pokopan, tam pa lomijo zastavo. Sledi klasična pogostitev z glasbo. Plešejo kolo, ampak ne klasičnega kola v nasprotni smeri urinega kazalca, ampak v smeri urinega kazalca. Prav tisti trenutek je bil zame zelo težak in boleč, saj vsi jočejo in plešejo. Tam so bili mladi, mojih let, z njegovimi fotografijami, glasba je bila vesela, žalost pa ogromna. Bistvo je, da se mu zagotovi vse, česar ni imel, tudi poroka,” je poudaril Repedžić.
Od takrat, je dejal, se s tem običajem ni več srečal. Moti ga, da ga mediji opisujejo kot “bizarnega, grozljivega, bolnega”, pa tudi da pišejo o “delih črne poroke, ki ne obstajajo, na primer ples okoli krste, da mama vodi krog okoli krste”. Po njegovem se dela velika krivica delu prebivalstva Srbije, ki neguje svoje običaje in tradicijo. “Na ta način so etiketirali kulturo, narod, ne da bi se tega sploh zavedali,” je dejal Repedžić.
Avtorica: Ana Kalaba/Nova.rs
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje