Na družbenih omrežjih se je razširilo gibanje "glasno varčevanje", ki naj bi letos nadomestil lani prevladujoč trend tihega razkošja. Gibanji temeljita na izključujočih se razmišljanjih, v nekaterih vidikih pa se celo dopolnjujeta.
Če je bilo 2023 leto, v katerem je vladal viralen trend tihega razkošja, bo 2024 znano kot leto, v katerem je “glasno varčevanje” potisnilo luksuz na stran. Tako vsaj po pisanju spletne strani Highsnobiety menijo nekateri uporabniki TikToka.
Trend tihega razkošja (ang. quiet luxury), ki je lani obnorel svet, je v središče postavil umirjen in minimalističen, a brezčasen luksuz. Pri nakupovanju so tako tisti, ki so sledili temu trendu, premišljeno iskali dražje kakovostne kose oblačil, ki bi jih lahko nosili več sezon. Kaj pa je glasno varčevanje (ang. loud budgeting), ki se je v novem letu začelo širiti po družbenih omrežjih?
Koncepta glasnega varčevanja si uporabniki ne razlagajo kot “nimam dovolj”, temveč kot “nočem zapravljati”, je v viralni objavi na TikToku dejal Lukas Battle. Ta je ob koncu minulega leta v objavi na omenjenem družbenem omrežju predstavil trende, za katere verjame, da jih bomo pustili v letu 2023, ter njihova nadomestila, ki bi jim morali leta 2024 nameniti več podrobnosti.
Za primer – ob ogledu filma v kinu prigrizka ne kupiš tam, temveč kokice in druge sladkarije prineseš od doma in jih na skrivaj pretihotapiš v kinodvorano. “Počutiš se, kot da ti je nekaj uspelo, kot da si na pustolovščini. Počutiš se, kot da si iz situacije izšel kot zmagovalec,” je v eni od objav na TikToku dejal Battle.
Pod viralno objavo so se zvrstili številni komentarji, v katerih so uporabniki pojasnili, kako si sami predstavljajo glasno varčevanje. Kot izhaja iz objav, koncept razumejo predvsem kot postavljanje varčnosti na piedestal. Nenadoma je namreč ob vsem negativnem razmišljanju o gospodarstvu postalo v redu, če ne celo pravilno, da se z osebnimi financami varčuje.
Pri glasnem varčevanju gre torej za to, da se zavedate svojih finančnih omejitev in da omejenih sredstev pred drugimi ne skrivate. V ospredju tako niso več zapravljivci, temveč so antagonisti novega leta postali varčni ljudje, ki s ponosom povedo, da varčujejo.
Luksuz kot malikovanje zvezdnikov
Battle je idejo o glasnem varčevanju pojasnil v objavi na TikToku. Pred skokom v novo leto je predstavil svoj seznam občutkov, vibracij in estetike za leto 2024. V objavljenem videoposnetku pa je idejo še razširil. Po njegovem mnenju je tiho razkošje malikovanje zvezdnikov, glasno varčevanje pa je namenjeno vsem povprečnim ljudem. Koncept pa za svojega lahko vzamejo vsi, ki se začnejo premišljeno ukvarjati z varčevanjem.
Vendar Battle hkrati trdi, da je glasno varčevanje bolj elegantno in bolj šik kot tiho razkošje, češ da tudi bogati ljudje to očitno že počnejo. S tem pa implicira, da so bogataši hkrati soudeleženi tako pri tihem razkošju kot glasnem varčevanju.
Battle nato napol v šali celo trdi, da moramo z glasnim varčevanjem poslati sporočilo korporacijam, da nasprotujemo visoki inflaciji. Kljub vsemu gre za privlačen koncept, ki bi lahko v teh finančno negotovih časih, v katerih živimo, postal mantra številnih ljudi po svetu. Zakaj torej ljudi ne bi spodbujali, da postanejo zadovoljni s tem, da zmanjšajo oziroma omejijo nepotrebne vsakdanje izdatke?
“Gre za glasnost zaradi samoohranitve in ne za glasnost zaradi razkazovanja,” je v enem od intervjujev še pojasnil Battle ter s tem zavrnil očitke, da si le nabira točke priljubljenosti. “Če želite zapravljati denar, se lahko odločite za to, a glasni varčevalci pri tem ne bodo sodelovali,” je dejal.
Z njegovim prepričanjem se strinjajo tudi drugi uporabniki TikToka, ki so se odzvali na objavo. Tako je denimo ena od uporabnic v odzivu dejala, da tako živi že vrsto let in da se počuti, kot da ji je trend pisan na kožo, češ da ni nič boljšega kot to, da za brezhiben videz ne zapraviš veliko denarja.
Kot je poudaril eden od komentatorjev, bi lahko glasno varčevanje opisali tudi kot nekoliko bolj drzno izpeljanko gibanja “recessioncore”. Gre za koncept, ki se je na družbenem omrežju TikTok začel širiti pred dobrim letom in poveličuje minimalizem. Gibanje se je razvilo kot odgovor na gospodarsko recesijo in je zamenjalo predhodno gibanje, ki je poveličevalo blagovne znamke ter se ga je oprijelo ime logomanija.
Gibanje “recessioncore” je poudarjalo brezčasna, nevtralno obarvana oblačila, s to ključno razliko, da je še vedno šlo za luksuzna oblačila, na katerih so bile blagovne znamke zgolj prikrite. Omenjeno gibanje zajema tudi minimalizem, ki so ga oblikovalci, kot je Helmut Lang, pred prelomom tisočletja javnosti predstavljali na modnih pistah. Šlo je stil, ki so ga poosebljale majice in kavbojke ter je predstavljal nujnost kot luksuz. Glasno varčevanje bi tako lahko razumeli le kot nov besedni izraz za ideologijo, ki stoji za gibanjem “recessioncore”.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje