Oseba, ki nenehno kritizira, običajno projicira svoje slabo počutje. Preverite štiri načine, kako se odzvati na kritiko osebe, in kakšne povedi uporabiti, da se ne boste zapletli v prepir.
Nedavna študija kritiko opredeljuje kot odziv na situacijo, izrečene besede ali osebo. Ta je običajno neprijeten in negativen. V vsakodnevnih družbenih interakcijah se kritiki ni možno izogniti.
Na drugi strani vir navaja študijo, ki ugotavlja, da nenehna kritika lahko negativno vpliva na duševno zdravje osebe, ki je tarča kritik. Če so kritiki podvrženi majhni otroci s strani staršev, lahko njen vpliv usodno zaznamuje otroka. Študija iz leta 2021 je tako pokazala, da ima otrok, ki je bil podvržen nenehni kritiki svoje matere, večje možnosti za razvoj depresije v odrasli dobi.
A kritika je lahko tudi pozitivna, če je izražena na ustrezen način. V takšnem primeru ima lahko pozitiven vpliv in pomaga, da se izboljšamo in smo bolj učinkoviti.
Kako se lahko odzovete, če ste tarča negativne kritike?
Kritike ne jemljite osebno
Najprej se je dobro zavedati, da kritični ljudje običajno kritizirajo vsakogar in vse. Zavedanje o tem nam lahko prinese olajšanje in pomaga, da kritike ne vzamemo osebno. Kajti za kritično osebo nič in nihče ni dovolj dober. Razlog za to je, da se v resnici sami slabo počutijo, četudi morda dajejo drugačen vtis in svoje počutje projicirajo na druge.
Ustavite se, preden se odzovete
Študija je pokazala, da je naš naravni obrambni mehanizem, da se na kritiko odzovemo hitro in jezno. Povsem naravno je tudi, da se nas kritika dotakne ali nas celo prizadene, in to lahko vodi v prepir ter obsojanje in obtoževanje. Če želimo ohraniti pozitivno naravnanost, je dobro, da se na kritiko sogovornika ne odzovemo takoj, ampak si vzamemo nekaj časa: razmislimo, naredimo nekaj vdihov in izdihov in šele, ko smo dovolj mirni, se odzovemo. Intenzivnost odziva na kritiko je sicer odvisna tudi od tega, kako pomembna je za nas oseba, ki nas kritizira.
Bodite empatični
Oseba, ki pogosto kritizira, se najverjetneje ne počuti dobro v svoji koži in z empatijo bomo lažje razumeli, da kritika ni neposredno povezana z nami. Empatičen pristop nas lahko reši tudi pred tem, da se sami ne ujamemo v začarani krog obsojanja in nadaljnjih konfliktov.
Uporabite te povedi
Osebo, ki nas kritizira, lahko zaustavimo z naslednjimi povedmi:
Hvala, da deliš misli z menoj. Razumem, da želiš le pomagati. Tudi jaz sem o tem že podobno razmišljal. Ravno zato sem se odločil, da naredim to po svoje. Upam, da to lahko razumeš.
Hvala za mnenje. Kakorkoli, jaz bom to naredil, kot vem, da je dobro zame. Globoko v sebi vem, da je to tisto, kar zdaj potrebujem.
Svojo odločitev sem sprejel v najboljši veri. Upam, da lahko to spoštuješ. Želim ti le dobro.
Jaz sem to, kar sem. Ravnam tako, kot verjamem, da je najbolje zame. Želim, da ti ravnaš enako zase.
VIR: https://psychcentral.com/ in https://www.psychologytoday.com/
Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.