Kako se spopasti s toksičnimi sodelavci

Magazin 21. Jan 202504:55 0 komentarjev
ogovrajanje, trač, opravljanje, ženski
Foto: PROFIMEDIA

Kako se na delovnem mestu odzvati na toksičnega sodelavca? Kaj če je to vaš nadrejeni? Kaj če ste to vi?

Na kratko bi lahko rekli, da so toksični ljudje tisti, ki “zastrupljajo ozračje” s svojim vedenjem, načinom komunikacije ali odnosom do drugih. Srečamo jih lahko vsepovsod – tudi v službi.

Marissa Wu, ki je za Yahoo! News o toksičnih sodelavcih napisala članek, jih je opisala tako:

Veste, za koga gre: sodelavec, ki plane v pisarno in odhiti naravnost v kuhinjo, iz ušes pa se mu kar kadi. Vse, kar ste si želeli, je bila kava pred začetkom dela, zdaj pa že 45 minut poslušate sodelavko Neli, ki o Janu meni, da je prava nadloga, se pritožuje, da ji nadrejeni nalašč ne odobri dopusta in da je slabo plačana, zato od nje ne morejo pričakovati, da bo opravila svoje delo. Prikimavate ji, saj boste v nasprotnem naslednji dan vi tema pogovorov.

Kako ravnati s takšnimi sodelavci? Avtorica članka je o tem spraševala izvršnega direktorja podjetja in mediatorja za reševanje konfliktov Masona Farmanija iz Los Angelesa. Ta je naštel deset nasvetov za spretno obvladovanje tudi najbolj toksičnih okoliščin. Pojasnil je še, kdaj naj se v konflikt s toksičnim sodelavcem vključi kadrovska služba.

In še nekaj: “Če se vam Neli zdi, da vam je podobna, je spodaj pripravljenih deset vprašanj, ki si jih morate zastaviti, preden začnete monolog v kuhinji.”

Kako torej ravnati s toksičnimi sodelavci?

Postavite jasne meje

Farmanijev nasvet številka ena je, da postavite meje.

To ne pomeni, da se ne znate prilagajati, čeprav vas o tem želi prepričati sodelavec, ki je neprilagodljiv sam. Farmani pravi: “Vljudno, a odločno povejte ali pokažite svoje meje in preprosto odidite, če morate delati.”

Primer pogovora:

Neli: Lahko verjameš, da so Marijo imenovali za vodjo oddelka? In prav njo, ki kar naprej zamuja in povzroča težave …

Vi: Teh stvari ne želim komentirati. Imam ogromno svojega dela.

Vadite čustveno distanciranje

To je težko, še posebej če vam je delo pomembno. Vendar je ohranjanje nevtralnega položaja, kadar vas poskušajo izzvati, po Farmanijevih besedah najboljša strategija. Če se vi ne odzovete, se tudi toksični sodelavci nimajo na kaj odzvati.

Metoda sivega kamna in Sokratova vprašanja

Včasih je pri odzivu na toksičnega sodelavca v pomoč “metoda sivega kamna”. To pomeni, da se “spremenite v kamen” – ostanete nezainteresirani in neodzivni, zaradi česar toksična oseba izgubi interes.

Druga učinkovita metoda so lahko “Sokratova vprašanja”, ki so ime dobila po starogrškem filozofu. Ta vprašanja toksičnega sogovornika spodbudijo k razmišljanju. Vprašanja naj bodo čimbolj odprta oziroma splošna. Primeri takšnih vprašanj so: Zakaj tako misliš, Kaj misliš, da lahko narediš, Si razmišljal še o kakšni drugi možnosti?

Aktivno poslušajte

Ko vam Neli začne govoriti o svojih težavah, je skušnjava, da bi se razgovorili o svojih, običajno velika.

Vendar je eden najboljših načinov aktivno poslušanje. To pomeni, da slišite, kaj vam sodelavec govori, in da znate tudi “prebirati med vrsticami”.

Primer pogovora:

Neli: Jezna sem. Jaz bi morala napredovati, ne Marija. Opravim osemkrat več dela kot ona.

Vi: Verjamem, da je to frustrirajoče. Katero tvoje delo pa meniš, da spregledajo?

Omejite osebne interakcije

Z Neli vama ni treba biti najboljša prijatelja na delovnem mestu.

Pogovore ohranite na strokovni ravni.

Neli: Greva po službi na pijačo? Imam nekaj sočnega o Mariji.

Vi: Hvala za povabilo, a imam že načrte. Se vidiva jutri.

Ne jemljite zadev osebno

Čeprav morda to, kar vam Neli pripoveduje, zbode tudi vas, si zapomnite, da običajno ne gre za osebno stvar, naperjeno proti vam, ampak toksično vedenje odraža težave vašega sodelavca.

Kako ravnati, če je toksični sodelavec vaš nadrejeni?

V tem primeru je pomembno, da si zapisujete dogodke in se po potrebi obrnete na kadrovsko službo. Farmani svetuje, da si naredite zapiske s podrobnostmi, vključno z datumi, vedenjem in dogodki, ki so se zgodili. Ti “dokazi” so lahko ključnega pomena, če boste morali težave posredovati kadrovski službi ali nadrejenim.

Seveda si prizadevajte tudi za rešitev, ne stopnjujte napetosti. Farmani svetuje: “Razmislite, da vodji postavite meje. To lahko storite tako, da mu mirno razložite svoja pričakovanja. Z njim se pogovorite na štiri oči, povejte mu, kaj opažate in kako je njegovo vedenje vplivalo na vas. Ne bodite ves čas v obrambni drži, držite se dejstev, ne čustev.”

Poskrbite zase zunaj službe

Poskrbite za ravnovesje med delom in prostim časom.

Zato prosti čas zapolnite z dejavnostmi, ki vas veselijo – naj bo to kakšen hobi, fizična ali družabna aktivnost.

Osredotočite se na rešitve

Ko poslušate težave drugega, obstaja velika skušnjava, da bi se tudi sami začeli pritoževati. Namesto tega, svetuje Farmani, se osredotočite na iskanje rešitev. Načrtujte naslednje korake, ki jih lahko sprejmete, da odpravite težave.

Poiščite skupne točke

Če vaš sodelavec začne ponavljati, da ne mara oziroma sovraži nadrejenega, poskusite najti vajino skupno točko, kot je skupni projekt, cilj ali interes.

Primer pogovora:

Neli: Šefica mi spet ni odobrila dopusta!

Vi: Upam, da ti ga bo odobrila. Sem pa mislila, da bi se midve pogovorili o projektu, ki ga skupaj delava, da te ne bom motila, če boš imela dopust.

Bodite pripravljeni na odprt dialog

Jasna in spoštljiva konfrontacija je lahko v pomoč.

Farmani pravi: “Mnogi ljudje raje tiho prenašajo slabo vedenje, upajoč, da se bo samo od sebe rešilo, vendar to pogosto vodi v večjo frustracijo.” A pogovor naj bo umirjen in spoštljiv.

Ne vpletajte se v podobno toksično vedenje

Ne ponavljajte toksičnega vedenja. Kljub temu da se zdi v trenutku zadovoljivo, bo to še poslabšalo situacijo. Farmani opozarja: “Če se vpletemo v toksično vedenje, prispevamo k negativni kulturi in ogrožamo svoj profesionalni ugled.”

Kdaj vključiti tretjo osebo?

Če toksični sodelavec z vedenjem vpliva na delovno okolje in produktivnost, je morda čas tudi za vključitev nevtralne tretje osebe, mediatorja.

Toda kako lahko ugotovite, da je to res potrebno?

“Vključitev mediacije tretjih oseb je primerna, ko notranja prizadevanja za rešitev spora niso uspela ali ko je situacija eskalirala do točke, ki vpliva na produktivnost, moralo ali dinamiko na delovnem mestu,” pravi Farmani. “Posredovanje tretjih oseb lahko pomaga prepoznati globlje težave in ponudi dolgoročne rešitve, ko se težava ponavlja ali ni rešena.”

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!