Na filmska platna prihaja nadaljevanje filma Gladiator, ki je svetovno slavo požel na začetku tisočletja. S tem v ospredje znova prihajajo zgodbe rimskih moških, ki so se v peščenih arenah širom imperija borili za zabavo elite in ljudskih množic. Pri portalu Deutche Welle pa so potegnili vzporednico med krvavimi boji iz starega Rima in današnjimi resničnostnimi šovi, ki jih lahko prek televizij gledamo po vsem svetu.
Kot je za Deutche Welle (DW) ocenila doktorska kandidatka z univerze v Michiganu Oliva Stowell, ki se raziskovalno ukvarja z resničnostnimi šovi, so tako gladiatorji kot tekmovalci v današnjih zabavnih oddajah tekmovali za užitek občinstva.
Primerjavi bi lahko ugovarjali z argumentom, da se človek v resničnostni šov prijavi prostovoljno, v gladiatorski areni pa konča pod prisilo. Kot je za DW pojasnil zgodovinar Alexander Mariotti, je bila na začetku večina med gladiatorji sužnjev ali kriminalcev, ki jim drugega v resnici ni preostalo. Z naraščanjem priljubljenosti gladiatorskih bojev pa so se začela tudi prostovoljna vpisovanja. “Do leta 75 pred našim štetjem je bila polovica vseh gladiatorjev svobodnih moških,” je dejal Mariotti in izpostavil, da so bili gladiatorji tudi zelo dobro plačani. Ob pristopu so dobili nagrado, ki je bila več kot dvakrat višja od letne plače vojaka. Kot še izpostavi zgodovinar, so za slavo, bogastvo in zaželenost tvegali življenje.
Tekmovalci v resničnostnih šovih danes seveda ne tvegajo življenja, ampak v upanju na slavo in bogastvo žrtvujejo svojo zasebnost in dostojanstvo, je za DW ocenila raziskovalka Stowell. Kot izpostavi, ustvarjalci resničnostnih šovov za ustvarjanje drame pogosto tekmovalcem onemogočijo spanje ali pa jim prinesejo alkohol. Udeleženci resničnostnih šovov prav tako v pogovorih pogosto omenjajo zunanji svet zunaj oddaje, kjer so pustili družino, prijatelje, službo in udobje. Kot pravi Stowell, je tu še ena vzporednica z gladiatorji, ki so bili prav tako popolnoma odrezani od preostale družbe.
Če so tekmovalci resničnostnih šovov sodobni gladiatorji, se postavlja vprašanje, kdo je sodobni cesar. Producent in režiser indijskega resničnostnega šova Roadies Sagar More meni, da so to ustvarjalci oddaj. “Ustvarjamo situacije, ljudje pa vanje vnašajo svoja čustva in taktiko. Vsako sezono pa so naloge in izzivi vedno težji, stvari pa vedno bolj intenzivne,” je pojasnil za DW. Kot je še dodal, imajo producenti poleg postavljanja pravil izjemno moč tudi pri izbiranju posnetih izsekov, ki bodo šli v oddajo in jih bodo gledalci videli. Glavni kriterij pri izbiri pa je seveda zabava občinstva.
V starem Rimu je imel cesar v rokah usodo gladiatorja, a je pri sprejemanju odločitve imel v mislih tudi voljo gledalcev in ohranjanje priljubljenosti. Ko je gladiator izgubil orožje, se je cesar obrnil k množici in jo pozval, naj z gestami ali kričanjem sporoči, ali si borec zasluži živeti ali umreti. Kot piše DW, v svetu resničnostnih šovov seveda ni odločanja o življenju in smrti, so pa tu pomisleki o vplivu takih oddaj na duševno zdravje tekmovalcev. Številni so namreč po koncu oddaj spregovorili o osamljenosti, tesnobi in celo depresiji, ki so jo doživljali med snemanjem ali po njem.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!