Prihaja zgodovinski test: česa takšnega nismo videli že več kot 20 let

author
N1 AUTHOR
27. jan 2025. 04:43
>
04:43
Boom XB-1, nadzvočno letalo, Concordov sin
"Concordov sin", Boom XB-1 (Foto: PROFIMEDIA) | "Concordov sin", Boom XB-1 (Foto: PROFIMEDIA)

Podjetje Boom Supersonic, ki želi do leta 2030 obuditi nadzvočne komercialne polete, je za prihajajoči teden napovedalo še en test nadzvočnega letala, s katerim bodo poskušali prebiti zvočni zid.

Vse od upokojitve legendarnega letala Concorde leta 2003 noben komercialni letalski prevoznik ne ponuja letenja z nadzvočnim letalom. Zdaj kaže, da se to utegne spremeniti.
Ameriško podjetje Boom Technology je razvilo letalo XB-1, ki naj bi spet omogočalo komercialno letenje z nadzvočno hitrostjo. Razvijajo ga že od leta 2016, lani marca pa so z njim izvedli prvi poskusni let. Podjetje sicer želi do leta 2030 obuditi nadzvočne komercialne lete.

Zdaj podjetje s sedežem v Koloradu napoveduje nov prelomni trenutek v razvoju. V torek, 28. januarja ob 14.45 po srednjeevropskem času bo letalo prvič poskusilo prebiti zvočni zid, torej preseči hitrost 1.235 kilometrov na uro, poroča časnik The Sun.

XB-1 je "tehnološki demonstrator", ki ga preizkušajo, da z njim preverjajo možnosti za izdelavo potniškega nadzvočnega letala Overture (o katerem smo že poročali). XB-1 je dolg 21 m z razponom kril 5,2 metra in največjo vzletno težo 6.100 kilogramov. Letalo naj bi po pričakovanjih proizvajalca moralo biti sposobno vzdrževati hitrost Mach 2,2, torej več kot dvakratno hitrost zvoka, do razdalje 1.900 kilometrov.


Testni polet letala bodo prenašali v živo.
V zraku naj bi XB-1 nadzvočno hitrost ohranjal približno štiri minute, je prejšnji teden razkril testni pilot Tristan “Geppetto” Brandenburg, celoten polet pa naj bi bil dolg od 30 do 45 minut.

Nadzvočni hitrosti, imenovani tudi Mach 1, se je letalo že približalo med prejšnjima dvema testnima poletoma, ko je doseglo hitrost 0,95 Macha, kar imenujejo "prehodna" hitrost. Zdaj bo torej to hitrost poskušalo preseči s poletom v posebnem letalskem koridorju, v katerem so dovoljeni leti z nadzvočnimi hitrostmi, blizu baze Edwards ameriškega vojnega letalstva v kalifornijski puščavi Mojave.

Vendar pa je, kot pri vsakem poskusnem poletu ali izstrelitvi, datum in čas odvisen od vremenskih razmer.
Sam prehod iz podzvočne v nadzvočno hitrost bo precej postopen in opazovalci na tleh ne bodo izpostavljeni "poku", do katerega pride, ko letalo prebije tako imenovani "zvočni zid" ob prehodu v nadzvočno hitrost.

"Med ljudmi obstaja zmotno prepričanje, da piloti pri nadzvočnih hitrostih občutijo izjemne sile zaradi pospeška," je dejal Brandenburg. "To ne drži." Ko letalo doseže stalno hitrost, piloti čutijo le silo gravitacije in rahlo pospeševanje. Enako bo veljalo tudi za prihodnje potnike, pravi pilot.

V spodnjem videoposnetu pa si lahko ogledate prvi testni polet "Concordovega sina".















POSEBNI VIDEO: Trump je dosegel stanje šoka



Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih