Ne glede na dejstvo, da je 15. marec konec tistega časa zime, ko je zimska oprema na avtu obvezna, z menjavo pnevmatik vendarle ne gre hiteti!
V Sloveniji je obveza zimskih pnevmatik uzakonjena že nekaj časa, in sicer v administrativno določenem ”zimskem” času med 15. novembrom in 15. marcem. Zakonodajalec je predvidel tudi nekaj izjem, kot je na primer primorska regija, pa tudi možnost vožnje letnimi pnevmatikami, če ima voznik v prtljažniku še verige ustreznih dimenzij. Ker je bila (tudi) letošnja zima dokaj blaga, številni že nestrpno pogledujejo proti omenjenem datumu, ko bo mogoče voziti z letnimi pnevmatikami.
Letne pnevmatike da – toda ne brezpogojno
Toda pozor – narava se z administrativno določenimi datumi pogosto ne strinja in nizke temperature pa tudi kakšna hitra snežna ploha po 15. marcu niso nikakršna izjema. Predvsem v višje ležečih krajih in zvečer oziroma ponoči. Še vedno namreč velja, da sicer lahko vozite z letnimi pnevmatikami od 15. marca naprej – vendar le, če vremenske razmere to dopuščajo! Če pride torej do sneženja in se sneg začne oprijemati cestišča, ste zakonsko obvezani uporabljati zimsko opremo. Velja torej počakati še vsaj kakšnih 14 dni, da se vreme stabilizira. Če vas namreč na poti doleti snežna nevihta in obstanete na cesti ter s tem ovirate promet, vas to lahko stane tudi 500 evrov!
Mrzla jutra, nenadne snežne plohe …
Pa tudi sicer je nizkim temperaturam primerna gumena zmes bolj oprijemljiva ob nizkih jutranjih temperaturah (letne začnejo delovati v grobem nad sedmimi stopinjami Celzija), ponoči, predvsem pa na primer v dežju, ko je asfaltna podlaga mokra in (zelo) hladna. Sicer pa sodobne zimske pnevmatike zdržijo marsikaj in se v pomladnih temperaturah (10 do 12 stopinj) ne obrabljajo tako hitro, tekalna plast je bolj stabilna in ponuja vozniku dovolj vodljivosti. Seveda pa je že treba reči, da so zimske pnevmatike za obrabo najbolj občutljive na daljših relacijskih vožnjah, še najbolj pri avtocestnih hitrostih, kjer lahko zaradi pregrevanja pride do obrabe, večje porabe pa tudi slabšega učinka pri zaviranju, vodljivosti. Na krajših mestnih in primestnih razdaljah (in hitrostih) pa te negativne lastnosti niso tako izrazite.
Poleti pa le na letne pnevmatike!
Kako hitro boste avto opremili z letnim kompletom pnevmatik (kar je ob stabilnih vremenskih razmerah vsekakor priporočljivo), je odvisno ne nazadnje tudi od stanja vaših ”starih” pnevmatik. Če so torej v dobrem stanju (to ne pomeni, da je globina plasti zakonsko predpisanih 3 mm, ampak vsaj 2 do 3 več) in seveda ne prestare, boste na varni strani prej. Če so letne na meji, raje razmišljajte o menjavi, preden jih nataknete na platišča, sicer boste med letom za menjavo in uravnoteženje plačevali še enkrat. Kakšne in kako izbrati, pa je predvsem odvisno od zneska, ki ste ga pripravljeni odšteti (nekaj nasvetov in test najdete tukaj). Osnovne informacije pa vam ponuja tudi EU nalepka o energetski učinkovitosti. Vsekakor gre pri pnevmatikah, ki so prvi in edini stik avtomobila s podlago, upoštevati pravilo – nikar ne skoparite!
Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.