Evrovizijski oboževalci so ta konec tedna uživali ob glasbenem večeru Ema 2022. Čeprav se pregovorno o okusih ne razpravlja, so se tako kot običajno na družbenih omrežjih vrstili odzivi 'kritikov' oziroma uporabnikov, ki so svoje zapise pospremili s smešnimi grafikami, posnetki in zanimivimi trenutki, ki so popestrili dogajanje. Da je Ema najboljša kost za glodanje v svetu aktualne slovenske pop kulture, ocenjuje Andrej Hofer, dolgoletni komentator Evrovizije. ''Gre za zabavno oddajo, ki pa jo Slovenci čisto preveč resno jemljamo. Je 'hec', 'štos', zabava," pa pravi Miran Cvetko, predsednik kluba ljubiteljev Evrovizijske popevke (OGAE).
V soboto se je odvila Ema 2022, na kateri je slavil band LPS s pesmijo Disko. Čeprav letošnja prireditev ni prinesla večjih glasbenih presežkov ali manjših škandalčkov, ki začinijo tekmovanje, sta za nekaj res bizarnih trenutkov poskrbela kar voditelja Melani Mekicar in Bojan Cvjetićanin iz benda Joker Out, ki sta s svojimi nepotrebnimi vložki in nesmešnimi šalami povzročila, da je marsikateri gledalec kar zavijal z očmi, zaradi česar so se pritoževali mnogi uporabniki družbenih medijev. Pod scenarij so se podpisali Igor Bračič, Cvjetićanin in Nejc Šmit. V izogib dodatnim vrednostnim sodbam bomo raje priložili komentar s Twitterja, ki je dovolj zgovoren.
Kdorkoli je pisal scenarij in se mu je zdelo pametno takoj po zmagovalni pesmi spraševat ostale blizu vrha "kaj jim je zmanjkalo" ... ne. #ema2022
— Irena Sirena (@IrenaSirena) February 19, 2022
Andrej Hofer, dolgoletni komentator evrovizijskega tekmovanja na drugi strani meni, da sta voditelja suvereno in neobremenjeno plavala med dvanajstimi izbranimi.
Končne rezultate glasovanja bo objavil ”Ukom”
Ker pa Slovenci očitno ne premoremo lastnih idej, so se na RTV Slovenija letos odločili tudi, da bodo v največji meri posnemali kar Evrovizijsko popevko. Tako so se denimo ob začetku Eme predstavili vsi nastopajoči in pozdravili gledalce, način glasovanja pa je šel po vzoru podeljevanja in javljanja točk, kot to počnejo države na glavnem tekmovanju. Vse lepo in prav, če bi žirija točke podeljevala z druge lokacije, ne pa kar iz studia RTV. S tem se je izgubil namen in smisel takšne izvedbe. Da je tovrsten način glasovanja primeren, pa pravi Miran Cvetko, predsednik kluba ljubiteljev Evrovizijske popevke (OGAE). “Dobrodošlo je, da se v Sloveniji čim bolj približamo načinu glasovanja, ki sledi Evroviziji,” poudarja.
Glasovanje je letos potekalo v dveh delih. Pol glasov so prispevali gledalci s telefonskim glasovanjem, pol pa pet žirij. Cvetko, ki je bil tudi eden izmed članov žirije in je v oddajo sporočil glasove, pojasnjuje, da je žirija dobila posnetke iz generalne vaje, svoje glasove pa so posredovali po elektronski pošti. Končne rezultate so dobili tik pred javljanjem. “Nismo vedeli, kako so glasovale ostale žirije oziroma posamezni člani,” nam je pojasnil. Tudi glasovanje je na družbenih omrežjih poskrbelo za zabavo. Matej Praprotnik z Radia Slovenija je šaljivo zapisal, bodo uradni rezultati glasovanja na voljo v torek, ko jih bo objavil Urad vlade za komuniciranje (Ukom).
Uradni rezultati bodo na voljo v torek, ko jih bo objavil UKOM. #EMA2022
— Matej Praprotnik (@praprotnix) February 19, 2022
Amaya ukradla pozornost
V nadaljevanju bi se dalo razpravljati tudi o odru in scenografiji. Hoferja je denimo zmotil prav oder. “Osebno me motijo temni odtenki studia 1, ki me spominjajo na dan žalovanja,” je slikovito dejal in dodal, da pa je Ema vendarle praznik glasbe in odlična televizijska zabava ter da je bilo nenazadnje res odlično videti več ljudi na kupu. Po njegovih besedah to pomeni, da se vračamo v stare tirnice. Hofer ob tem še pravi, da je razvedrilni program Televizije Slovenija prikazal sodoben televizijski šov, kjer je bila v ospredju mladost z mozolji. O šovu pa bi komentirali le — kakor za koga.
Po tradiciji so bili na letošnjo Emo povabljeni tudi nekateri pretekli zmagovalci tega tekmovanja, ki včasih ukradejo pozornost od tistih, ki bi morali biti ta večer v središču pozornosti. Tako sta po mnenju nekaterih za vrhunec Eme – za razliko od posameznih izvajalcev – poskrbela pevec Cvjetićanin in pevka Amaya (Maja Keuc), ki je barve Slovenije na Evroviziji zastopala leta 2011 v Nemčiji.
V priredbi lanskoletne zmagovalne pesmi skupine Måneskin Zitte e buoni sta dodobra razgrela oder, pa tudi družbena omrežja. Amaya se je, kot je bilo videti, v celoti prepustila toku melodije in gledalcem pokazala, da je zelo gibčna. “Maja, prosim vrni se nazaj in nas odreši mizerije,” je v odzivu na nastop zapisala uporabnica Twitterja. “Ali nas lahko Bojan in Maja zastopata na Evroviziji, ker se mi bo drugače odpeljalo,” je pristavila še druga. Če smo malce šaljivi in uporabimo evrovizijski žargon, bi tudi mi nastopu podelili slavnih 12 točk.
a nas lahko maja keuc pa bojc zastopata na eurosongu, ker se mi bo odpelal drgac
— camy (@camykrc) February 19, 2022
Glasbi manjka cilj, vizija
Na letošnji Emi se je predstavilo dvanajst izvajalcev, nekateri izmed njih so bili stari znanci tekmovanja. Če smo pikri, je bila večina pesmi povsem pozabljivih in niso pustile močnega vtisa. Povedano drugače — pri večini se je zdelo, da je najboljše ravno to, ker trajajo le tri minute. Kot da se glasbeniki kar bojijo stopiti izven okvirov pričakovanega in raje krmarijo na valovih preverjenega.
“Zdi se, da imajo slovenski glasbeni ustvarjalci že dalj časa težave z identiteto. Prej kot na pristno izvirnost se raje ozrejo čez lužo ali hrib k sosedom. Kaj je tam popularno in ‘fajn’. Kot da se ne znamo rešiti pregovorne majhnosti. Nisem akademik, da ne bo pomote, pa tudi ne želim biti general po bitki, a vseeno se prevečkrat zdi, da glasbi manjka cilj, vizija, kaj pravzaprav hočemo doseči na velikem evrovizijskem odru,” poudarja Hofer.
Pevka Darja Švajger, ki je Slovenijo na Evroviziji zastopala leta 1995 in s sedmim mestom poskrbela za eno najboljših uvrstitev na tem evropskem tekmovanju, dodaja, da danes prevladuje drugačen stil glasbe. “To je povsem logično, saj se glasba razvija. Glasovi, ki so bili popularni prej, zdaj niso. To se mi zdi v redu, le navaditi se moramo. Trenutno popularni vokali so drugačni tako z vidika interpretacije kot stila,” ocenjuje.
Čeprav nas letošnji tekmovalci res niso presenetili z izjemnimi vokalnimi sposobnostmi, pa seveda ne pomeni, da ne znajo peti. “Prevladujejo nežni glasovi, ki so radijsko zelo prijazni in so si med seboj sicer podobni,” pravi Švajger ob tem pa dodaja, da se v zadnjih letih na evrovizijskem odru vse bolj v ospredje postavlja tehnicističen vidik nastopa. “Nekateri izmed njih delujejo preveč premišljeno, premalo muzikalno. Band LPS stavi na svojo mladost, ljubkost in naivnost, kar se meni zdi šarmantno,” dodaja pevka.
Kljub temu pa gre vendarle opozoriti, da se marsikateri bolj ‘goreči’ oboževalec Eme ne more otresti občutka, da na domačih izborih za pesem Evrovizije primanjkuje svežine, nekaj novega, kar ni bilo slišano in videno že mnogokrat. Če želite; pedigre ‘je ne sais quoi’, ki bi vzbudil občutek, zaradi katerega bi z veseljem in vzhičeno komaj čakali na maj, da Evropi pokažemo, kaj v resnici zmore ta naša mala deželica.
“So najlepše pesmi že napisane? Nekatere so. O svežini pa vsaka ušesa razmišljajo drugače. Vse se začne z določitvijo pravil. In že prej omenjeno vizijo, ciljem, ki ga naj vsak izbor ima. Dejstvo je, da recepta za zmago ni, so zgolj presežki. In drugačnost, za katero je včasih treba imeti pogum. Ne pozabimo, kje živimo, in da je mnogo duš okoli nas zelo pametnih, ko izberemo predstavnika,” na to pravi dolgoletni komentator Evrovizije Hofer.
Miran Cvetko iz OGAE meni, da letošnji Disko vseeno ponuja nekaj drugačnega. “Pesem je nekaj novega, vendar mi tega ne znamo sprejeti. Po odzivih iz tujine je pesem nekaterim všeč, nekaterim dolgočasna. Mislim, da bo naša uvrstitev šla v smeri, da bo pesem gledalcem ali zelo všečna ali pa sploh ne. Je pa res, da so LPS mladi, a so naredili skladbo, ki jih je iz Eme freš pripeljala do Evrovizije. Že s tega stališča se jim splača,” ocenjuje.
‘Kuhna’, šimfanje, jeza, norčevanje
No kakorkoli že, Ema je dosegla svoj cilj. Slovence je v teh epidemijskih časih, ki so delitve med nami vse večje, zopet združila v nečem, kar nam je skupno – kritiziranju. Pri tem pa so, kot je to seveda v navadi, pomembno vlogo odigrala družbena omrežja, kjer vsak čuti potrebo dodati ‘svoj piskrček’.
Cvetko pravi, da že nekaj časa velja, da je Ema najbolj gledan dogodek leta v Sloveniji, razlog za to pa je samo eden. “Tipična slovenska stvar je ‘šimfanje’, opravljanje in kritiziranje. Ema je odločen poligon za to. Vedno se najde nekdo, ki mu ni všeč ali pesem, nastop, aranžma, luči ali studio, zato opravlja, negoduje. In zato je odlična. Je pač zabavna oddaja, na kateri naj bi se odvijale zabavne reči, Slovenci pa tako preveč resno jemljemo ta izbor. To naj bi bil hec, ‘štos’, zabava, razvedrilo,” komentira.
Na očitke, da Emo marsikdo označuje za ‘kuhno’, pa se Hofer odziva z naslednjimi besedami: “Seveda. Itak. To je dejstvo. In kuhinja je velikokrat tudi eksperiment. Včasih jed celo uspe. Če ne zmaga tvoja pesem, seveda vse diši po kuhinji. A ne pozabimo: Evrovizija je odlična televizijska zabava. Nihče ne bo zaradi rezultatov umrl niti se zato ne bo porušil stolp v Pisi.”
O gledanosti in občinstvu
Čeprav Cvetko pravi, da je gledanost Eme vsako leto odlična, pa antropologinja Eva Vrtačič, docentka na Fakulteti za družbene vede na drugi strani ocenjuje, da se je zanimanje za Evrovizijo izgubilo z razpadom Jugoslavije. “Ne gre za dogodek, kjer bi cele družine sedele pred televizorji in preštevale točke. Ema se je na neki način usidrala med najbolj gorečimi oboževalci. S spremembo evrovizijskega tekmovanja pa konsekventnosti med Emo in Evrovizijo ni več. Če si oboževalec Evrovizije, gledaš pač glavno tekmovanje. Če si goreč oboževalec tega festivala, pa mogoče še Emo,” pojasnjuje. Po lastnih špekulacijah bi Vrtačič ocenila, da Emo spremlja splošno občinstvo, kar pa nujno ne pomeni, da gledajo tudi Evrovizijo.
No. Najzabavnejši večer leta se je v Sloveniji zaključil. “Že 66 let je Pesem Evrovizije najuspešnejši televizijski format, ki za en večer združi ves svet v eno. Za zabavo gre, za stave, za šimfanje, za presežke v televizijski produkciji. Evrovizija redko ustvarja trende, generira sama sebe. Če je le mogoče, je ne jemljite preveč resno. Niti Eme ne. Raje se nasmehnite in si odprite hladilnik, kjer vas čaka kremna rezina,” sklene Hofer. Njegovega nasveta se bomo zaenkrat še držali, ampak samo do 10. maja, ko bodo v Torinu na prvem predizboru nastopali naši.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje