Doplačila za prtljago, sedež, hitro vkrcanje: so šle letalske družbe predaleč?

Potovanja 22. Avg 202311:43 5 komentarjev
letališče, kovid, maske
Profimedia

Nakup letalske karte je postal veliko bolj zapleten. Letalske družbe potnikom ob nakupu namreč ponujajo čedalje več možnosti: od hitrega vkrcanja do večje ročne prtljage in izbire sedežev. Vendar ima vse svojo ceno.

Jonathan Massey, ki pogosto potuje z letalom, je za BBC dejal, da so ga doplačila k letalski karti že večkrat razjezila. “Pričakujete lahko, da vam bodo zaračunali nekaj, kar ste spregledali,” je rekel. Potovanje z letalom se lahko namreč hitro podraži, če ne upoštevate vseh pogojev.

Tako se je prejšnji teden po spletu razširila zgodba starejšega para, ki mu je Ryanair zaračunal 128 evrov, ker sta prijavo na let opravila na letališču, kjer so jima tudi natisnili karti. Po pomoti sta si namreč prenesla napačno karto.

“Nimam težav z doplačili, če so ta pregledna in jasna,” je povedal 57-letni Jonathan Massey. Vendar se pogosto zgodi, da letalske družbe ne sporočijo jasno, kaj je treba doplačati, ali pa pravil ne uveljavljajo dosledno. Tako so na primer Masseyju nekoč zaračunali doplačilo za ročno prtljago na poti iz Maroka, vendar z isto torbo na poti tja ni imel težav.

letališče
PROFIMEDIA

Široka izbira močno zaplete postopek nakupa

Nedavna raziskava potrošniške organizacije Which? je pokazala, da je:

  • 26 odstotkov ljudi, ki so v zadnjih dveh letih doplačali za izbiro sedeža, ocenilo, da ta ni bila vredna plačila,
  • 29 odstotkov potrošnikov prepričanih, da prednostno vkrcanje v letalo ni vredno plačila,
  • 36 odstotkov vprašanih ocenilo, da hrana in pijača na letalu nista bili vredni doplačila.

Dodatne storitve so postale pomemben del poslovnega modela letalskih prevoznikov, piše BBC. Lani so letalske družbe ustvarile 94 milijard evrov. Letalske družbe trdijo, da imajo potniki na voljo cenejše vozovnice in da imajo večjo izbiro, če dodatne storitve, kot so prtljaga, hrana in pijača, niso vključene v ceno vozovnice.

Vendar pa kritiki opozarjajo, da lahko veliko možnosti in široka izbira doplačil močno zapletejo postopek nakupa letalske karte. Nekatere storitve, ki so bili včasih na voljo brezplačno, je zdaj treba doplačati, druge storitve so se podražile.

letališčni kovček
Profimedia

Trije najbolj priljubljeni letalski prevozniki v Združenem kraljestvu – Ryanair, EasyJet in Wizz Air – so od leta 2018 obseg brezplačne ročne prtljage zmanjšali za polovico, ugotavlja BBC. “Mnogim potnikom se zdi nepravično, da morajo za potovanje z letalom plačati veliko več, kot je osnovna cena vozovnice. Številne letalske družbe imajo namreč oderuške pristojbine, če želite na primer sedeti s svojimi otroki ali vzeti na krov ročno prtljago,” je za BBC povedal Rory Boland iz organizacije Which?. Pomembno je, da pri izbiri letalskega prevoznika ne upoštevate le osnovne cene.

Doplačila so dražja, letalski prevozniki pa vse bolj ustvarjalni

Doplačila so se na trgu pojavila v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so nastale nizkocenovne družbe, kot sta Ryanair in EasyJet. Vendar se je kasneje ta poslovni model razširil tudi na večje prevoznike, je dejal analitik pri podjetju OAG, ki se ukvarja s podatki o letalstvu, John Grant. “Pred dvajsetimi leti bi poleg vozovnice doplačali tudi oddano prtljago, čeprav je ne bi želeli,” je rekel za BBC. Vendar so doplačila v zadnjih sedmih letih postala del poslovnega modela večine letalskih prevoznikov, ki pa pri tem postajajo vse bolj ustvarjalni.

Ryanair
PROFIMEDIA

Doplačila pa so se v zadnjih šestih letih močno zvišala. EasyJet je po pisanju BBC v zadnjih letih močno podražil storitve. Leta 2017 je za odpoved leta zaračunal 30 evrov, če ste to opravili po spletu, ali 35 evrov, če ste to opravili po telefonu. Zdaj zaračuna 57 in 64 evrov. Če ste želeli spremeniti ime in je bilo do poleta več kot 60 dni, je to leta 2017 stalo 17 evrov. Če je bilo do potovanja manj kot 60 dni, pa je bilo treba plačati 52 evrov. Zdaj to stane 64 in 70 evrov. Sprememba leta manj kot 60 dni pred odhodom je leta 2017 stala od 35 do 40 evrov, zdaj pa to stane od 57 do 63 evrov.

EasyJet je odgovoril, da se lahko stranke odločijo, da bodo plačale le tisto, kar želijo, in ne plačujejo za storitve, ki jih ne potrebujejo.

Easyjet
Srdjan Živulović/BOBO

Doplačila so za poslovanje EasyJeta zelo pomembne, kažejo rezultati poslovanja. Leta 2022 so doplačila predstavljala skoraj tretjino prihodkov, kar je naneslo nekaj manj kot 1,8 milijarde evrov.

Kako se izogniti dragim doplačilom?

Na spletu je mogoče najti številne nasvete, kako se izogniti doplačilom in si tako poceniti potovanje z letalom. Številni si na letališču oblečejo dodatne plasti oblačil in se tako izognejo doplačilu za prtljago. Nekateri gredo pri tem v ekstreme: Filipinka trdi, da je leta 2019 na letalu nosila 2,5 kilograma oblačil.

John Grant potnikom svetuje, naj vse dodatne storitve kupijo naenkrat in vnaprej. “Ob nakupu vozovnice kupite tisto, za kar menite, da boste potrebovali. Raje vse kupite v paketu. Če se boste vračali, bodo doplačila dražja,” je predlagal.

ročna prtljaga
PROFIMEDIA

Potrošniška organizacija Which? pa priporoča, da na letalo vzamete le ročno prtljago, saj je ta pogosto cenejša. Prtljago naj izmerijo in se tako izognejo nepričakovanim doplačilom za preveliko ali pretežko prtljago. Svetujejo še, da prtljago kar se da najbolj izkoristite. Oblačila zložite ali zvijte tako, da bodo zavzela malo prostora. Knjige zamenjajte z elektronskimi bralniki, električne zobne ščetke pa z običajnimi. Pomaga pa tudi, če dobro načrtujete, kaj boste oblekli, da ne boste s seboj nosili nepotrebnih oblačil.

Potniki naj razmislijo tudi o nakupu vozovnice neposredno pri letalskem prevozniku. Cena je lahko namreč pri potovalnih agentih višja, še svetuje Which?.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje