Strokovnjaki razkrivajo, kaj so zračne turbulence, kako pogoste in nevarne so ter zakaj jih bo v prihodnje tudi do trikrat več kot danes.
Pred dnevi smo poročali o drami na letalu družbe Singapore Airlines, ki je zašlo v močno turbulenco.
Ta je bila tako silovita, da je en potnik umrl, 30 se jih je poškodovalo. Po tem dogodku so strokovnjaki razkrili, kaj so turbulence, kako pogoste ter nevarne so in tudi, ali bodo v prihodnje takšni dogodki lahko pogostejši, poroča britanski Daily Mail.
Kaj so turbulence?
Skoraj zagotovo ste se, če ste že kdaj leteli z letalom, s turbulencami že srečali. Morda se je letalo za hip streslo ali zanihalo, ali pa ste imeli občutek, kot da se vozite z avtomobilom po makadamski cesti. V hujših primerih se je morda letalo treslo, tako da se vam je razlila pijača. V najhujših primerih so se morda spustile celo kisikove maske in ste mislili, da bo letalo strmoglavilo. To sicer ni popolnoma nemogoče, a je skoraj povsem neverjetno. Lahko pa v primeru močnih turbulenc staknete kakšno poškodbo, če niste privezani, lahko celo tvegate življenje.
Turbulence so posledice zračnega toka. Izraz turbulenca prihaja iz latinščine in je v originalu pomenila “nered” ali “vrvež”. Pozneje se je njen pomen prenesel tudi v fiziko, kjer danes opisuje kaotične spremembe v hitrosti toka ali tlaku plinov in tekočin. Običajno besedo turbulenca enačimo z besedo “vrtinec”. Vrtince, ki jih ustvarja voda, verjetno poznate, pojavljajo se tudi v zraku. Dinamika procesov je namreč s fizikalnega stališča enaka, saj se plini obnašajo podobno kot tekočine.
Kako nastanejo?
Prav razumevanje vzrokov turbulenc lahko pojasni, zakaj je letenje z letalom včasih tako neprijetno.
“Ko na letalu doživite ‘turbulenco’, je to zato, ker je letalo priletelo v območje motenega zraka, polnega manjših in večjih vrtincev,” je pojasnil dr. David Birch, vodja Centra za aerodinamiko na univerzi v Surreyju.
Te vrtince povzročajo povsem naravni dogodki, kot je recimo veter, ali pa je vrtinčenje posledica sledi drugih letal, ki režejo zrak – podobne vrtince lahko na primer začutite, če mimo vas z veliko hitrostjo pripelje avto ali tovornjak.
Eden izmed pomembnih virov turbulenc je tako imenovana mehanična turbulenca, ki je pogosta v gorah. Podobno kot morski valovi, ki udarjajo v stene, vetrovi, ki se udarjajo v pobočja gora ali gorske stene, ustvarjajo “planinske valove”, pri tem pa ustvarjajo zračne vrtince, ki lahko segajo visoko nad goro in tresejo letala. Močno vrtinčenje zraka je značilno tudi za nevihte, pri čemer turbulence pogosto spremljajo tudi močni vertikalni (navpični) tokovi, zaradi katerih se letala lahko dvignejo in spustijo tudi za 600 ali celo več kot 1.800 metrov. Te turbulence lahko segajo tudi 30 kilometrov daleč od središča nevihte.
Poleg tega se na višinah, na katerih letijo potniška letala, pojavljajo ozki “trakovi močnega vetra”, tako imenovani vetrovni strženi (angleško: jet stream), ki lahko dosegajo hitrosti tudi čez 400 kilometrov na uro. Zaradi razlik v hitrosti stržena in okoliškega zraka se ob robovih stržena pojavljajo vrtinci, ki jih imenujejo “turbulence v čistem zraku” ali “zračni žepi” (angleško: “Clear Air Turbulence”/”CAT”). Te so lahko na nek način precej “zahrbtne”, saj jih meteorološki radarji v pilotski kabini ne zaznajo.
Kako nevarne so turbulence?
Turbulence redko povzročijo poškodbe ali celo smrt, zato je dogodek na singapurskem letalu nekaj izjemnega. Ponavadi se piloti lahko turbulencam izognejo, saj jih tehnologija že vnaprej opozarja nanje – razen prej omenjenih “žepov”, pojasnjuje Birch.
Najpogosteje turbulence povzročajo poškodbe pri stoječem osebju letala. Ameriška zvezna uprava za letalstvo (FAA) je med letoma 2009 in 2022 poročala o 163 resnih poškodbah osebja in potnikov. Ameriški nacionalni odbor za varnost v prometu (NTSB) je zabeležil 22 smrti zaradi poškodb, nastalih v turbulencah, poroča Daily Mail, a ne navaja časovnega obdobja.
V prihodnje bodo pogostejše
Paul Williams, profesor na univerzi Reading, medtem opozarja, da se utegneta število in moč turbulenc v prihodnje povečati.
Vzrok za to so podnebne spremembe. Njegova raziskava kaže na 55-odstotno povečanje močnih turbulenc čistega zraka nad severnim Atlantikom od leta 1979. “Zdaj imamo trdne dokaze, da so turbulence pogostejše zaradi podnebnih sprememb,” pravi Williams. “Naše najnovejše projekcije kažejo na dvakratno ali trikratno povečanje števila močnih turbulenc v vetrovnih strženih v naslednjih desetletjih, če se bo podnebje spreminjalo tako, kot pričakujemo.”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!