Oktobra letos bo minilo 20 let od zadnjega leta nadzvočnega potniškega letala Concorde. Vse od takrat potniki niso mogli izkusiti letenja z nadzvočno hitrostjo – turist je iz Londona v New York priletel v približno treh urah. Vendar bi lahko podjetje v ZDA nadzvočna potniška letala relativno kmalu vrnilo na nebo.
K nadzvočnemu letenju je resno pristopilo ameriško podjetje Boom Supersonic iz Kolorada. Po več začetnih prototipih in demonstrativnih modelih je namreč lani poleti predstavilo prototip novega nadzvočnega potniškega letala Overture. To bo po podatkih podjetja lahko letelo s hitrostjo več kot 2.000 kilometrov na uro, na krov pa bo sprejelo od 65 do 80 potnikov. Letalo naj bi začeli proizvajati prihodnje leto, s prvimi potniki naj bi overture poletel leta 2029.
Prototip je rezultat dolgotrajnega dela celotne ekipe, je za CNN dejala glavna poslovna direktorica pri Boom Supersonicu Kathy Savitt. Pri tem je poudarila, da je prototip rezultat 26 milijonov delovnih ur, računalniških simulacij ter testiranj v vetrovniku.
Za nadzvočno letalo pa se že zanimajo prvi letalski prevozniki. Lani je letalska družba United Airlines oddala naročilo za 15 letal Overture, ki bi potovanje od New Yorka do Londona znova opravila v samo treh urah in pol. Pogodbo za nakup 20 letal so podpisali tudi v American Airlinesu, kjer bodo imeli možnost nakupa dodatnih 40 nadzvočnih letal. Med kupci modela je tudi družba Japan Airlines, ki je v podjetje Boom Supersonic že leta 2017 vložila 10 milijonov dolarjev in ima zato možnost nakupa do 20 letal.
Vendar sta pred Boom Supersonicom dva pomembna izziva, ki sta privedla do končnega propada concorda. Prvi je negativni vpliv na okolje. Zmanjšanje izpustov si želijo v podjetju pri modelih Overture doseči z uporabo trajnostnega letalskega goriva. Gre za biogorivo, ki ga lahko pridelajo iz ostankov nekaterih poljščin ali biomase in naj bi za seboj puščalo občutno manjši ogljični odtis. Pri modelu Overture naj bi proizvajalci poskrbeli tudi za izboljšano aerodinamiko in druge ukrepe, ki bodo zmanjšali porabo goriva.
Velikanska težava za concorde je bil tudi hrup, ki spremlja letenje z nadzvočno hitrostjo. Prav zaradi tega njihova letala niso smela pristajati na nekaterih letališčih v ZDA, kjer so po pritožbah prebivalcev sprejeli zakonske prepovedi. Po besedah poslovne direktorice Kathy Savitt bo overture hrup zmanjšal z dodatnim motorjem in posebnim avtomatskim sistemom.
“Resnično smo se osredotočili na to, kako narediti vzlete in pristanke glasne kot pri običajnih letalih,” je dejala za CNN in zagotovila, da bodo njihova letala nadzvočno hitrost dosegala le nad odprtim morjem. Kljub temu pa naj bi nad kopnim še vedno leteli zelo hitro, in sicer s hitrostjo okoli 1.150 kilometrov na uro.
Do prvega nadzvočnega potovanja z letalom Overture bo minilo še kar nekaj časa. Kako zaželeni bodo sedeži na njihovih letalih, bo odvisno tudi od cene vozovnic. V podjetju so ocenili, da bodo te na začetku stale približno 25 odstotkov več kot poslovni razred pri običajnih letalskih družbah. Kljub temu pa naj bi bile prve vozovnice za overture občutno cenejše kot pri njegovem starejšem bratu. Concorde je v devetdesetih namreč za povratno potovanje zaračunal približno 11.000 evrov.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje