Preobrat na trgu: Slovenci vse bolj posegajo po drugačni vrsti avtomobilov

Magazin 15. Okt 202305:39 2 komentarja
samodejni menjalnik
Samodejni (avtomatski) menjalnik (Foto: PROFIMEDIA)

Slovenke in Slovenci se vse bolj nagibajo k nakupu avtomobilov s samodejnim menjalnikom, ki se jih je oprijel tudi izraz "avtomatiki."

Na slovenskem trgu avtomobilov se dogaja zanimiv preobrat, saj se vse več kupcev raje kot po avtomobilih z ročnim, odloča za avtomobile s samodejnim menjalnikom, tako imenovane avtomatike.

Delež prodaje tako novih kot tudi rabljenih avtomobilov s samodejnimi menjalniki v Sloveniji se povečuje, sta za N1 potrdila strokovnjaka z AMZS-ja.

Razlogov za takšen trend pa ne gre iskati toliko v spreminjanju želja in navad voznikov, ampak morda predvsem v tehnološkem razvoju in posledično spreminjanju ponudbe na trgu.

Želite ročni menjalnik? Ponekod bo treba celo doplačati

Kot pojasnjuje Blaž Poženel z AMZS, je tako eden izmed razlogov za rast deleža avtomobilov s samodejnim menjalnikom, rast deleža elektrificiranih avtomobilov (hibridov različnih zasnov in električnih avtov), ki nimajo ročnih menjalnikov, saj je samodejni menjalnik del pogonskega sistema.

Poleg tega je na trgu vse več novih avtomobilov, katerih samodejni menjalnik je del serijske opreme. “Večinoma gre sicer za avtomobile višjih razredov, se pa ta trend pojavlja tudi že pri avtomobilih srednjega ali celo nižjega srednjega razreda. Pri nekaterih športnih avtomobilih se pojavlja celo zanimiv trend, da je avto v osnovi opremljen s samodejnim menjalnikom, za doplačilo pa si kupec lahko omisli ročni menjalnik,” pravi Poženel.

Med razlogi, ki jih navaja in govorijo v korist večanja deleža avtomobilov s samodejnim menjalnikom, je tudi ta, da so samodejni menjalniki, predvsem tisti z dvojno sklopko, na voljo že za razmeroma nizko ceno. To pa pomeni, da so primerni tudi za vgradnjo v manjše in cenejše avtomobile.

Poleg tega pa je po besedah Poženela tudi večina najsodobnejših asistenčnih sistemov polno funkcionalnih le, če ima avto samodejni menjalnik. “Ker je v nove avte vgrajene vedno več varnostne opreme oziroma asistenčnih sistemov, je vedno več tudi avtomobilov s samodejnimi menjalniki,” pove.

Kakšne so razlike v ceni?

Razlike v ceni med avtomobili z ročnimi in samodejnimi menjalniki so precej različne. Za primer Poženel tako navede razliko v ceni pri letos najbolj prodajanem novem avtu na slovenskem trgu, Škodi Octavii.

“Octavia 2.0 TDI s 85 kW in paketom opreme ‘ambition’ stane po ceniku 25.392 evrov. Octavia z enakim motorjem in opremo, vendar z DSG menjalnikom (avtomatiziran menjalnik z dvojno sklopko) namesto ročnega, pa stane 27.213 evrov. Razlika je 1.821 evrov. Toliko torej stane samodejni menjalnik za Octavio. Pri nekaterih drugih avtomobilih je razlika v ceni lahko tudi manjša,” pojasnjuje Poženel.

Kaj je DSG avtomatiziran menjalnik z dvojno sklopko?

DSG menjalnik z dvojno sklopko je sestavljen iz dveh neodvisnih menjalniških sklopov v enem ohišju. En menjalniški sklop je namenjen sodim prestavam (2, 4, 6 itd.), en pa lihim (1, 3, 5 itd.). Pri pospeševanju lahko menjalnik tako že pripravi naslednjo prestavo še pred dejanskim prestavljanjem. Takoj, ko je to potrebno, se odpre sklopka trenutno uporabljanega menjalniškega sklopa, sklopka drugega menjalniškega sklopa pa zapre. To poteka tako hitro, da ni čutiti izgube pogonske moči, pišejo na spletni strani Volkswagna, pri katerem so leta 2003 predstavili prvi velikoserijski avto z avtomatiziranim menjalnikom z dvojno sklopko DSG.

Pri DSG torej ne gre za klasični samodejni menjalnik, vendar so po zaslugi uspeha tega sistema preporod in hitrejši razvoj začeli doživljati tudi klasični samodejni menjalniki, ki so postali hitri, učinkoviti in gospodarni.

ročni menjalnik
Ročni menjalnik (Foto: PROFIMEDIA)

Kako je z rabljenimi vozili?

Podoben trend kot pri novih, se pojavlja tudi pri rabljenih avtomobilih. Urednik AMZS-jevega portala za transparentno prodajo in nakup rabljenih avtomobilov DoberAvto.si Peter Kavčič pojasnjuje, da na portalu redno spremljajo dogajanje na trgu z novimi in rabljenimi vozili.

Pri tem opažajo, da je pri deležu avtomobilov s samodejnim menjalnikom v zadnjih dveh letih, odkar spremljajo ponudbo vozil, ki se oglašuje na njihovem portalu, res prišlo do precejšnjih sprememb.

“Številke kažejo od štiri do petodstotno letno rast v prid avtomobilom s samodejnim menjalnikom. Še vedno je sicer v ponudbi več avtomobilov z ročnim menjalnikom, se pa to razmerje močno spreminja. Leta 2021 je bilo denimo med vsemi avtomobili na DoberAvto.si ‘le’ 35 odstotkov avtomobilov s samodejnim menjalnikom, lani 40 odstotkov s samodejnim menjalnikom, letos pa je razmerje 45 proti 55 odstotkov v prid ročnim menjalnikom,” pove Kavčič. Če se bo torej ta trend nadaljeval, bo razmerje čez leto dni že izenačeno.

Nekoč težko prodati rabljenega avtomatika, danes ravno obratno

Kavčič pravi, da nad takšnim trendom sicer niso presenečeni. “Če je bilo še pred desetimi ali petnajstim leti težje prodati rabljen avto s samodejnim menjalnikom, ker so se kupci bali morebitnih zelo dragih popravil, je danes ravno obratno. Tehnologija je napredovala tako z vidika rednega servisiranja kot popravil, zato avtomatski menjalnik v rabljenem avtomobilu ni več tabu,” meni Kavčič.

Ob tem pa Kavčič opozarja, da gre pri samodejnem menjalniku vseeno za mehanski sklop, ki potrebuje redno vzdrževanje. “Če voznik to zanemari, bo imel na srednji, predvsem pa daljši rok več težav in s tem tudi stroškov,” opozarja in svetuje, da je pred nakupom rabljenega vozila zato tudi pomembno preveriti zgodovino servisiranja in informacije o realnem stanju prevoženih kilometrov.

Pomembna je VIN številka, pravi Kavčič, ki je kot nekakšna osebna izkaznica avtomobila. S pomočjo VIN številke oziroma številke šasije se namreč vidi, koliko je prevoženih kilometrov oziroma se hitro opazi, če so kakšne nepravilnosti.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje