Na videz enostaven matematični račun je nedavno skregal srbsko srenjo na internetu. Na koncu je problem razložil matematik z univerze Berkley v ZDA.
Pretekli konec tedna je bila, kot poroča portal nova.rs, glavna tema na srbskih družbenih omrežjih in širše na videz enostavna matematična naloga.
Pojavila se je na omrežju X in mnogi so menili, da je zadeva enostavna in jo bodo rešili brez težav.
“Rešitev je 1. Ob tem, da sem zelo slab matematik,” se je prsil eden od uporabnikov. “Najprej oklepaj, potem množenje, potem deljenje in ulomek,” je vedel drugi. Izkazalo pa se je, da so uporabniki, ki so menili, da so pravilno računali, dobili kar nekaj različnih rešitev. Največ jih je dobilo ali 1 ali pa 4. “Eni pravijo 1, drugi 4. Kaj je prav?” je spraševal neki uporabnik. “Dobil sem ½. Mogoče sem se učil kakšno drugačno matematiko,” se je pridušal drugi. Kot je žal postala navada na družbenih omrežjih, so padale tudi zbadljivke in žaljivke. “Narodu, ki v veliki večini pri tem računu, cenim 3. razred osnovne šole, za rezultat dobi 1, se ni treba bati prihodnosti. Nima je!” je zapisal uporabnik omrežja X.
“Na balkanskem Twitterju teče vojna zaradi matematične naloge. Ne morete si predstavljati strasti in čustev v zvezi s tem. Kako bi jo rešili vi?” je v svoji objavi napisala neka uporabnica in “balkansko matematično vojno” dvignila na “višjo raven”. Edwarda Frenkela, profesorja matematike na prestižni kalifornijski univerzi Berkley, je namreč prosila, ali lahko “pomaga pri rešitvi te skrivnosti, da ne bi eskalirala v resno vojno”.
Pravilno postavljeni oklepaji bi vse razrešili
Matematik ji je ustregel. Njegov odgovor pa je na neki način odgovornost za “balkansko matematično vojno” prenesel na avtorja računa, saj je račun po njegovih besedah “dvosmiseln”.
“Brez zapisanih oklepajev ni povsem jasno, v kakšnem vrstnem redu moramo množiti in deliti v števcu. Če je najprej treba deliti (36 deljeno s 3) in potem množiti z (8 – 6), je rezultat v števcu 24, končni rezultat pa 4. Če je treba najprej množiti (3 krat (8 – 6)), je odgovor 1,” je v razlagi napisal profesor Frenkel in nadaljeval, “brez oklepajev se postavlja vprašanje postopka. Ni mi jasno.
Običajno deljenje in množenje veljata za enakovredni operaciji, zato ju je treba, v pomanjkanju oklepajev, izvajati v smeri iz leve proti desni. V tem primeru je rezultat 4. Vendar … To je le ena od možnosti. Ker med 3 in (8 – 6) ni pike ali znaka x za množenje, bi lahko rekli, da to množenju daje prednost, in tako je odgovor 1.”
To kaže, da zmagovalca v tej vojni ni. “Upam, da je iz zgoraj napisanega jasno, da se vprašanje ne nanaša na substanco, ampak pravila notacije (zapisa, op. a.). V matematiki vedno težimo k temu, da notacijo uporabljamo na način, ki je najbolj jasen, da bi se tako izognili dvoumnosti. Ta račun ni dobro zapisan, ker zahteva, da se reševalec naslanja na neka osnovna načela. Ampak katera? Predstavljam si učitelja, ki učencem govori, kakšna so ta pravila, potem pa testira, ali so si jih učenci zapomnili. Menim, da to ni pravi način učenja matematike. Z enostavnim zapisovanjem oklepajev na prava mesta se izognemo dvoumnosti in problem je z uporabo pravilnega računanja mogoče enostavno rešiti,” je razlago v svoji objavi na omrežju X zaključil profesor Frenkel.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje