So stari Egipčani milijone več ton težkih kamnov za gradnjo piramid vlačili skozi puščavo ali vozili po "vodni avtocesti"? Strokovnjaki menijo, da zdaj poznajo odgovor.
Skupina raziskovalcev iz ameriške Univerze Severna Karolina v Wilmingtonu meni, da je razrešila skrivnost gradnje 31 egipčanskih piramid, vključno s svetovno znanim kompleksom v Gizi, zgrajenim pred več kot 4.000 leti.
So Egipčani kamne vlačili ali jih vozili?
Pravzaprav so znanstveniki verjetno rešili le del celotne skrivnosti, in sicer kako so stari Egipčani na mesta, kjer so piramide postavljene, dostavili kamne za njihovo gradnjo, ki dokazano prihajajo iz tudi več sto kilometrov oddaljenih kamnolomov. Dosedanje teorije so se običajno vrtele okoli prevoza po Nilu in vleke kamnov od reke do mesta, kjer so piramide gradili, kar je še vedno lahko pomenilo tudi več 10 kilometrov daleč.
Arheologi so bili sicer prepričani, da so Egipčani raje uporabljali “vodno avtocesto”, saj to pomeni manjši napor kot vlačenje milijonov več ton težkih kamnitih blokov po puščavi, vendar tega nihče ni mogel dokazati. Za ilustracijo: za gradnjo največje, Keopsove piramide so porabili okoli 2,3 milijona kamnitih blokov, ki v povprečju tehtajo 2,5 tone.
Zdaj skupina iz ameriške univerze meni, da je odkrila že davno izgubljeni rokav ali nekdanjo strugo Nila, ki je danes skrita ali pod puščavo ali pod kmetijskimi zemljišči vzhodno od sedanje struge.
Izgubljena struga Nila lahko pojasni v puščavi “nagnetene” piramide
Kot druge reke je tudi Nil v tisočletjih menjaval svojo strugo v skladu s podnebnimi spremembami, sušnimi in poplavnimi obdobji. Hkrati z reko pa so se “premikali” tudi ljudje in mesta.
Že predhodne raziskave so pokazale obstoj zdaj izginulih vodnih poti v bližini piramid v Gizi, saj so tam odkrili strukture, za katere domnevajo, da so služile za raztovarjanje kamnov z ladij. Tudi na drugih območjih so odkrili sledove o premikanju Nilove struge, v njegovi delti pa so odkrili sledove opuščenih kanalov.
Ameriški raziskovalci zdaj menijo, da so odkrili sledi rokava ali nekdanje struge Nila, ki je povezoval 31 lokacij, na katerih so zgrajene piramide. V okviru medcelinskega projekta so namreč raziskovalci s pomočjo radarskih satelitskih posnetkov, zgodovinskih zemljevidov, geofizikalnih raziskav in izkopavanja sedimentov kartirala rečno vejo, ki so jo po njihovem mnenju pokopali velika suša in peščeni viharji pred tisočletji. Odkritje so objavili v reviji Nature.
S pomočjo tehnologije so odkrili “pokopane reke in starodavne strukture” na območjih, kjer stoji večina staroegipčanskih piramid. “Naša raziskava je med drugim pokazala, da je ob vznožju številnih piramid na preučevanem območju obredno dvignjena pešpot, ki poteka pravokotno na strugo rokava in se konča neposredno na njegovem bregu,” je za CNN povedala dr. Eman Ghoneim, geomorfologinja, ki raziskuje oblike zemeljskega površja.
Strugo so poimenovali “Ahramat” – kar v arabščini pomeni “piramide” – in je bila po mnenju raziskovalcev dolga 64 kilometrov, široka od 200 do 700 metrov ter globoka vsaj 25 metrov, toliko kot meri Nilova struga danes. Po njihovem mnenju je imel Ahramat ključno vlogo pri prevozu ogromne količine gradbenega materiala in delavcev, ki so jih stari Egipčani potrebovali za gradnjo piramid.
Potek Ahramata kaže spodnja slika. Sedanja struga Nila je označena s temno modro barvo, struga Ahramata pa svetlo modro. Polna črta označuje njegovo odkrito strugo, črtkana pa domnevno, še nedokazano strugo.
Odkritje te izginule rečne veje lahko pojasni, zakaj je na območju med Gizo in Lištom (kjer so pokopavali faraone v času srednjega kraljestva in kjer je danes negostoljubna puščava) tako veliko piramid. Raziskave namreč kažejo, da je bil Ahramat “aktiven in delujoč v času gradnje teh piramid”, so raziskovalci zapisali v svoji raziskavi.
Zakaj je Ahramat izginil?
Zakaj je ta veja reke presahnila ali izginila, še ni povsem jasno. Po mnenju dr. Ghoneim je bilo najverjetneje krivo obdobje suše in dezertifikacije, ki je v to regijo naneslo pesek in mulj, ta pa sta zapolnila strugo.
“Študija dopolnjuje pomemben del sestavljanke pretekle pokrajine,” je za CNN dejal Nick Marriner, geograf pri francoskem Nacionalnem centru za znanstvene raziskave v Parizu, ki v študiji sicer ni sodeloval. “S sestavljanjem teh koščkov lahko dobimo jasnejšo sliko o tem, kako je bilo poplavno območje Nila videti v času graditeljev piramid in kako so stari Egipčani izkoriščali okolje za prevoz gradbenega materiala za svoja monumentalna gradbena prizadevanja,” je dejal.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!