Stranska ogledala omogočajo širše vidno polje, a hkrati popačijo velikost predmetov. To pa lahko v nekaterih primerih poveča tveganje.
Odgovor, zakaj lahko stranska ogledala zavajajo voznika, leži v njihovi zasnovi.
Stranska ogledala so pri večini novih avtomobilov konveksna – zaobljena navzven. Ravna stranska ogledala na voznikovi strani najdemo le še pri nekaterih evropskih avtomobilih (a pri večini ameriških), na sovoznikovi strani pa so skoraj vedno konveksna. To obliko so izdelovalci izbrali zaradi varnosti, saj omogoča širše vidno polje kot ravno ogledalo, to pa pomaga voznikom bolje zaznati vozila in druge predmete v mrtvem kotu.
Vidimo več, a popačeno
Izbočenost ogledala ustvari učinek “ribjega očesa”, ki omogoča vozniku širše vidno polje. To pa je izjemno koristno za zaznavanje vozil v mrtvem kotu ter za preverjanje prometa na sosednjih pasovih, kar pomaga zaznati več morebitnih nevarnosti.
Podoben princip velja za ogledala, ki jih lahko vidimo v nevarnih križiščih ali na koncu dovozov. Ta ogledala, ki so prav tako konveksna, omogočajo voznikom, ki prihajajo v križišče ali z dovozne ceste, kjer jim pogled ovirajo stavbe, drevesa ali drugi predmeti, boljši pregled cestišča. Ta ogledala imajo učinek ribjega očesa še bolj očiten.
Vendar pa, čeprav voznikom omogočajo pregled širšega območja, konveksna ogledala rahlo popačijo sliko, zaradi česar se predmeti zdijo manjši in bolj oddaljeni, kot so v resnici. Zato vozniki lahko napačno ocenijo razdaljo med predmeti in avtomobilom, kar lahko predstavlja tveganje, če niso pozorni na to.
Ker se predmeti v konveksnem ogledalu zdijo manjši in zato bolj oddaljeni, lahko takšna slika voznike premami, da bi na hitro zamenjali vozni pas ali zavili na cesto pred njimi, čeprav razdalja med njihovim in drugim vozilom morda ni dovolj varna za tak manever. Prav zato je na mnogih stranskih ogledalih nameščeno opozorilo: “Predmeti v ogledalu so bližje, kot se zdijo,” ki voznike nenehno opominja na previdnost.
Ali obstaja rešitev?
Leta 2012 je R. Andrew Hicks, profesor matematike na univerzi Drexel v Pensilvaniji pridobil patent za ogledalo s 45-stopinjskim vidnim poljem z minimalnim popačenjem.
Ustvaril ga je s pomočjo algoritma, ki je usklajeval sliko s pomočjo majhnih ogledalc, obrnjenih pod različnimi koti. Njegov patent pa v proizvodnji avtomobilov ni bil sprejet zaradi regulative in visokih proizvodnih stroškov.
Danes ponekod stranska ogledala zamenjujejo kamere, ki dajejo bolj realno sliko. Pri novih vozilih je to dovoljeno tudi v EU, vendar so pogoji zelo ostri. Na starejših avtomobilih zamenjave niso dovoljene oziroma je zanje treba dobiti posebno odobritev.
Kamere ali ogledala?
Kamere imajo v primerjavi z ogledali nekaj prednosti. Omogočajo širši pogled in zmanjšajo mrtve kote.
Sliko prikazujejo brez popačenj tudi v slabših svetlobnih pogojih. Prav tako so opremljene z digitalnimi funkcijami, ki samodejno prilagajajo svetlost prikaza, prikaz razdalje in/ali opozarjajo na premikajoče se objekte, kar pripomore k boljši varnosti. Bolje se obnesejo tudi v dežju, snegu ali megli.
Seveda pa ni vse samo zlato. Kamere imajo tudi nekatere omejitve. Najhujša je seveda odpoved elektronike, ki lahko omeji delovanje ali celo popolnoma ugasne kamero. Čeprav kamere bolje prikažejo sliko v temi, lahko močan dež, sneg ali umazanija poslabšajo delovanje leč. Pri večini sistemov so leče zaščitene, vendar ogledala v teh situacijah ostajajo bolj zanesljiva, saj jih voznik lahko obriše tudi ročno. Tudi prehod od vožnje z ogledali na vožnjo z zasloni zahteva nekaj privajanja. Vozniki, ki so navajeni fizičnih ogledal, lahko potrebujejo nekaj časa, da se prilagodijo gledanju na zaslone, kar pa lahko vsaj v začetni fazi vpliva na varnost.
Kamere lahko v idealnih pogojih zagotavljajo večjo varnost zaradi širšega vidnega polja, jasnejše slike in digitalnih izboljšav. Kljub temu imajo lahko v težkih vremenskih pogojih ali ob tehničnih težavah svoje omejitve. Idealno bi bilo imeti kombinacijo obeh sistemov, saj bi tako kamere nadomestile ogledala za boljše pokritje mrtvih kotov, vendar pa bi ogledala ostala kot dodatna, pasivna varnostna kopija.
Če pa uporabljate samo ogledala, je najvarneje redno preverjanje vseh ogledal med vožnjo, predvsem pri menjavi pasov ali vožnji vzvratno, ter kombinirati pogled v ogledalih z lastno oceno dogajanja okoli vozila.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje