Ob zadnji skokoviti rasti cen goriva je vsak privarčevan liter pa tudi deciliter vreden malo bogastvo, vsaj nekaj deset centov, z doslednim upoštevanjem nasvetov varčne vožnje pa je razlika na daljših razdaljah lahko tudi več evrov. Za vas smo zato pripravili 15 nasvetov o tem, kako doseči kar najbolj optimalno porabo goriva.
1. Izberite primeren avtomobil – če vam to vaš vozni park omogoča, pred odhodom od doma s police vzemite ključe primernega avtomobila. Saj veste, majhen bencinar je v mestni gneči vendarle bolj varčen kot velik dizel. Če morate opraviti res kratko razdaljo, res ni odveč nasvet, da to razdaljo opravite peš ali s kolesom.
2. Načrtujte pot – preden se brezglavo podate po opravkih, jih poskušajte organizirati, tako da si bodo postanki sledili v nekem logičnem zaporedju. Na ta način se boste izognili podvajanju prevoženih kilometrov, hkrati pa prihranili tudi veliko dragocenega časa. Če se odpravljate na daljšo pot, se ne zanašajte na to, da je najkrajša ali najbolj počasna pot tudi najbolj varčna. Praksa je marsikoga že naučila, da je optimalna izbira poti tista, ki je časovno najkrajša in predvideva najmanj ustavljanj.
3. Poznavanje poti in predvidevanje – dobro poznavanje ceste in njenih posebnosti je pri podiranju rekordov v varčnosti bistven element za uspeh. Izkoristite možnost za zalet pred vzponom, silo teže v fazi spusta, predvidevajte interval semaforja, kombinacijo zaporednih ovinkov odpeljite z enakomerno hitrostjo, odvzemite plin daleč pred tablo, ki označuje začetek naselja, ter izberite cestni odsek, na katerem je možnost za zastoj minimalna.
4. Ne ogrevajte motorja na mestu – časi, ko so proizvajalci priporočali ogrevanje avtomobilskega motorja na mestu, so že zdavnaj minili. Ko je motor hladen, je razmerje v mešanici goriva in zraka bistveno manj ugodno kot takrat, ko je motor ogret na delovno temperaturo, po drugi strani pa je gorivo, ki ga motor porabi za tek v prazno, dobesedno vrženo proč. Z mesta se odpeljite takoj po zagonu ter brez zadržkov motor zavrtite do sredine razpona vrtljajev.
Še bolj podrobno o varčevanju: Tehnologije, ki pripomorejo k manjši porabi goriva
5. Pnevmatike in tlak v pnevmatikah – gotovo ste vedeli, da premajhen tlak v pnevmatikah neugodno vpliva na porabo goriva, nekoliko manj pa se vozniki zavedamo vpliva kotalnega upora pnevmatike na porabo goriva. Že nekaj časa morajo proizvajalci na deklaraciji pnevmatike označiti tudi razred kotalnega upora, razpon razredov pa sega od A do G.
Verjetno do sedaj temu niste posvečali posebne pozornosti, a če vam zaupam, da je razlika v porabi med razredom A in G kar 7,5-odstotna, boste pri nakupu naslednjega kompleta preverili tudi ta podatek. V lovu na rekorde je nezanemarljiva tudi razlika med letno in zimsko pnevmatiko, ki v prid letni znaša tudi pet odstotkov.
6. Odstranite odvečno maso – vsak avtomobilski inženir, ki bo v vašem avtu sredi poletja našel komplet snežnih verig in prazen zaboj piva, bo najmanj užaljen. Namreč, eden izmed glavnih inženirskih izzivov pri razvoju okolju prijaznih in varčnih avtomobilov je zmanjševanje mase in izboljšanje aerodinamičnih lastnosti. Posledično so proizvajalci prisiljeni uporabljati lažje in dražje materiale, zaradi česar so avtomobili tudi dražji. V to kategorijo sodijo tudi morda lepša, a hkrati večja in težja platišča ter pnevmatike.
7. Aerodinamika – lastniki velikih SUV-jev ali kombijev se bržkone dobro zavedajo, da poraba pri večjih hitrostih z vsakim dodatnim kilometrom na uro eksponentno narašča. Samo za primer naj navedem, da pri VW Touaregu razlika v porabi pri hitrosti 120 oziroma 150 kilometrov na uro znaša konkretna dva litra na 100 kilometrov.
Z dodatnim prtljažnikom na strehi se ta poveča še za pol litra, s tovorom na tem prtljažniku pa še za dodaten liter. Med vožnjo po regionalki in avtocesti čim prej zaprite okna, saj sicer prihaja do vrtinčenja in večjega upora. Ne nazadnje pa nesorazmerno velike in predvsem široke pnevmatike ravno tako kvarijo aerodinamični odtis.
8. Prezračevanje, ogrevanje in hlajenje – medtem ko ogrevanje potniške kabine pri avtomobilih z motorji ICE na porabo ne vpliva, pa to ne velja za hlajenje in vožnjo z odprtimi okni. Podatki o tem, kako potratna je klimatska naprava, so strašljivi, saj lahko ta v fazi, ko kabino s polno močjo ohlaja takoj po zagonu (prvih nekaj minut) pripomore tudi k do 15 odstotkov večji porabi.
V času vzdrževanja temperature v že ohlajeni kabini sredi vročega dne porabi do dva litra goriva na dan, poraba klimatske naprave pa postane zanemarljiva šele pri visokih avtocestnih hitrostih. Iz tega razloga je na kratkih mestnih relacijah z vidika varčne vožnje nesmiselno uporabljati klimatsko napravo. Raje odprite okna, saj vam vroča poletna sapa pri nizkih hitrostih ne bo škodila. Po drugi strani na povečanje porabe vplivajo tudi spuščena stekla in odprta panoramska streha, vendar je pri nizkih hitrostih to v primerjavi s klimatsko napravo zanemarljivo.
9. Vozite v primerni prestavi – marsikateri priročnik svetuje, da je najbolj učinkovito voziti v najvišji možni prestavi. Ne bom zapisal, da ta nasvet ne stoji na trdnih temeljih, vseeno pa ga je potrebno vzeti z nekaj rezerve ter upoštevati tudi vrsto in tehnologijo motorja. Medtem ko so sodobni prisilno polnjeni motorji zaradi velikega navora zelo učinkoviti že pri nizkih vrtljajih, se krivulja navora in učinkovitosti pri starejših klasičnih atmosfercih vzpenja precej drugače, temu primerno pa je smiselno prilagoditi tudi izbiro prestave. Če boste starega Golfa davili pri 1.200 vrtljajih, ne bo od njega nič, hkrati pa bo žejen kot osa.
10. Izklapljajte motor – pri novejših avtomobilih s sistemom tipa »start&stop« za to skrbi elektronika, pri tistih, ki tega nimate, pa je izklop domena voznika. Zaganjači v takih avtomobilih niso prilagojeni preštevilnim zagonom, zato na prav vsakem križišču tega ni dobro početi. Brez zadržkov pa lahko motor ugasnete vsakokrat, ko pričakujete, da boste na mestu stali vsaj kakšno minuto ali več (železniške zapornice, zapora ceste, avtopralnica …). V nobenem primeru pa tega ne počnite med vožnjo po klancu navzdol. Od delovanja motorja so namreč odvisni tudi hidravlični elementi zavornega in volanskega sistema.
11. Vožnja po klancu navzdol – med vožnjo po klancu navzdol zavirajte z motorjem in ne prestavljajte v prosti tek. S tem boste razbremenili zavore, motor, ki ga v tem primeru poganja inercija, pa ne bo porabljal goriva. Nasprotni učinek boste dosegli, če bo motor tekel v prostem teku, saj takrat gorivo za poganjanje porablja samega sebe.
12. Pospešujte odločno – zmotno je mišljenje, da je nežno in neodločno pospeševanje gospodarno. V praksi velja, da je treba stopalko za plin pohoditi nekje od polovice do dveh tretjin njenega giba, v višjo prestavo pa pretikati tako, da v višji prestavi ohranite režim delovanja v zgornjem območju navora motorja.
13. Ne vozite zaletavo – ključ do uspeha pri varčevanju z gorivom je tudi tekoča in enakomerna vožnja. Budno spremljajte promet pred seboj in si z ohranjanjem ustrezne varnostne razdalje zagotovite čim manjšo potrebo po pospeševanju in zaviranju. Še zlasti se izogibajte ostremu zaviranju in pospeševanju, pri vožnji v koloni pa skušajte vzdrževati čim bolj enakomeren tempo.
14. Uporabljajte sisteme – čeprav se vozniki večine sistemov in tehnologij, ki pripomorejo k nižji porabi, sploh ne zavedamo, pa je »na krovu« modernih avtomobilov tudi nekaj takih, ki nas aktivno opominjajo oziroma vabijo k varčni vožnji. Mednje sodijo indikator optimalne prestave, funkcije jadranja pri avtomatskih menjalnikih, programi varčne vožnje, indikatorji trenutne porabe in podobni sistemi.
15. Skrbite za tehnično brezhibnost in redno servisiranje vozila – staro olje, zapacani filtri, obrabljene vžigalne svečke, saje v sesalnem sistemu, podrto satje v izpušnih loncih, okvare variabilnega delovanja turbin, delno blokiranje zavornih čeljusti in podobne napake povzročajo manjšo učinkovitost motorja ter posledično vplivajo na večjo porabo goriva, zato je brezhibnost vseh sklopov avtomobila in servisiranje v skladu s priporočili proizvajalca zelo pomembno.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje