Lani so minila štiri desetletja od ustanovitve legendarne ljubljanske skupine Otroci socializma. Danes bo pod pokroviteljstvom Muzeja Punk Kulture podhod pod Celovško cesto pri Kinu Šiška tudi uradno preimenovan v podhod Braneta Bitenca, v spomin in poklon pesniku punk poezije in frontmanu kultne zasedbe, ki se je porodila iz upora do takratne avtoritarne oblasti in nesvobode kot take.
Z odra Kina Šiške se bo nocoj razlegal punk. Na koncertu pod imenom RI – LJ – New wave reunion bodo namreč nastopili dve reški zasedbi Grad in Paraf ter domači Lublanski psi in posebni projekt JAO!, ki bo zaigral slovensko predelavo legendarne pankerske skladbe Parafov Policija (Naša pesem).
Po današnjem koncertu bo pod pokroviteljstvom Muzeja Punk Kulture in pod kuratorstvom pesnika Esada Babačića podhod, ki se nahaja pod Celovško cesto pri Kinu Šiška, tudi uradno preimenovan v Podhod Braneta Bitenca. S postavitvijo spominske plošče pa bo tako pesnik punk poezije in frontman zasedbe Otroci socializma dobil ustrezno obeleženje, ki bo tudi naključne mimoidoče sprehajalce opozarjalo na to, da je desetletja ljubljanski kulturni prostor sooblikoval tudi Brane Bitenc. Bitenc, ki je v slovenskem kulturnem prostoru pustil neprecenljive sledi na področju pesništva in filmske produkcije, je v 53. letu starosti umrl septembra 2014.
Kot nam je pojasnil Babačić, so bili Otroci socializma resnično revolucionarna skupina. “Vse, kar so počeli, je bilo revolucionarno, njihov novovalovski pristop v glasbi je bil popolnoma drugačen, tudi od vsega, kar so preostali glasbeniki takrat igrali,” je povedal Esad. Za Braneta pa je dejal, da je bil prvi pesnik, pevec in frontman v enem. “V njem se je združila simbioza pesnika, pevca in frontmana, kar je redko videno. Kar je bil Ian Curtis pri Joy Division, je bil Brane Bitenc v skoraj istem trenutku v Ljubljani,” je še pojasnil Babačić in dodal, da se je v tem smislu Ljubljana popolnoma enakopravno kosala z Manchestrom in Londonom, kar je za današnje čase nekaj povsem nepojmljivega. “Na nobenem nivoju ni bilo razlike in če bi bili mi del anglosaškega kulturnega prostora, bi bili lahko Otroci socializma enako uspešni, če ne morda še bolj, kot marsikatera skupina iz Velike Britanije,” je za N1 pojasnil ustanovitelj Muzeja Punk Kulture. “To so bili izjemni presežki, a seveda Branetove melanholije ne moremo prevesti. Tisti trenutek, ko jo poskušamo prevesti v angleščino, ta melanholija razvodeni,” je še pojasnil Babačić in dodal, da ravno v tem tiči razlog, zakaj “naše duše ne moremo prodati na Zahod”.
“Punk je bil, tako kot protestantizem, globoko vezan na zemljo, iz katere vse raste,” je še poudaril. Na vprašanje, ali današnji koncert in postavitev spominske plošče pesniku punk poezije nakazuje na to, da punk vseeno še ni povsem mrtev, pa Babačić pove, da je punk že velikokrat umrl, samo trupla še niso našli. “Bili smo otroci iz prihodnosti, ki smo v svojih besedilih napovedali tisto, kar se nam bo zgodilo dosti kasneje, Brane Bitenc pa je bil najbolj značilen primer tega,” je še poudaril Babačić.
Reško ljubljanska sestrska punk naveza
Reška glasbena scena je bila od nekdaj enotna, a razgibana hkrati. Z legendarno reško skupino Paraf pa se je praktično začel punk v nekdanji Jugoslaviji. “Reka je bila rahlo pred Ljubljano, mesti pa sta bili kakor sestri punka,” je pojasnil ustanovitelj Muzeja Punk Kulture Babačić. Prvo punkovsko obdobje je tako zaznamovala sestrska naveza Reke in Ljubljane, ki sta veljali za nosilki punka, malo kasneje, z novovalovskim razmahom, pa se je v to enačbo umestil še Zagreb.
“Reka je bila v bivši Jugoslaviji poleg Ljubljane, Zagreba in Beograda edina punk prestolnica, ki je ohranila držo drugačnosti in sporočilnosti tudi v času, ko se je punk transformiral v novi val,” je zapisano v napovedi današnjega koncerta. Predvsem zgodnja reška scena je bila zelo tesno povezana z ljubljansko in njenimi glavnimi protagonisti. Več kot polovica ključnih posnetkov reških glasbenikov iz obdobja novega vala je nastala prav v Ljubljani. Med Ljubljano in Reko je nastala močna glasbeno – kulturna os, obe mesti so povezovali številni reški študenti, ki so preživljali čas v Ljubljani, potekala je izmenjava mnenj in novih glasbenih prijemov, še pišejo organizatorji koncerta.
Na dogodku v ljubljanskem Kinu Šiška bodo organizatorji predstavili tudi ponatis pesniške zbirke KRI, v kateri so zbrane ljubezenske in uporniške pesmi sedaj že osem let pokojnega Braneta Bitenca, za katere je pevec in pisec besedil kultnih novovalovskih skupin Berlinski zid in Otroci socializma dobesedno krvavel. Ob tem bodo predstavili tudi razširjeno izdajo antologije skupine Grad Riječki novi val ter vinilni album Otroci Socializma, ki je prvič v zgodovini izšel konec lanskega leta. Skupina je sicer že v začetku osemdesetih poskušala izdati ploščo, a se je prva naklada 3000 izvodov skrivnostno izgubila na poti iz beograjske tiskarne. Zdaj bo vinilna plošča, s katero so sklenili obstoj legendarne zasedbe, končno ugledala luč sveta.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!