Direktor SNG Opera in balet Ljubljana Staš Ravter naj bi belgijskemu režiserju in scenaristu Franku Van Laeckeju prepovedal, da v predstavi z barvami prikaže ukrajinsko zastavo, poroča Delo. Vodstvo ljubljanske opere je v odzivu zapisalo, da politične razmere ne smejo vplivati na prvotno podobo predstave, SNG Opera in balet Ljubljana pa bo še naprej ostala "apolitična ustanova".
V SNG Opera in balet Ljubljana so včeraj premierno predstavili opero Faust. Na koncu je na oder stopil tudi flamski režiser in scenarist Frank Van Laecke in aplavz občinstva prekinil z izjavo, ki jo je že med predstavo poslal na več elektronskih naslovov, poroča Delo.
Najprej se je zahvalil za vseh pet opernih produkcij, nato pa ugotovil, da je morda zadnjič v Ljubljani. “Faust bi lahko bil moja zadnja produkcija. Naj razložim, zakaj. V četrtem dejanju sem želel modre, bele in rdeče zastavice, ki jih je na odru videti za steno iz oken, nadomestiti z rumenimi in modrimi. Umetnik ima glas in mora govoriti, to je njegova dolžnost. Gledališče (in opera) bi moralo slišati utrip zdajšnjosti. Zame je ta utrip obarvan modro in rumeno. A uporabo teh barv mi je direktor ljubljanske operne hiše, gospod Staš Ravter, prepovedal. Še več: upravnik vašega kulturnega templja mi je dal vedeti, da ne bom nikdar več stopil v njegovo opero, če bom to prepoved zaupal novinarjem,” je po poročanju Dela dejal Van Laecke.
Režiser se je med drugim vprašal, ali je diktatorstvo sprejemljivo in ali se strinjamo s cenzuro. “Se strinjamo z izsiljevanjem, ko gre za svobodo govora? Kot umetnik? Kot oseba? Rad imam Ljubljano. Zelo. Rad imam Slovenijo. Zelo. In rad imam vas vse. Zelo. A doma imam ogledalo, vsak dan se moram pogledati vanj in se oceniti, se izprašati,” še poroča Delo. Dodal je, da ne bo nikoli privolil v navadno izsiljevanje in da se ne bo nikdar strinjal s cenzuro. “Če mi bo direktor zaprl vrata – naj bo tako. Obdržal bom najlepše spomine. Teh, gospod direktor, mi ne morete nikdar vzeti. Kakor tudi ne mojega mnenja. Nikdar,” je še povedal Van Laecke.
Vodstvo: Politične razmere ne smejo vplivati na prvotno podobo predstave
Iz ljubljanske operne hiše so v sporočilu za javnost, ki smo ga prejeli na N1, zapisali, da je včerajšnja predstava požela dolg aplavz, ki pa ga je želel izkoristiti Frank Van Laecke, “ki mu ni bilo všeč, da v scenografiji četrtega dejanja za steno z okni ni mogel uporabiti majhnih rumenih in modrih zastav, ki bi aktualizirale trenutne razmere v Ukrajini”. “V svojem krajšem govoru, ki ni bil načrtovan niti vnaprej dogovorjen z vodstvom gledališča in umetniki, je zato režiser povedal, da mu je uporabo teh barv v uprizoritvi prepovedal sam direktor gledališča Staš Ravter. Direktor in umetniški direktor opere Marko Hribernik prej nista vedela za režiserjevo namero, saj ju režiser o tem ni obvestil, niti ni seznanil umetniške ekipe,” so dodali.
Kot so sporočili, je vodstvo enotno v mnenju, da politične razmere ne smejo vplivati na prvotno podobo predstave – režiser je v svoji izvirni obliki predstave uporabil modrebele-rdeče zastave – in da bo SNG Opera in balet Ljubljana še naprej ostala apolitična ustanova, saj da politične teme umetnosti in umetniškosti ne smejo izrabljati zdaj, danes in v prihodnosti.
Dodali so, da je direktor Ravter tudi ministrstvu za kulturo na njihovo vprašanje o morebitnem sodelovanju in podpori ukrajinskim umetnikom in kulturi poslal odgovor, da je gledališče odprto za vso umetnost in umetnike sveta: “V SNG Opera in balet Ljubljana podpiramo tako ukrajinske umetnike kot tudi ves narod. Člana našega baleta in orkestra ukrajinskega rodu sta sodelovala pri dobrodelnem koncertu na RTV Slovenija, namenjenem zbiranju pomoči Ukrajincem, na generalno vajo pred premiero opere Faust pa smo povabili tudi 50 članov Ukrajinskega mladinskega simfoničnega orkestra. Posebej bi rad poudaril predlog, ki je že ob samem nastanku naletel na izjemno pozitivne reakcije, da bi pri Ministrstvu za kulturo ustanovili sklad in zagotovili pravne podlage, da bi lahko v javnih zavodih začasno zaposlovali ukrajinske umetnike v eksilu. Tako bi jim zagotovili delovno kontinuiteto, zavarovanje in nenazadnje tudi nemoteno profesionalno eksistenco namesto statusov beguncev,” je Ravter zapisal ministrstvu.
“Polno podporo” belgijskemu režiserju so izrazili tudi v sindikatu Glosa, kjer so zapisali, da so “vsega hudega vajeni, a vendarle tokrat še posebno zgroženi, ker se mora naš veliki flamski umetniški prijatelj, mednarodno sloveči Frank Van Laecke, soočati s tako nizko moralno stopnjo in duhovno ozkostjo, kot jo je doživel v hramu posebnega kulturnega in nacionalnega pomena, Slovenskem narodnem gledališču Opera in balet Ljubljana”. Dodali so, da še kako razumejo njegovo željo po “pristnem in svobodnem umetniškem izrazu, po pravici do resnice, vašo srčnost in pogum, vašo nujo po premagovanju dvojne morale”.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje