Slabi obeti za koncerte: Slovenija izginja z radarja tujih organizatorjev

Kultura 23. Okt 202115:05 > 15:24 0 komentarjev
koncerti organizatorji
PROFIMEDIA

V prireditvenem sektorju so globoko razočarani, kako je v zadnjem letu in pol država poskrbela za zaposlene in podjetja na tem področju. Pristojni pri oblikovanju protikoronskih paketnih ukrepov za omilitev posledic epidemije niso upoštevali nobenega njihovega predloga.

Ko je zaradi koronavirusa povsem obstala celotna glasbena industrija, so na kulturnem ministrstvu naleteli na gluha ušesa. Pri vpeljavi ukrepov za zajezitev širjenja covida-19 pa so bili postavljeni v vlogo poskusnega zajčka za pogoj PCT. Z Andrejem Sevškom, organizatorjem, ki stoji za tolminskim festivalom punk rocka, smo se pogovarjali, kako so se organizatorji dogodkov spoprijemali z epidemijo, kakšne posledice je prinesla ter kakšno sled bo pustila tudi daljnosežno.

Tvegan pingpong med ministrstvi

Organizatorji dogodkov so že na septembrski okrogli mizi, ki je potekala v Kinu Šiška, odločevalce pozvali, naj prisluhnejo njihovim težavam in jim na pomoč priskočijo tudi s finančno podporo. Vendar njihovi apeli ne pomagajo, saj ne najdejo ustreznih sogovornikov. »Največja težava je, da z nami nihče ne komunicira,« pojasni Sevšek. Z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje (NIJZ) so imeli sestanek 4. marca, ko so jim dali jasno vedeti, da so pripravljeni sodelovati ter jim s terena predati informacije, ali določeni ukrepi delujejo. Obljubili so jim tudi, da bodo pripravili semafor odpiranja, ki bo organizatorjem omogočil, da se pripravijo na zeleno fazo, ko bi bili dogodki vnovič dovoljeni. Vendar teh informacij do vključno 15. junija, ko se je iztekla epidemija, niso prejeli.

Z ministrstva za kulturo niso prejeli nobenih dotacij in tam niso našli nobenega sogovornika. Glede na registrirano dejavnost organizatorji dogodkov namreč sodijo pod okrilje ministrstva za kulturo, vendar so se kot gospodarske družbe po pomoč morali obračati na ministrstvo za gospodarstvo. Na tem so v končni fazi naleteli na nekaj posameznikov, ki so jim bili pripravljeni prisluhniti, na ministrstvu za kulturo dialoga ni bilo. »S prireditvenim sektorjem, ki ni vezan na javne finance, torej z zasebniki, na kulturnem ministrstvu ne komunicirajo. Niti do enega odgovora nismo prišli, niti do enega sestanka, edini sogovornik je bil državni sekretar Simon Zajc z ministrstva za gospodarstvo, ki nas je na neki točki moral vnovič preusmeriti na ministrstvo za kulturo, saj naj bi bilo za nas pristojno prav ono,« razlaga Sevšek.

Organizatorji dogodkov, ki niso del javnega prireditvenega sektorja, so v vmesni, sivi coni in niso zaščiteni z nobene strani. Zasebni sektor ministrstva za kulturo praktično ne zanima. »Ker smo registrirani kot kulturna dejavnost, bi morali biti pod okriljem kulturnega ministrstva, vendar zaradi našega načina delovanja po mnenju pristojnih ne sodimo pod njegovo zaščito,« pojasni Sevšek in doda, da se v Sloveniji največ pozornosti posveča javnim zavodom. »Vendar je jasno, da se večje kulturne prireditve, ki privabijo več kot tisoč obiskovalcev, dogajajo predvsem v polju gospodarskih družb, ki nimajo zveze s kulturno dejavnostjo,« še zaključi. Od marca do junija so jih tako le pošiljali z enega ministrstva na drugo, kjer so vselej dobili odgovor, naj se obrnejo na pristojno ministrstvo.

Izgubljena ne le tretja sezona koncertov …

»Nastala je zmešnjava, nas pa nihče ni informiral, kako in kaj, tako da smo morali informacije zbirati iz medijev, kar je povsem nesmiselno,« pojasni Sevšek in doda, da je povsem jasno, da bo zimska sezona, ko se bodo dogodki vračali v dvorane, najverjetneje ponovno odpadla. Za prihodnjo poletno sezono pa organizatorji nimajo nobenega zagotovila, da bodo lahko normalno delovali, kar pomeni, da je tretja sezona koncertov praktično že izgubljena. »Že sedaj se moramo dogovarjati za koncerte, ki bi prizorišča polnili junija, julija, avgusta in septembra, vendar brez zagotovila, da bomo lahko normalno delali, tega ne moremo početi,« razlaga Sevšek.

Z nobenim tujim agentom se tako ne morejo pogovarjati o načrtih za tretjo sezono, težava pa je tudi, da je prireditveni sektor že sedaj v izjemno slabi finančni kondiciji, saj za dve že izgubljeni sezoni niso prejeli nobene državne pomoči. »Cerkveni delavec je dobil enako finančno podporo kot kulturni delavci. Prejeli smo dovolj, da smo lahko plačali položnice, kar zadeva vlaganje v podjetja, da bodo v dobri finančni kondiciji, ko se bo scena ponovno odprla, pa ni bilo storjeno nič,« nadaljuje Sevšek in doda, da sedaj potrebujejo predvsem zagonska sredstva, da lahko znova na trg vstopijo kot primerna konkurenca. »V nasprotnem primeru bodo začele sčasoma pri nas koncerte organizirati tuje multikorporacije, proti čemur se že ves čas borimo.«

Največja težava je, da jim tuji agenti ne zaupajo, da bodo prihodnje leto lahko izvedli večje koncerte. »Ko vidijo, s kakšnimi številkami operiramo v Sloveniji, ter upoštevajo tudi to, da smo na repu precepljenosti v Evropi, bodo Slovenijo naslednje leto raje spustili z zemljevida,« razlaga prvi mož tolminskega punk rocka in doda, da bodo večje glasbene skupine tako raje dvakrat igrale v Avstriji, saj našim severnim sosedom lahko zaupajo, da se bodo koncerti, kjer bo varnost zagotovljena, tudi dejansko zgodili.

»Zakaj bi šli v državo, kjer se ljudje ne želijo cepiti? To predstavlja prevelik riziko, saj se na koncertu lahko okužijo, kar pomeni, da morajo odpovedati celotno turnejo,« napove Sevšek in poudari, da bodo skupine tako hodile le v države, ki jim bodo lahko zaupale. »Prepričan sem, da bodo vsi lokalni tehniki in drugi zaposleni na koncertih morali biti cepljeni. Tudi vse skupine bodo od dvoran, v katerih bodo nastopale, zahtevale dosledno preverjanje, ali so obiskovalci res cepljeni,« še pove in doda, da bodo tako lahko preživeli le največji igralci na sceni, majhni organizatorji dogodkov pa bodo povsem izginili z zemljevida. Če so že sedaj s težavo pokrivali dogodke, se bodo odslej z zavedanjem podali v morebitni minus.

Andrej Sevšek
Jacqui van Staden

… temveč tudi generacija glasbenih navdušencev

Slovenija je bila med prvimi v Evropski uniji, ki je odprla koncertna prizorišča. Začetek koncertne sezone je bilo tako daleč najboljši, vendar so odločevalci z uvedbo obveznega nošenja mask tudi na prostem ter z ukinitvijo brezplačnega testiranja čez noč porušili začrtane okvire delovanja. »Če bi čez poletje ostalo tako, kot je bilo pred julijem, bi glasbena scena lahko splavala, vendar so pristojni namesto tega sprejemali nepremišljene ukrepe,« pove Sevšek, ki se je v letu in pol že povsem iztrošil v vladnih pogajanjih ter je sedaj prepričan, da njegovo delo in delo drugih organizatorjev dogodkov v očeh oblasti ni nič vredno.

Sredi koncertne sezone je testiranje na koronavirus postalo samoplačniško, pristojni pa so uvedli obvezno nošenje mask tudi na zunanjih koncertnih prizoriščih. Ta ukrepa pa sta praktično uničila celotno poletno sezono, v katero so organizatorji dogodkov polagali največje upe. »Mislim, da smo bili vsi organizatorji veseli, ko je bilo napovedano, da bodo cepiva postala dostopna tudi širši populaciji. Nato so zadevo sprva otežile zamude s cepivi ter druge komplikacije,« razlaga Sevšek in doda, da je Slovenija velik unikum tudi glede tega, da ljudje res tako množično zavračajo cepljenje. Kot primer navede avstrijski festival Nova rock, ki je letos tako kot tolminski Punk Rock Holiday potekal v okrnjeni verziji, pa vendar so tam zaznali povsem drugačno statistiko. Festival je obiskalo 15 tisoč ljudi, od tega jih je bilo 86 odstotkov cepljenih. Pri nas so razmere povsem drugačne.

»Ljudje bodo nehali hoditi na koncerte. Ko je bila država v popolnem zaprtju, so ljudje govorili, da so lačni koncertov in nestrpno pričakujejo, da bodo lahko znova stali pod odrom, vendar to ni bilo res. Ljudje so bili lačni lokalov, ko je bilo treba po letu in pol zaprtja plačati vstopnico za 20 ali 25 evrov, pa se je pokazala povsem druga plat zgodbe. Mislim, da se bo izgubila generacija ljudi. Mladino, torej 16- in 17-letnike, ki bi jih morali letos novačiti, da bodo na fakulteti začeli obiskovati koncerte, smo tako povsem izgubili,« napoveduje Sevšek in doda, da je glasbena scena v Sloveniji že tako majhna, sedaj pa je začela še dodatno razpadati. To pa nakazuje, da bo tudi ljudi, ki so nekoč redno obiskovali koncerte, težko prepričati, da se vrnejo pod koncertne odre. Ko se neke stvari odvadiš, jo sčasoma namreč nehaš pogrešati.

N1

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!