Bo Slovenija v Gazo poslala letala s pomočjo? Ministrstvo: "Nimamo zmogljivosti"

V Gazo je po več mesecih prispela humanitarna pomoč – tako po zraku kot tudi preko varnih koridorjev na kopnem – potem ko je izraelska vojska na določenih delih te palestinske enklave razglasila "taktično premirje". Slovensko ministrstvo za zunanje in evropske zadeve smo povprašali, ali bo tudi Slovenija v Gazo poslala letala s humanitarno pomočjo.
Potem ko je izraelska vojska sporočila, da bo na določenih območjih Gaze čez dan veljal "taktični premor vojaških operacij", je v to palestinsko enklavo prispelo okoli 100 tovornjakov s humanitarno pomočjo. Vojska bo za varen prehod humanitarnih konvojev vzpostavila nekatere varne poti, ki naj bi bile odprte med 6. in 23. uro.
Da je prva humanitarna pomoč po dolgih mesecih prispela v Gazo, so potrdili tudi palestinski viri. Izrael sicer zanika, da v Gazi vlada lakota in da namerno stradajo Palestince.
Na slovensko ministrstvo za zunanje in evropske zadeve smo zato naslovili vprašanja o tem, ali namerava tudi Slovenija v Gazo poslati letala s humanitarno pomočjo in kakšno pomoč namerava naša država poslati Palestincem v Gazo.
Na zunanjem ministrstvu so nam odgovorili, da Slovenija pozdravlja odločitev Izraela o odprtju dodatnih koridorjev, tudi zračnih, za dostavo humanitarne pomoči v Gazo.
"Vsak korak, ki omogoča lajšanje trpljenja civilnega prebivalstva in neoviran dostop pomoči v Gazo, je pomemben in nujen. Ob tem poudarjamo, da mora biti humanitarna pomoč dostavljena varno, usklajeno in v skladu z mednarodnim humanitarnim pravom," pravijo na ministrstvu, ki ga vodi Tanja Fajon iz SD.

Ob tem dodajajo, da velja dostava humanitarne pomoči iz zraka kot zadnja možnost, saj gre za logistično in stroškovno zelo zahtevno obliko pomoči, ki pogosto ne doseže najranljivejših, lahko pa tudi ogrozi življenja, če se padalo paketa pomoči ne odpre pravilno.
Kot pravijo na ministrstvu, se Slovenija zavzema predvsem za okrepitev dostave pomoči po kopenskih poteh, ob tem pa je bistveno, da dostavo pomoči vodijo in usmerjajo zanesljivi in nepristranski akterji, kot so agencije Združenih narodov.
Slovenija po navedbah ministrstva nima lastnih zračnih transportnih zmogljivosti za samostojno neposredno dostavo pomoči, tudi ne za dostavo pomoči iz zraka, je pa pripravljena sodelovati v skupnih mednarodnih prizadevanjih, ki bi omogočila varen in smiseln dostop do ljudi v stiski, skladno s humanitarnimi načeli.
Na zunanjem ministrstvu še navajajo, da je slovenska pomoč v Gazi usmerjena predvsem preko zanesljivih partnerjev na terenu, kot so UNRWA, Rdeči križ, Svetovni program za hrano, in druge organizacije iz sistema Združenih narodov.
"Slovenija bo še naprej podpirala prizadevanja za čim hitrejši in varen dostop pomoči v Gazo ter rešitve, ki bodo temeljile na humanosti, odgovornosti in spoštovanju mednarodnega prava," še dodajajo na ministrstvu za zunanje in evropske zadeve.

Da je treba Gazi pomagati, je v začetku julija ob obisku Slovenije dejala tudi Francesca Albanese, posebna poročevalka ZN za stanje človekovih pravic na zasedenih palestinskih ozemljih. Izpostavila je, da je bila slovenska vlada glede stanja v Gazi doslej glasnejša in bolj načelna od drugih držav po svetu. Ob tem pa je še dodala: "Imate 47 kilometrov dolgo obalo in eno ladjo. Uporabite jo, da prebijete blokado Gaze. Bodite zgled, kot ste že bili."
MZEZ na vprašanje N1 o pošiljanju ladje s pomočjo ni odgovoril.
Humanitarni delavci so sicer kritični do poteze Izraela, da je dovolil dostavo po zraku. Med njimi je Ciarán Donnelly iz Mednarodnega reševalnega odbora opozoril, da gre le za "groteskno distrakcijo Izraela od dejanskega stanja v Gazi."
Vodja agencije ZN za palestinske begunce (UNRWA) Philippe Lazzarini pa je opozoril, da je takšen način dostave pomoči "neučinkovit, drag in lahko celo povzroči smrt sestradanih civilistov", če paketi s pomočjo padejo nanje.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje