Slovenci po porabi čistega alkohola na prebivalca spadamo v sam svetovni vrh, kar velja tudi za mlade. Njegova dostopnost je lahka tudi na spletu, kar je potrdil pregled spletne prodaje alkoholnih pijač mladih, ki ga je junija izvedla Zveza potrošnikov Slovenije. Kot skrb vzbujajoče so poudarili dejstvo, da lahko tudi mladoletniki na spletu brez ovir kupijo alkoholne pijače.
Slovenija je okolje z visoko stopnjo dostopnosti do alkoholnih pijač. Te so dostopne ne samo v fizičnih trgovinah, temveč tudi na spletu. Tržni inšpektorat v letnem poročilu 2022 namreč navaja, da se prodaja in oglaševanje alkoholnih pijač vse bolj selita na spletna in družbena omrežja, saj to ponuja preprost in priročen dostop do najrazličnejših izdelkov.
Zveza potrošnikov Slovenije je julija letos v okviru programa Veš, kaj piješ tako izvedla pregled prodaje alkoholnih pijač po spletu. Ta pa je pokazal, da lahko mladi brez težav kupijo alkoholne pijače. Izsledke raziskave so predstavili na novinarski konferenci. Pregled nakupa po spletu in prevzem alkoholnih pijač so pri Zvezi potrošnikov Slovenije izvedli ob pomoči 19-letne osebe. To odločitev so po besedah Nine Križnik z Zveze potrošnikov Slovenije sprejeli premišljeno in odgovorno, saj so želeli preprečiti kakršnokoli izpostavljanje mladostnikov alkoholu. Poleg tega je pri starejših mladoletnih ali mlajših odraslih osebah, starih od 15 do 20 let, zgolj na pogled težko oceniti njihovo starost, kar še dodatno poudarja pomembnost doslednega preverjanja starosti pri prodaji alkohola. Pregled nakupa so opravili v desetih spletnih trgovinah, izbrali so pet dobro obiskanih splošnih spletnih trgovin in pet specializiranih ponudnikov alkoholnih pijač. Pri štirih so naročili pivo, saj ta po študijah velja za eno najbolj priljubljenih alkoholnih pijač med mladimi. Pri treh ponudnikih so naročili vino, pri treh pa žgane pijače. Kjer je bilo mogoče, so poskušali simulirati realističen scenarij, kjer mlada oseba poleg alkoholne naroči tudi brezalkoholno pijačo ter prigrizke, primerne za najstniško zabavo. “Kjer je bilo mogoče, smo izbrali možnost plačila ob prevzemu,” je raziskave opisala Križnik.
Med nakupom alkoholnih pijač so bili prav tako pozorni na obvestila na starostno omejitev in nevarnosti rabe alkohola. “Pozitivno je, da ima večina ponudnikov opozorila, ki svarijo pred prekomernim uživanjem alkohola, in da opozarjajo na zakonodajo, ki pravi, da osebi, mlajši od 18 let, ni dovoljeno prodati alkoholne pijače. Pri nekaterih spletnih ponudnikih so bila tovrstna obvestila skrita v splošnih pogojih ali na dnu spletne strani, med bolj opaznimi pa so bila tista obvestila, ki so se prikazala čez celoten ekran. Ne glede na to, ali opozorila so ali niso, pa se moramo zavedati, da lahko mlada oseba takšna obvestila preprosto zaobide in vseeno kupi alkohol po spletu,” je opozorila Križnik.
Čeprav zakon o omejevanju porabe alkohola določa, da sme prodajalec oziroma ponudnik od vsake osebe, za katero domneva, da ni polnoletna, zahtevati, da predhodno izkaže svojo starost z javno listino, tega nihče od trgovcev ali pogodbenih dostavljalcev ni zahteval od mlade osebe, ki je prevzela alkoholno pijačo na domu. “Ne glede na to, kdo paket dostavlja, mora trgovec dati jasno navodilo, kako se izvaja protokol, ki ga predpisuje zakon. Nihče od desetih dostavljalcev od mlade osebe ni zahteval osebnega dokumenta za preverjanje starosti. Ne glede na to, ali je bil dostavljavec zaposlen pri trgovcu ali je bil to pogodbeni delavec. To kaže na skrb vzbujajočo nedoslednost pri izvajanju zakonske zahteve za preverjanje starosti, ki je ključnega pomena za zaščito zdravja otrok in mladostnikov. O svojih ugotovitvah smo obvestili tudi tržni inšpektorat,” je med drugim povedala Nina Križnik z Zveze potrošnikov Slovenije.
Ne samo na spletu, alkohol je mladim dostopen tudi v trgovinah
Niso pa alkoholne pijače mladim dostopne samo na spletu, temveč tudi v fizičnih trgovinah. Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija približno deset let izvaja raziskavo Skriti nakupi prodaje alkohola mladoletnim osebam. V primerjavi z letom 2022 se delež ugotovljenih kršitev v različnih oblikah prodajaln ni zmanjšal in ostaja približno na isti ravni (54 odstotkov), saj je bila alkoholna pijača prodana več kot vsaki drugi mladoletni osebi.
Med izzivi, s katerimi se srečujejo v fizičnih trgovinah, so še vedno nepreverjanje osebnega dokumenta ali celo napačen izračun starosti ter izobraževanje trgovcev in delavcev. “Kot zelo pomembno bi izpostavila, da odrasli prevzamemo odgovornost za zdravje otrok in mladih – tako na individualni kot sistemski ravni. Pomembno se nam zdi, da se v prodajni protokol vnese dosledno preverjanje starosti, saj le tako lahko omejimo prodajo alkoholnih pijač mladim oziroma mladoletnim osebam,” je dejala Tadeja Pretnar iz Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija.
Dr. Maja Roškar z Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) pa je na novinarski konferenci poudarila, da moramo, ko je govor o pitju alkohola med mladimi, začeti z odraslimi. Odnos teh, ne samo staršev in skrbnikov, temveč celotne družbe, namreč vpliva na to, ali bodo mladostniki pili alkohol in koliko ga bodo pili. Po njeni oceni mladostniki v Sloveniji odraščajo v okolju, kjer so alkoholne pijače lahko dostopne, pitje teh pa je razširjeno tudi med odraslimi, pri katerih tvegano ali škodljivo pitje alkohola celo narašča. Mednarodna raziskava Z zdravjem povezano vedenje v šolskem obdobju (HBSC), ki jo od leta 2002 na NIJZ izvajajo vsaka štiri leta, je pokazala, da je alkoholne pijače v življenju že kdaj pilo 15 odstotkov 11-letnikov, 40 odstotkov 13-letnikov, 71 odstotkov 15-letnikov in 86 odstotkov 17-letnikov. Vsak četrti 15-letnik in vsak drugi 17-letnik pa je bil v življenju že vsaj dvakrat opit. “Delež pitja alkohola med mladostniki v Sloveniji sicer upada, a smo svetovno gledano še vedno med državami z največjimi odstotki porabe alkohola med mladimi,” je opozorila Roškar.
Dodala je, da odgovornost do zdravja med mladimi postaja pomembna vrednota, a je dostopnost do alkohola še vedno zelo velika. “V naši HBSC-raziskavi več kot 80 odstotkov mladih pravi, da v tem trenutku zelo lahko pridejo do alkohola. Večja dostopnost pomeni več porabe, več pitja in s tem več škode. Če omejujemo dostopnost, zmanjšamo tudi problem tako med mladimi kot odraslimi. Omejevanje dostopnosti alkohola je eden najbolj učinkovitih ukrepov alkoholne politike, ki ga je kot takega prepoznala tudi Svetovna zdravstvena organizacija (WHO),” je pojasnila Roškar.
Čeprav so se v raziskavi Zveze potrošnikov Slovenije preverjala prodajna mesta na spletu, je Roškar ob tem opozorila, da lahko mladostniki do alkohola dostopajo tudi doma, saj večina prebivalcev uživa alkohol. “Gre za širši odnos, na katerega velja opozoriti,” je dodala. Da lahko k reševanju alkoholne problematike med mladimi prispevamo samo s skupnimi prizadevanji, ki vključujejo ustrezne preventivne ukrepe, in z ozaveščanjem o nevarnostih pitja alkohola, je izpostavila tudi Anita Kušar z Inštituta za nutricionistiko.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in X.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje