Čakanje na glavno vožnjo: “Očitno so 18-letniki nepomembni za politike. Sramota”

Slovenija 08. Jul 202405:15 13 komentarjev
inštruktor vožnje
Foto: PROFIMEDIA

Izpitna vožnja predstavlja pomembno prelomnico v življenju vsakega človeka. Vsi se še spomnimo potnih dlani in utripajočega srca, preden smo morali ocenjevalcu dokazati, da smo pripravljeni na samostojno vožnjo. Zdaj pa dodaten stres za kandidate predstavlja še dolgo čakanje na glavno vožnjo. Kje se zatika?

Na AMZS ocenjujejo, da so dolge čakalne dobe na glavno izpitno vožnjo delno še posledica epidemije covida-19, ko so bile šole vožnje zaprte, vozniškega izpita pa ni bilo mogoče opravljati. Ob tem izpostavljajo pomanjkanje ocenjevalcev vozniških izpitov.

“Uspešnost na izpitnih vožnjah je lahko neposredno odvisna od premora med prijavo in opravljanjem izpitne vožnje,” opozarjajo na AMZS. Delna rešitev, ki jo priporočajo, je, da kandidat čas, ko čaka na izpitno vožnjo, izkoristi za vožnjo s spremljevalcem in na ta način pridobi izkušnje.

Slovenija je razdeljena na pet izpitnih območij, na katerih deluje 53 ocenjevalcev. Ti so redno zaposleni na agenciji za varnost prometa. Poleg tega ima vsako izpitno območje še po enega vodjo, ki poleg organizacije dela opravlja še nalogo ocenjevalca.

Največ, 18 ocenjevalcev, je na izpitnem območju 2 (Ljubljana, Domžale, Kranj, Jesenice), najmanj, po osem, pa jih imajo na izpitnem območju 1 (Nova Gorica, Koper, Postojna) in izpitnem območju 4 (Novo mesto, Krško). Navedbi AMZS, da se zatika pri pomanjkanju ocenjevalcev, na agenciji potrjujejo. Kot pravijo, jih je premalo na vseh izpitnih območjih, razen na četrtem, kjer čakalne dobe niso predolge.

“V zadnjem času se spopadamo s težavo nezasedenosti delovnih mest ocenjevalcev, ker na trgu delovne sile ni kandidatov za zasedbo teh delovnih mest,” pomanjkanje ocenjevalcev pojasnjujejo na agenciji. Problem po njihovih besedah nastaja tudi, ker se sočasno povečuje število kandidatov za voznike. Lani je praktični del, torej glavno vožnjo, opravljajo 53.355 kandidatov, leta 2019 (vmesna leta so bila leta epidemije) pa 45.589.

Agencijo za varnost prometa smo zaprosili za podatke, kako dolgo se čaka na glavno izpitno vožnjo po posameznih lokacijah. Najbolj izstopata Nova Gorica in Tolmin, kjer kandidat na opravljanje izpita čaka 80 oziroma kar 85 dni. Več kot 70 dni kandidati čakajo tudi v Ajdovščini in Ilirski Bistrici, medtem ko na Obali, v Kopru, čakajo 66 dni. Za primerjavo – tam, kjer je ocenjevalcev dovolj, torej v Krškem in Novem mestu, se na izpit čaka 35 dni.

Ob tem na AVP poudarjajo, da čakalna doba predstavlja število dni do termina, ko ima kandidat možnost izbirati med vsemi možnimi urami izpita v dnevu. Kakšen termin se lahko najde tudi prej zaradi odjave kandidata ali dodatnega razpisovanja terminov.

Inštruktorji vožnje na nogah

Kot za N1 pove direktor Šole vožnje Felix Srečko Gostenčnik, težave z dolgim čakanjem na izpitno vožnjo trajajo že več kot eno leto. “Situacija postaja stresna, kandidat na glavno vožnjo čaka mesec in več. Potem jo dočaka, in če v prvo pade, čaka še en mesec. V tem času ne vozi redno, da ne nabira odvečnih ur, a potem ni pripravljen, kot bi moral biti,” problematiko oriše Gostenčnik.

Ob tem inštruktor in direktor šole vožnje, ki deluje na Koroškem, izpostavlja pomen intenzivnih priprav v tednu pred glavno vožnjo, ko se pilijo stvari, pri katerih ima kandidat morda še težave. “Pomembno je tudi, da ’potreniramo’ eno uro prej na dan izpita. Ta dan so vsi živčni in napeti, s tem pa kandidata umirimo in pripravimo,” dodaja sogovornik.

Izpitni center v Slovenj Gradcu so združili z velenjskim, zato nastajajo še dodatne težave. Enkrat ocenjevalci namreč pridejo na Koroško, drugič gredo v Velenje. Gostenčnik se strinja – ocenjevalcev je preprosto premalo. Kot dodaja, problem ne nastaja na upravnih enotah, saj se tam samo prijavi termin za glavno vožnjo, ki pa ga dobijo od agencije za varnost prometa.

Kot nam pove neimenovani inštruktor šole vožnje, se kdaj zgodi tudi, da z izpitnega centra pokličejo le slabo uro pred dogovorjeno glavno vožnjo, češ da ocenjevalca ni na voljo. To lahko tako kandidate kot inštruktorja spravi v veliko stisko.

Izpitna vožnja
Foto: Srdjan Zivulovic/Bobo

Da razmere v 25 letih dela v šoli vožnje še nikoli niso bile tako slabe, meni tudi direktor šole Modri voznik Dražen Jurčič. Po njegovih opažanjih kandidati na glavno vožnjo čakajo okoli dva meseca.

Pravico za prijavo na izpit kandidati dobijo po 20 opravljenih urah vožnje, a s časom, ki mineva med prijavo in dejansko vožnjo, stvari pozabijo. Inštruktorji jih spodbujajo k vožnji tudi v vmesnem času, a kot pravi Jurčič, kandidati dobijo občutek, da želijo s tem “nabijati ure”, posledično pa nastane slaba volja. “S slabo pripravljenostjo se na izpit sploh ne izplača,” pa poudarja sogovornik iz ljubljanske avtošole.

Tudi on pritrjuje, da je težava v premajhnem številu ocenjevalcev. “Ampak očitno mora biti še slabše, da lahko postane boljše. Morda se bodo zganili, ko bodo na izpit čakali pol leta ali eno leto,” je oster Jurčič.

Kandidati stres in zaskrbljenost ob čakanju na glavno vožnjo po besedah Jurčiča po navadi stresajo na inštruktorje. “Učni proces je težko načrtovati dva meseca vnaprej. Potem pa so tu dopusti, bolniške …” pojasnjuje. “To res ni življenjsko in je sramota za ministrstvo, ki za to skrbi. Naj se zamislijo, kaj počnejo. Očitno so 18 let stari kandidati nepomembna populacija za politike. Sramota,” dodaja sogovornik.

Vozniško dovoljenje
Foto: Tina Kosec/Bobo

Še dlje kot na Koroškem in v Ljubljani na izpitno vožnjo čakajo na severnem Primorskem. V Novi Gorici in Sežani približno dva meseca in pol, v Tolminu pa kar tri mesece, razlaga Andrej Makarovič, vodja tamkajšnje Šole vožnje Andrej. Tudi on izpostavlja, da zaradi časa, ki mine med prijavo na izpit in dejansko vožnjo, kandidati stvari pozabijo, posledično pa več ljudi na izpitu pade. In tukaj se začne nov krog čakanja.

Dejal je, da je tudi sam nekoč bil del izpitne komisije, zato meni, da se zlahka ne bo kaj spremenilo. Ocenjevalcev je malo, celo zmeraj manj, pravi. “Slabo so plačani, odnosi so slabi, zato se dogaja, da uhajajo stran,” pojasnjuje. Agencija za varnost prometa razpise objavlja, a se ljudje, ki vedo, kakšne so tam razmere, nanje ne prijavljajo, trdi sogovornik.

“Če bi to izpitno komisijo razpustili in jo dali zasebniku, nekemu koncesionarju, bi bilo bolje, kot je zdaj. Ti ocenjevalci vidijo samo svoje pravice, ne pa dolžnosti, zato je tako, kot je,” dodaja.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje