Wolt in Glovo sta z Mestno občino Ljubljana dosegla dogovor, da bodo dostavljalci odslej na nahrbtnikih, v katerih je hrana, nosili identifikacijske številke. Tako bodo lahko občani in občanke ob morebitnih pritožbah identificirali kršitelja prometnih predpisov, kar bo po oceni ljubljanskega župana Zorana Jankovića zagotovilo večjo varnost v središču mesta, predvsem na območju za pešce. V primeru večkratnih kršitev enega dostavljalca bosta Wolt in Glovo z njim prekinila pogodbo.
Ljubljanski župan Zoran Janković je že prejšnji teden kot perečo problematiko v središču Ljubljane izpostavil dostavljalce hrane, ki naj bi dirjali na območjih za pešce in jih ogrožali. Ob tem je dejal, da so s podjetji Wolt in Glovo že načelno dogovorili, kako jih identificirati, in sicer s številkami na nahrbtnikih. Ta dogovor so danes predstavili na novinarski konferenci skupaj z generalnim direktorjem Wolta Slovenije Clemensom Bruggerjem in regionalnim vodjem za kurirje v podjetju Glovo Blažem Maroltom.
“Naš skupni cilj je varen promet za vse – za prebivalce in naše dostavljalce. Večina jih že danes dostavlja brez kršenja prometnih pravil in pravočasno, torej gre za peščico kršiteljev. Te želimo identificirati lažje, a ne bomo jih kaznovali mi, to je naloga redarjev in policije. Mislim, da smo našli rešitev, ki je lahko koristna za vse,” je povedal generalni direktor Wolta Slovenije Brugger. Pritrdil mu je tudi Marolt, regionalni vodja za kurirje v podjetju Glovo Blaž Marolt. “Treba je poskrbeti, da se kršitelje sankcionirajo pristojni organi.”
A župan Janković se ni strinjal s predstavnikoma podjetij Glovo in Wolt, saj po njegovem mnenju v mestnem središču Ljubljane kršiteljev ni le peščica, temveč izjemno veliko. “Nekdo, ki se mu tako mudi, da mora hitro voziti z motorjem na območju za pešce, si je vzel toliko časa, da je napadel naša redarja. Za to pa ima čas, da se z njima skuša pretepati. Imeli smo tudi zelo veliko pritožb meščank in meščanov, govorimo o Čopovi ulici, Cankarjevem in Hribarjevem nabrežju … Tam jim je bolj zanimivo voziti med ljudmi in pokazati svojo moč. Nobeden nikomur nič ne jemlje, ne Mol, ne Glovo, ne Wolt. Gre za red, ki ga morajo spoštovati,” je bil oster ljubljanski župan.
Pogovori z Woltom in Glovom so bili po Jankovićevih besedah dolgi in zahtevni. “Ostala je možnost, da gremo na sejo mestnega sveta in jim s sklepom prepovemo dostavo hrane z vozili v središču mesta, če red ne bo vzpostavljen. Sprejet predlog je najmanj boleč, vsak bo imel na torbi svojo številko, in če je res samo peščica kršiteljev, bodo že oni uredili,” je povedal župan. A redar dostavljalca ne more kaznovati na podlagi klica oziroma pritožbe, temveč ga mora ujeti oziroma biti priča kršitvi.
“Tisti, ki potrebuje hrano, jo tudi dobi. A jo mora dobiti v dveh minutah, 20 minutah ali dveh urah … Lahko tudi malo prej naročiš. Predvsem pa dostavljalec v središču mesta, na območju za pešce ne sme voziti tako, da ogroža pešce,” je še dodal Janković, ki si želi, da se dostava izvaja povsod, a tako, da nikogar ne ogroža.
Po njegovi oceni to ne poslabša položaja dostavljalcev, ki so v večini prekarni delavci. A Janković ocenjuje, da gre pri dostavljanju hrane predvsem za študentsko delo. “Če govorimo o tej vrsti dela … tisti, ki oceni, da ni dovolj plačan, gre lahko delat kot natakar. Urne postavke so se v zadnjem času izjemno dvignile,” je dejal.
Generalni direktor Wolta Slovenije je ob tem dodal, da je povprečni urni zaslužek dostavljalca 11 evrov na uro, najboljši pa po njegovih besedah zaslužijo več tisoč evrov na mesec. “To je fleksibilno delo in mnogi dostavljalci si ne bi želeli biti zaposleni, tudi če bi imeli to možnost.” Marolt je dodal, da dobivajo ogromno prošenj dostavljalcev, da bi delali še več. “Te stvari smo malo omejili za njihovo varnost in varnost vseh nas.”
Janković je v nadaljevanju še odločneje zagovarjal sprejeti ukrep. “Vsem se nam zdi normalno, da imamo registrske tablice na vozilih. Ko zapeljemo prehitro na radarju, dobimo lep pozdrav. Tu nismo naredili nič drugega, imejte številke na svojem nahrbtniku, da jih vsi vidijo. Za tistega, ki bo spoštoval red, ne bo nobenih težav.” Kot je dejal, na občini zaradi dostavljalcev dnevno dobijo od tri do deset pritožb.
Po oceni generalnega direktorja Wolta Slovenije dostavljalci hitijo predvsem zato, ker si želijo čim prej zaključiti naročilo, da so na voljo za novega, ne zato, ker bi bili postavljeni nerealni cilji za čas dostave. “Nikomur ne težimo, da bi moral hitreje dostaviti, to je odvisno od vsakega posameznika,” je še zatrdil.
Brugger je dejal, da gre v primerih pritožb restavracij vedno za iste dostavljalce. “Vedno se z njimi najprej pogovorimo. Kaznovanje je še vedno stran redarstva in policije. Seveda imamo v pogodbi, da morajo spoštovati vsa pravila, tudi prometna, a to je edino, kar imamo. Če dobimo več pritožb za isto osebo, lahko tudi prekinemo pogodbo.”
Na novinarski konferenci je bil tudi dostavljalec Wolta Tom Borković, ki je dejal, da imaš pravico zavrniti dostavo, če oceniš, da zanjo nimaš dovolj časa. “Ni potrebe po hitenju. Če pa bodo številke pomenile dokončno rešitev, jo z veseljem sprejmemo tudi motoristi, čeprav imamo že registrske tablice.”
“Vozimo hitro, ker moramo zaslužiti denar”
V skupini “Tukaj smo” na družbenem omrežju Facebook se je ob Jankovićevi napovedi prejšnji teden, da bodo dostavljalci hrane dobili identifikacijske številke, oglasil eden od njih. Izpostavil je, da dostavljalci za Wolt in Glovo delajo kot samostojni podjetniki ali študenti, podjetji pa ne pokrivata njihovih stroškov, prispevkov in zavarovanja, prav tako ne plačajo popravil njihovih vozil ali bencina. “Če torej ne izpolnim dovolj naročil, da poravnam te stroške, dejansko delam zastonj,” je zapisal.
Kot je nadaljeval, se morajo boriti za vsako naročilo, ki jih je vedno manj. “Kakšen dan ne zaslužim niti 30 evrov po celem dnevu dela. Resnica je torej preprosta: vozimo hitro, ker moramo zaslužiti denar. Stranke hočejo hitro dostavo, in jaz moram voziti hitro, če želim dobiti dovolj naročil. To je edini način, da preživim.”
Na koncu je Woltu in Glovu sporočil še, da na njihove hrbte ne morejo prilepiti številk, saj ne prevzemajo odgovornosti za to, kaj se jim zgodi na ulici, ne plačujejo jim prispevkov, zavarovanja ali bolniškega staleža, “prevzemajo pa odgovornost za to, da jih kaznujejo”. Ob tem jih je še pozval, naj jim ponudijo pogodbe in omogočijo normalno delo, pa bodo spoštovali spremenjena pravila.
Tudi tokrat se je Janković dotaknil električnih skirojev Bolt, za katere je dejal, da jih bodo delavci Snage še naprej odstranjevali, če ne bodo pravilno odloženi. “Doslej smo jih pobrali že 10, v shrambo. Tudi z Boltom se bomo dogovorili za neki red, če bodo potrebne dodatne stojnice za kolesa in skiroje, jih bomo naredili, to ni problem,” je zagotovil.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje