Pristojni se že pripravljajo na naslednjo stopnjo zelenega prehoda - izkoriščanje baterij električnih avtomobilov za stabilizacijo elektroenergetskega omrežja. A prepričati lastnike, da to dopustijo, ne bo lahka naloga.
Velike baterije, nameščene v električne avtomobile, pogosto ne izkoriščajo vsega svojega potenciala. V njih je shranjene veliko električne energije, ki v času, ko avto “počiva” na parkirišču, ne koristi nikomur.
Vizije zelenega prehoda električnim avtomobilom že dolgo napovedujejo vlogo “pomožnih elektrarn”, ki bi lahko ob nihanju proizvodnje, značilnem za sončne in vetrne elektrarne, skrbele za ohranjanje ravnotežja med proizvodnjo in porabo v omrežju. Zdaj vizija dobiva konkretnejše obrise tudi v Sloveniji.
“Nujna rešitev za obvladovanje sistema”
Koncept sodelovanja električnih avtomobilov pri stabilizaciji omrežja se imenuje Vehicle-to-Grid (angl. iz vozila v omrežje) oz. s kratico – V2G. “Ta koncept vidim kot rešitev, ki bo v prihodnosti nujna za obvladovanje elektroenergetskih sistemov,” je v svoji odmevni analizi prihodnjega slovenskega elektroenergetskega sistema zapisal direktor sistemskega operaterja ELES Aleksander Mervar.
Kapaciteta baterij, vgrajenih v vozila, namreč bistveno presega povprečno dnevno porabo vozila, je poudaril. “Sistem bi tako temeljil na sledečem načelu: polnjenje podnevi, ko bo elektrike preveč, in sicer do razpoložljive kapacitete baterije, ponoči pa bodo te baterije nudile prožnost do določenega nivoja napolnjenosti baterije.”
Na Elesu že razvijajo koncept, ki naj bi ga preizkusili v prihodnjih letih. Agencija za energijo pa je pri upravljavcih polnilnic in prodajalcih električnih vozil pred kratkim že preverjala, v kolikšni meri so njihovi produkti pripravljeni na to prihodnost. Rezultati ankete, ki se je zaključila v začetku oktobra, še niso na voljo, so nam sporočili z Agencije.
“Z avtomobili mogoče zagotoviti vse potrebe …”
Veliko število električnih avtomobilov, ki bi delovali usklajeno, bi lahko pomenilo pomembno pomoč pri ohranjanju stabilnosti elektroenergetskega sistema. Kot na podlagi lani objavljene raziskave napovedujejo belgijski in ameriški strokovnjaki, bi lahko z avtomobilskimi baterijami že do leta 2030 zagotovili vse potrebne zmogljivosti za kratkoročno shranjevanje električne energije za potrebe omrežja.
Izkoriščenje tega potenciala bo ključno za zeleni prehod, so prepričani avtorji raziskave, in odločevalci se morajo zavedati priložnosti. “Sodelovanje lastnikov električnih avtomobilov v sistemu V2G je ključnega pomena, vlade pa lahko igrajo pomembno vlogo pri spodbujanju vključevanja.”
Bi lastnike prepričala podporna shema?
Sodelovanje v shemi V2G bi bilo za lastnike električnih vozil seveda prostovoljno. In največja težava jih bo prepričati, da se zanj odločijo.
“Cenovno sta V2G polnilnica in tudi vozilo, ki mora biti prilagojeno, dražja, in dokler uporabniki ne bodo uvideli konkretnih koristi, se za to verjetno ne bodo odločali,” je zapisal Mervar. “Ocenjujem, da bo treba razmisliti o uvedbi nove podporne sheme.
Večina električnih avtomobilov, ki se po slovenskih cestah vozijo danes, nima vgrajene sposobnosti dvosmernega toka energije. Enako velja za veliko večino polnilnic zanje.
Načelni interes obstaja, težava je cena
Raziskava, ki jo je nedavno med vozniki električnih avtomobilov izvedel Evropski observatorij za alternativna goriva (EAFO), je pokazala, da v Sloveniji skoraj polovica voznikov za koncept V2G še ni slišala.
Je pa 65 odstotkov vprašanih izrazilo interes za nakup avtomobila in polnilnice, ki bi omogočala dvosmerni tok elektrike, če bi jim to lahko pomagalo pri napajanju njihovega doma in če bi bila nakupna cena podobna ceni njihovega trenutnega električnega avtomobila.
Negotovost glede dosega in degradacija baterije
Težava, ki zavira uveljavljanje koncepta V2G, nista zgolj dražje vozilo in polnilnica. Z vključitvijo v shemo V2G bi lastniki izgubili določeno mero nadzora nad zalogo energije v svojem avtomobilu.
Skrb glede zadostnega dosega električnega avtomobila je že tako eden od pomembnih pomislekov pri njihovem nakupu. S sodelovanjem v shemi V2G pa lastniki ne bi mogli biti prepričani, kakšen doseg jim bo na voljo, ko se usedejo v avto.
Še en pomemben element, ki lahko odvrača od sodelovanje v shemi V2G, je dodatna degradacija avtomobilske baterije, ki jo prinesejo dodatni cikli polnjenja in praznjenja za potrebe omrežja. Norveška raziskava je denimo pokazala, da sodelovanje v taki shemi v desetih letih poveča stopnjo degradacijo baterije za 9 do 14 odstotkov.
Drugo življenje avtomobilskih baterij
Baterija električnega avtomobila velja za iztrošeno, ko njena kapaciteta pade na 70-80 odstotkov prvotne. A taka baterija je še vedno dovolj dobra za manj zahtevno uporabo, kot denimo v stacionarnih baterijskih hranilnikih. S t. i. drugim življenjem bi podaljšali življenjsko dobo baterij in zmanjšali njihov ogljični odtis ter odložili potrebo po recikliranju. Po svetu že obstaja nekaj pilotnih projektov. Na rimskem letališču Fiumicino imajo denimo baterijski hranilnik s kapaciteto 10 megavatnih ur, sestavljen iz povezanih izrabljenih baterij električnih avtomobilov različnih proizvajalcev.
Od poslovni flot do “dvosmernih” mest
Prva v vrsti za vključitev v shemo V2G bodo verjetno podjetja s svojimi flotami službenih električnih avtomobilov. Tudi prva komercialna uporaba takega sistema, ki sega v leto 2016, je vključevala službene kombije enega od danskih elektrodistributerjev.
Velik ponudnik baterijskih kapacitet v električnih avtomobilih za izravnavo omrežja je proizvajalec avtomobilov Stellantis. V Fiatovi tovarni v bližini Torina so na dvosmerne polnilnice priključeni na novo izdelani avtomobili, ki, medtem ko čakajo na prevoz do lokalni distributerjev, omrežju zagotavljajo 25 MW rezervne moči.
Nizozemsko mesto Utrecht pa ima načrt postati prvo “dvosmerno” mesto na svetu, ki naj bi bilo sposobno s pomočjo avtomobilskih baterij samo uravnavati ravnovesje med proizvodnjo in porabo elektrike v omrežju. Do zdaj so namestili že več kot tisoč dvosmernih polnilnic, v shemi V2G pa sodelujejo tudi ponudniki souporabe električnih avtomobilov.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje