Od 1. junija bo v Sloveniji na voljo nova enotna vozovnica, ki bo za 70 evrov na mesec omogočala neomejeno uporabo avtobusov in vlakov po vsej državi. Novost bo občutno znižala stroške potnikom, ki redno uporabljajo javni potniški promet za dolge razdalje, mnogi pa se medtem že sprašujejo, kaj to pomeni za višino povračila stroškov za prevoz na delo. "Ne moremo zavirati razvoja javnega potniškega prometa, ker bo nekdo dobil manjše nadomestilo za prevoz na delo," skeptikom odgovarjajo na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo.
Pobudnik nove enotne vozovnice “Slovenija” za javni potniški promet je ministrstvo za okolje, podnebje in energijo. Kot so pojasnili za N1, so se za uvedbo nove vozovnice odločili, potem ko je v času koronske krize število potnikov upadlo za skoraj 60 odstotkov. “Z vozovnico želimo poleg dijakov, študentov in upravičencev do brezplačnih vozovnic, ki imajo vozovnice že subvencionirane, spodbuditi še ostale potencialne potnike, da začnejo uporabljati javni potniški promet.”
Vozovnica bo na voljo od 1. junija vsem, tudi tujim državljanom, kupiti pa jo bo mogoče na vseh prodajnih mestih, kjer se zdaj prodajajo vozovnice integriranega javnega potniškega prometa (IJPP).
Cena? 70 evrov na mesec oziroma 560 evrov na leto. Prednost nove enotne vozovnice “Slovenija” je, da jo bo lahko potnik uporabljal za neomejeno število voženj, tako za vlak kot avtobus, na katerikoli relaciji po državi. Novost bo vsekakor prišla prav potnikom, ki javni potniški promet redno uporabljajo za daljše relacije, saj bo občutno znižala stroške prevoza.
Če za primer vzamemo relacijo Kranj–Ljubljana–Kranj: zdaj potnika, ki se v prestolnico vozi na delo, mesečna neimenska karta stane 115,20 evra, letna 921,60 evra. Še bolj očitna razlika je za vse, ki se vozijo iz Celja. Mesečna karta namreč stane 230,40 evra, letna pa 1.497,60 evra. Več primerov najdete v grafiki spodaj. (Upoštevati je treba, da cena 70 evrov na mesec velja za imensko mesečno karto, kar pomeni, da jo lahko uporablja le ena oseba. Cena neimenske mesečne karte, uporablja jo lahko več oseb, je 90 evrov.)
Podoben sistem imajo sicer tudi v Nemčiji, kjer so lani sprva uvedli nadpovprečno ugodno mesečno vozovnico: potniki so lahko po celotni državi potovali le za devet evrov.
Za tako nizko ceno so se odločili iz več razlogov. Želeli so spodbuditi rabo javnega potniškega prometa, gospodinjstvom pa so zaradi vedno višjih življenjskih stroškov želeli na tak način pomagati. Nemci so bili nad ugodno vozovnico tako navdušeni, da je železniški promet večkrat kolapsiral.
Zato so ceno dvignili, od 1. maja letos je namreč na voljo vozovnica za 49 evrov. Omogoča neomejen dostop do vožnje z avtobusi in podzemno železnico po vsej državi, pa tudi do lokalnih in regionalnih vlakov. Z njo se ni mogoče peljati le z vlaki in avtobusi na dolgih razdaljah.
V Evropi imajo najbolj cenovno dostopen javni prevoz Luksemburg, Malta in Avstrija. Slovenija in Ljubljana sta se med 30 državami oz. mesti uvrstili na 14. mesto, kaže analiza Greenpeacea Srednje in Vzhodne Evrope.
Poleg mesečne in letne vozovnice država z junijem uvaja tudi dnevne, tridnevne in tedenske vozovnice za neomejeno število voženj po vsej državi. Stale bodo 15, 20 oziroma 35 evrov.
Slabost pa je, da nobena od novih vozovnic ne bo vključevala voženj z mestnim potniškim prometom. Kot so pojasnili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, bodo mestni potniški promet v shemo predvidoma vključili do konca leta. To bo sicer odvisno tudi od zmožnosti proračuna za prihodnje leto. “Za sodelovanje se moramo še dogovoriti, saj gre za zelo kompleksno organizacijsko in finančno zadevo,” pravijo na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo. V primeru Ljubljane to trenutno pomeni, da mora potnik za mesečno Urbano plačati še dodatnih 37 evrov.
Nova vozovnica bo vplivala tudi na višino povračila stroškov za prevoz na delo
Kljub temu da bo nova vozovnica za potnike z oddaljenih koncev občutno cenejša, pa že sproža vprašanja, kaj to pomeni za višino povračila stroškov za prevoz na delo. Se bo znesek znižal? Na ministrstvu so povedali, da je to odvisno od tega, na kakšni podlagi delodajalec nadomestilo izplačuje. Če je vezano na kilometrino, vpliva nova vozovnica ne bo imela, če pa je vezano na mesečno vozovnico, vpliv verjetno bo.
“Vendar razvoj javnega potniškega prometa ne more in ne sme biti talec nadomestil za prevoz na delo. Ne moremo zavirati razvoja javnega potniškega prometa, ker bo nekdo dobil manjše nadomestilo za prevoz na delo,” so se odzvali na ministrstvu.
Za primer vzemimo bralca, ki je doma v Slovenj Gradcu in se v službo vozi v Ljubljano. Zdaj nadomestilo za potne stroške znaša 239,20 evra, ko bo v veljavo stopila nova vozovnica, bo znesek, ki ga bo prejel, le 70 evrov. Vprašali smo ga, ali ga bo ta razlika prepričala o uporabi javnega potniškega prometa.
Dejal je, da ga ne bo, saj z uporabo vlaka ali avtobusa porabi občutno več časa, kot če se v službo zapelje z avtomobilom. Ne delovnem mestu mora biti namreč ob 8. uri, kar pomeni, da se trenutno na pot odpravi ob 6.30.
Če bi se odločil za pot z avtobusom, ki odpelje ob 5.35, bi moral torej eno uro prej že sedeti na avtobusnem sedežu. Vlaka medtem v Slovenj Gradcu ni, kar pomeni, da bi se moral bralec najprej zapeljati v okoli 25 kilometrov oddaljeno Velenje. Če želi biti ob 8. uri v službi, mora izbrati vlak, ki odpelje ob 5.28, nato pa mora v Celju prestopati (vmesna čakalna doba je 20 minut). Pred seboj ima še dobro uro vožnje, pri čemer ni jasno, ali bo v službo sploh prišel pravočasno. Na spletni strani železnic je namreč navedeno, da lahko zaradi “številnih gradbenih del na progi do nadaljnjega prihaja do ovir v prometu, predvidene so zamude vlakov”.
Podobno je tudi v primeru bralca iz Slovenskih Konjic, ki na pot proti Ljubljani z avtom starta ob 6.45. Namesto nadomestila v višini 257,40 evra bi torej zdaj prejel le še 70 evrov.
Če pa bi želel na vlak, ki odpelje ob 5.02, bi se najprej moral zapeljati v dobrih 10 kilometrov oddaljeno Dolgo Goro.
Za pot bi porabil kar dve debeli uri več kot sicer. Na prevoz z avtobusom, ki starta iz Slovenskih Konjic, pa lahko kar pozabi. Prvi namreč odpelje šele ob 7.15, vožnja traja skoraj 2 uri in 40 minut, kar pomeni, da bi v Ljubljano prispel šele ob 9.54.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje