Dars bo na vpadnicah v Ljubljano in na ljubljanskem obroču postavil še 50 novih portalov, s katerimi želijo povečati pretočnost avtocest. Napovedujejo, da se bo sistem lahko povezal celo z nekaterimi vozili, upošteval vremenske napovedi, spremljal prometne tokove in vključeval podatke o prihajajočih praznikih in počitnicah v drugih državah. S tem naj bi na Darsu bolje upravljali promet in zmanjšali zastoje. A vseeno bo veliko odvisno tudi od voznikov.
Ob dejstvu, da hitrih rešitev, ki bi takoj in učinkovito umirile vsakodnevne zastoje na slovenskih avtocestah, pristojni pravzaprav nimajo, namerava Dars poskusiti tudi z umetno inteligenco.
Na vpadnicah v Ljubljano in na ljubljanskem obroču bodo namreč postavili še približno 50 novih portalov SPIS (Spremenljiva prometnoinformativna signalizacija).
Projekt bo po Darsovih napovedih zaključen v prihodnjem letu: “Gre za enake vrste portalov, kot jih že poznamo, a so bili doslej samo na ključnih lokacijah.”
“Ko bodo postavljeni, bo sledila integracija v naše nadzorne centre za vodenje in nadzor prometa, ta sistem pa je namenjen upravljanju hitrosti vožnje in večji pretočnosti.
Dokazano je, da se tako poveča pretočnost skozi ljubljanski obroč, vendar pa je zelo pomembno, da se bomo vozniki hitrostnih omejitev držali, hkrati vzdrževali varnostno razdaljo, ne izsiljevali levo ali celo desno po odstavnem pasu. Zelo pomembno bo sodelovanje policije, da bo izvajala nadzor, saj se brez tega po dosedanjih izkušnjah vse skupaj ne bo obneslo.”
Kot še menijo na Darsu, bo največji izziv prepričati voznike, naj vozijo, ko je prižgana neka omejitev, denimo 100 kilometrov na uro, le toliko, pa čeprav tam, kjer je voznik v tistem trenutku, ni zastoja. “Največja težava je, da je zastoj za prvim zavojem. In če ne upoštevamo te omejitve in namesto 100 vozimo kar 130 kilometrov na uro, se prej ali slej zgodi, da moramo zavirati, in ko en avtomobil zavira, drugi za njim zavira še bolj, tretji za njim se ustavi, četrti za njim trči, po tistem vemo, kakšne zastoje imamo.”
O teh, tako imenovanih fantomskih zastojih, in o tem, kako bo novi sistem deloval, je v oddaji N1 STUDIO spregovoril tudi predsednik Darsove uprave Valentin Hajdinjak.
Obenem na Darsu priznavajo, da takšno pametno vodenje sistema sicer zastojev v najbolj kritičnih dneh ne bo moglo povsem odpraviti, saj je avtocestni križ glavna prometna žila skozi državo, menijo pa, da lahko zastoje ob sodelovanju voznikov zmanjšajo.
“Prizadevanja gredo v smeri še višje ravni, do komunikacije med vozilom in infrastrukturo. Del avtocestnega omrežja je že opremljenega z antenami, s katerimi potem lahko sistem samodejno komunicira z vozili, saj so nekateri modeli za to tudi že serijsko usposobljeni. Še višjo raven prenosa podatkov in hitrosti naj bi dosegli z vzpostavitvijo mobilnega sistema 5G,” napovedujejo.
Že sedaj sicer na Darsu dobijo ogromno podatkov – mikrovalovni števci, GPS-podatki, avtomobilske aplikacije, podatki policije, reševalcev … Pri napovedovanju zastojev si bodo tako v prihodnosti bolj pomagali z umetno inteligenco, “saj človek vse skupaj težko dovolj hitro obdela”.
In kaj naj bi s tem dosegli? “Da bi na primer bolj natančno vedeli, kaj se bo zgodilo, če bomo naslednji dan ob določeni uri zaprli prehitevalni ali vozni pas na nekem avtocestnem odseku. Na ta način bomo obdelovali tudi podatke o prometu, ki prihaja v Slovenijo iz drugih držav, velik poudarek pa namenili praznikom, počitnicam v drugih državah, ko je velik naval iz Nemčije, Avstrije, Nizozemske … prek Slovenije na Hrvaško.
Na Darsu opažajo tudi, da lahko, ko je na jadranski obali napovedano slabo vreme, pričakujemo povečan promet v obratni smeri že pred predvidenim običajnim časom. “Sistem bo obdeloval vse podatke in upošteval tudi vremenske napovedi, vse skupaj obdelal z zgodovinskimi podatki praznikov (ki se v posameznem letu pojavijo na različne dneve leta) in pomagal ekipam v nadzornem centru, da bodo ukrepi vodenja prometa optimalni.”
Celotno oddajo N1 STUDIO, v kateri smo govorili o vzrokih za prometni kaos in možnih rešitvah, si lahko ogledate v spodnjem posnetku: