(FOTO) Gradnja drugega tira razkrila 21 kraških jam, pričakujejo jih več kot 100

Slovenija 11. Jul 202215:33 2 komentarja
Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa

Delavci so ob izkopavanju prvega kilometra predora Lokev na trasi drugega tira naleteli na 21 kraških jam, polnih stalaktitov in drobnih sigastih tvorb, pa tudi na vrtače in brezna. Na podlagi izvedenih geofizikalnih meritev pričakujejo, da bodo med gradnjo drugega tira odkrili približno deset večjih in sto manjših jam, če izračunajo pavšalno pa samo pri gradnji predora Lokev najdejo kraško jamo na vsakih 50 metrov.

Na trasi drugega tira so danes izkopali dober kilometer prvega predora Lokev, ob izkopavanju pa so naleteli na 21 kraških jam, vrtače in brezna. “Velik del trase drugega tira poteka skozi kraško območje in ravno kraške jame so ena izmed največjih neznank, na katere naletimo pri gradnji, saj ne moremo predvideti, kje se bodo nahajale,” so ob tem sporočili iz družbe za razvoj projekta 2TDK.

Pravijo, da so nekatere jame dovolj velike, da se do njih lahko dostopa brez plezalne ali druge tehnične opreme, najdaljši stalaktiti v jamah pa so dolgi tudi en meter. “Na podlagi izvedenih geofizikalnih meritev sicer pričakujemo, da bomo ob gradnji drugega tira našli približno deset večjih in približno sto manjših jam, ki jih bomo skušali ohraniti v čim večjem številu,” so dodali.

Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa
Kraška jama ob gradnji drugega tira Kraška jama ob gradnji drugega tira
Inštitut za raziskovanje krasa

Vhod v največjo jamo, ki so jih do sedaj odkrili, je velik šest metrov, dolžina vseh izmerjenih rovov pa 69 metrov. “V jami izstopajo stalaktiti, stalagmitov je veliko manj. Jama je zelo bogata z drobnimi sigastimi tvorbami, to je z igličastimi kristali sige. Večina aktivno rastočih kapnikov je nenavadno mlečnato rumene do črne barve, sicer prevladujejo svetlo rjavi odtenki sige. V jami so bili najdeni tudi drobni koščki oglja in čeljustnica glodavca, najverjetneje polha, kar kaže na dostopnost jame s površja,” so opisali v družbi.

Poudarjajo, da morfologija jame ne kaže očitnih vplivov zmrzovanja, kar pomeni, da je bila jama v obdobju pred odkritjem verjetno precej izolirana od zunanjega okolja. “Ni pa izključen en manjši vhod s površja, skozi katerega v jamo vstopajo živali in oglje. Po izkopanem enem kilometru prvega predora je težko reči, ali je to največja jama, ki jo bomo ob gradnji drugega tira odkrili, a kljub velikosti jame glede načina sanacije ni bila najzahtevnejša,” so dodali v 2TDK.

Dostop do nekaterih jam ovirajo v stene brezna zagozdene velike skale, ki so neprehodne, medtem ko so za dostop do drugih jam uporabili košaro avtodvigala, lestev ali vrvno tehniko.

Jama na vsakih petdeset metrov

V družbi pričakujejo, da bodo med gradnjo drugega tira naleteli na še veliko podobnih pojavov. “Če izračunamo pavšalno najdemo pri gradnji predora Lokev kraško jamo vsakih 50 metrov. Raziskave pred samo gradnjo drugega tira so sicer podale oceno, koliko jam lahko na trasi pričakujemo, a nikoli ne moremo pred gradnjo raziskati vsakega metra posebej,” so zapisali.

Kljub temu pa odkritja jam za zdaj ne vplivajo na rok izgradnje drugega tira. Inženirje sicer skrbi, da bi naleteli na kraško jamo, ki bi zahtevala mostno konstrukcijo, kar bi lahko vsaj delno zaustavilo gradnjo. “Pomembna je namreč lega kraškega pojava glede na predorsko cev – najzahtevnejša je sanacija, ko se prazen prostor nahaja na dnu cevi predora. Potem sta zgolj dve rešitvi: ali praznino nekako zapolnimo ali pa je potrebna gradnja podzemne mostne konstrukcije,” so opisali v 2TDK. “A ne glede na to, kaj se bo v prihodnjih mesecih in letih gradnje drugega tira odkrilo, to ne bi smelo imeti prevelikega vpliva na gradnjo in pot predorov,” so dodali.

Opozarjajo, da posebno pozornost namenjajo vplivu gradnje na kraške vode. “Režim pretakanja podzemne vode se namreč ne sme spreminjati, tako da je pomembno, ali je kraški pojav suh ali vsebuje vodo. Jame, ki so jih odkrili do zdaj, niso bile pretirano vodnate,” so zapisali.

Predor Lokev velja za najdaljši predor na trasi drugega tira, saj bo dolg 6714 metrov. 21 kraških jam so ob odkritju v skladu s protokolom raziskali, izmerili in dokumentirali strokovnjaki z Inštituta za raziskovanje krasa.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje