Gorska reševanja se vrstijo, prizori pa tudi bizarni: “Kako za vraga prideš sem”

Slovenija 18. Avg 202419:38 23 komentarjev
Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)

Letalska policijska enota z ekipo gorskih reševalcev je sredi izjemno naporne sezone. Reševanja v gorah se namreč vrstijo drugo za drugim, število intervencij pa močno narašča zadnje tri tedne. Minuli teden je helikopter v gore poletel 19-krat, ta teden že 24-krat. Oba tedna sta močno nad povprečjem, obremenjenost posadk in reševalcev pa je velika. "To so izjemno tvegana in zahtevna reševanja, saj si tik ob steni, in v nekem trenutku je s steno povezan tudi helikopter," je za N1 eno bolj zahtevnih reševanj v minulem tednu opisal Bojan Kos iz Letalske policijske enote.

Letalska policijska enota je z ekipo Gorske reševalne zveze Slovenije za reševanje v gorah v tej poletni sezoni, ki se je začela 1. junija, na pomoč v gore in na druge zahtevne terene s helikopterji poletela že 125-krat.

Število intervencij narašča že zadnje tri tedne, ko je sezona dobila še dodaten zagon in ko je v gorah umrlo že pet ljudi. Minuli teden je helikopter v gore poletel 19-krat, ta teden že 24-krat. Oba tedna sta močno nad povprečjem.

Nazadnje so na pomoč odhiteli danes, ko so se spraševali, “kako za vraga prideš do sem”, in na družbenem omrežju Facebook objavili posnetek, na katerem je pod nevarno in prepadno steno videti izgubljenega planinca. Kot je za N1 pojasnil Bojan Kos iz Letalske policijske enote, se je včeraj tuj državljan odpravil na turo iz doline Vrat na Triglav. Od tam je nato po planinski stezi sestopal v smeri Doliča, ko ga je proti Zadnjici ujela tema.

“Zašel je na brezpotje in po njem nadaljeval sestop. Neorientiran se je v temi znašel na neprehodnem območju nevarnih prepadnih sten, se na neki točki ustavil in počakal do jutra, ko je poklical na pomoč,” je pojasnil Kos. Moški ni bil ustrezno opremljen, prav tako ni imel primernega znanja za varen sestop.

Reševanje v gorah.
Reševanje tujega planinca na lokaciji Dolič – Zadnjica. (Foto: Letalska policijska enota)

Letos so v štirih primerih reševali živali, sodelovali pa tudi v evakuacijah. Ena od teh je bila na Okrešlju, ko je nevihta močno poškodovala planinsko pot in so morali evakuirati 15 ljudi. To sezono je floto in osebje ves čas zagotavljala samo policija z novo floto policijskih helikopterjev tipa AW169, ki omogočajo zanesljivo izvajanje službe in delo v najbolj kritičnih nalogah.

“Izjemno tvegana in zahtevna reševanja, ko je s steno povezan tudi helikopter”

Največ intervencij je bilo letos povezanih s pohodništvom, nekaj malega pa še z alpinizmom, soteskanjem in padalstvom. V začetku sezone so imeli tudi nekaj primerov, ko so se neustrezno opremljeni pohodniki znašli na snežiščih, kjer so se poškodovali.

Med najpogostejšimi vzroki, da je Letalska policijska enota z gorskimi reševalci aktivirana, so padci in zdrsi, bolezenska stanja, slabost, neprevidnost in odlomi skal. Večkrat iščejo izgubljene in pogrešane ali pa onemogle in prestrašene pohodnike.

“Rekel bi, da je opremljenost dokaj solidna, pripravljenost pa slabša; tako fizična kot psihična. Kar nekaj je bilo namreč primerov, ko je bilo pohodnike v gorah tako strah, da so samo obtičali na neki točki ali pa so bili panični, onemogli, izčrpani, ker niso bili ustrezno pripravljeni. Niso pili dovolj vode, svoje pa seveda doda tudi vročina, izpostavljenost soncu in podobno,” razlaga Kos, ki sodeluje na intervencijah.

V zadnjem času veliko težavo pohodnikom predstavljajo nevihte, ki se razbesnijo v gorah. Pohodniki se namreč na turo opravijo nepripravljeni, brez opreme in rezervnih oblačil. Tako je bilo v sredo popoldne, ko sta dve plezalki 150 metrov pod Draškim vrhom opazili, da se bliža nevihta, in poklicali pomoč. A helikopter ju je lahko rešil šele čez tri ure, ko se je vreme umirilo.

“Če bi kdo gledal tako reševanje, bi morda rekel, da je helikopter samo priletel in pobral, potem pa odletel, vendar je v ozadju takih reševanj še mnogo več kot to,” izjemno težko reševanje opisuje Kos. Ekipa je morala uporabiti okoli 50 metrov jeklenice na vitlu helikopterja, ki je bil od stene odmaknjen le kakšen meter ali dva.

“Gorski reševalec je moral uporabiti dolgo teleskopsko palico, policijski letalski tehnik, ki v helikopterju upravlja vitel, pa kar nekaj improvizacije, da so ju dosegli in ju potem eno po eno dvignili v helikopter. Gre za tak tip reševanja, da reševalec osebo v steni pripne nase in helikopter, da jo zavaruje. Nato se ju z vitlom dvigne do razbremenitve njenega varovala, ki se ga prereže in nadaljuje ‘vitlanje’ v helikopter. To so izjemno tvegana in zahtevna reševanja, saj si tik ob steni in v nekem trenutku je s steno povezan tudi helikopter.”

Na slabo vreme v gorah sicer tako policija kot gorski reševalci velikokrat opozarjajo, “a ga pohodniki pogosto ne jemljejo dovolj resno”, ugotavljajo na Policijski upravi Kranj. “Ne silite v gore, sploh pa ne v alpinistične smeri, če obstaja verjetnost neviht. Če boste po nevihti mokri, nimate rezervnih oblačil ali pa vas bo strah, je to običajno zato, ker ste podcenjevali naravo in ker se na turo niste ustrezno pripravili,” so ostri.

Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)
Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah - simbolična fotografija (Foto: Letalska policijska enota)
Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)
Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)
Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)
Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)
Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)
Reševanje v gorah Reševanje v gorah
Reševanje v gorah (Foto: Letalska policijska enota)

Obremenjenost posadk in reševalcev je velika: “Prosimo vas …”

Kos verjame, da bi z ustreznim načrtovanjem ture, pravo opremo, prilagoditvami vremenu in sami turi ter z večjo odgovornostjo in predvsem premišljenimi odločitvami marsikatero nesrečo posamezniki lahko tudi preprečili. “Zato prosimo vse, ki zahajajo v gore, da tudi sami naredijo kar največ za svojo varnost, da sprejemajo prave odločitve, da so samokritični in da zmanjšajo verjetnost, da bi se znašli v nevarnosti ali v nesreči.”

Pohodnike in alpiniste poziva, naj ne dopustijo niti najmanjše možnosti, da bi se jim kaj zgodilo. Če pa pomoč potrebujejo, naj ob klicu na številko 112 čim bolj realno in točno opišejo stanje, svetuje. Samo tako bodo lahko organizatorji intervencije najbolj presodili, kako nujen je primer, posledično pa bodo lahko aktivirali primerno osebje.

Vseh nesreč in reševanj je seveda mnogo več, kot jih opravi Letalska policijska enota, ko gorski reševalci na pomoč odhitijo na klasičen način — torej peš.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje