Rektorska konferenca in Koordinacija samostojnih raziskovalnih inštitutov Slovenije (KOsRIS) opozarjata na izjemno škodljive določbe v predlaganih spremembah zakona o avtorski in sorodnih pravicah, ki "ukinjajo možnost proste uporabe avtorskih del za namene ponazoritev pri poučevanju in so v nasprotju z načeli odprte znanosti".
Kot so sporočili z ljubljanske univerze, predlog zakona, ki ga je pripravilo ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, vlada pa zaradi zamude z implementacijo evropske direktive po nujnem postopku vložila v zakonodajni postopek DZ, vsebuje nekatere novosti. Med temi številne predstavljajo pomemben korak naprej pri varovanju pravic ustvarjalcev, nekatere pa “žal prekomerno omejujejo pretok znanja in preusmerjajo javna sredstva v kolektivne organizacije za upravljanje avtorskih del, v poslovanje katerih javnost nima zadostnega vpogleda”.
Ena od novosti, ki bo na kratki rok obremenila proračune šol, univerz oz. ministrstva za izobraževanje, na dolgi rok pa obstaja skrb, da preide na starše, se dotika uporabe avtorskih del za ponazoritev pri poučevanju. Doslej so predavatelji v predavalnici lahko dela drugih avtorjev za takšen način uporabljali brezplačno, saj je zakon takšno uporabo opredeljeval kot prosto.
“Odslej bodo morale izobraževalne ustanove plačevati nadomestila kolektivnim organizacijam. Tega zadevna evropska direktiva ne narekuje in številne države tega niso uvedle, na primer Hrvaška, Madžarska, Češka,” so poudarili v sporočilu za javnost.
Številne izobraževalne institucije in univerze nasprotujejo novi ureditvi pri poučevanju, obenem pa opozarjajo na številne druge problematične rešitve v zakonu. Kot so opozorili, se uvajajo številne nove neodpovedljive pravice, ki nimajo zveze z direktivo, a bodo lahko korenito posegle na področje prostih licenc, ki so ključne za odprto znanost in odprto izobraževanje, področje podatkovne analitike izpušča možnost analitike na odprtem spletu.
Številna določila zakona so v neposrednem nasprotju s strategijo odprte znanosti (prostega dostopa in uporabe rezultatov raziskav, financirane z javnimi sredstvi), ki se uveljavlja po vsem svetu in je sprejeta tudi v strateških dokumentih države in Evropske komisije.
Na problematiko so številne izobraževalne in raziskovalne institucije opozarjale ves čas dolgotrajnega sprejemanja direktive v slovenski pravni red, vendar brez učinka. Tovrstna opozorila in pripombe so posredovali tudi v obliki dopolnil na predlog zakona, zato pozivajo vlado in DZ, da jih upoštevajo ob obravnavi zakona na seji DZ, ki se je začela v ponedeljek, so še dodali na univerzi.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!