Poslanci so pretekli teden sprejeli novelo zakona o voznikih, ki poenostavlja postopek za pridobitev izpita za vožnjo z motorjem do 125 kubičnih centimetrov (kategorija A1). Kdor ima v žepu že izpit za avto, bo imel na voljo dve možnosti. Prva, nekoliko lažja, bo veljala le v Sloveniji, druga pa tudi v tujini. Sprememba bo začela veljati s 1. junijem letos.
Po petih letih so poslanci spremenili zakon o voznikih in poenostavili postopek za pridobitev dovoljenja za vožnjo z motorjem do 125 kubičnih centimetrov. Po novem bodo lahko vsi, ki so že opravili izpit za avto (vozniško dovoljenje B) in niso mladi vozniki, lažje prišli še do vozniškega dovoljenja A1, ki velja za motorje do 125 kubičnih centimetrov.
Izpit za motor: prva, lažja možnost
Nov zakon prinaša dve poti, kako priti do dovoljenja za kategorijo A1. Prva, lažja in manj zahtevna, določa, da lahko vsak, ki že ima izpit za avto in ni mladi voznik, opravi najmanj šest ur vožnje in nato pridobi posebno kodo. To mu bodo vpisali na upravni enoti in bo označevala vozniško dovoljenje za kategorijo A1. Dovoljenje bo veljalo le za vožnjo po Sloveniji.
Izpit za motor: druga, težja možnost, a velja tudi v tujini
Druga možnost, ki za predpogoj prav tako zahteva vozniško dovoljenje (in pogoj, da nisi mladi voznik), pa ima nekaj več stopenj. Kandidat bo moral opraviti zdravniški pregled, se udeležiti teoretičnega izpita (tečaj na avtošoli ni obvezen), nato odpeljati najmanj sedem ur vožnje, na koncu pa bo sledil še izpit. Razlika od prve možnosti je ta, da bo vozniško dovoljenje, opravljeno po drugi možnosti, veljalo tudi v tujini in ne le pri nas.
Obe možnosti v primerjavi s staro zakonodajno ureditvijo prinašata skrajšano pot do vozniškega dovoljenja za motorje do 125 kubičnih centimetrov, poenostavitev pa bo vodila tudi v manjše stroške in hitrejšo pridobitev izpita. Del novele, ki se nanaša na spremembe pri vozniškem dovoljenju A1, začne veljati 1. junija letos.
K sprejetju oziroma spremembi zakona je že nekaj časa pozival AMZS, saj je dozdajšnji dolgotrajen postopek marsikoga odvračal od ideje, da bi opravil izpit za kategorijo A1. Po njihovem mnenju so lahko motorji s prostornino do 125 kubičnih centimetrov rešitev v marsikaterem mestu, ki se sicer ubada s prepolnimi cestami. Takšni motorji so še vedno lahki in okretni, a dovolj zmogljivi in hitri, da lahko držijo (varen) korak z ostalim prometom na večini ulic, cest in hitrih cest. Dodali so, da so bili pri nas do zdaj popularni motorji do 50 kubičnih centimetrov, ki jih lahko vozimo z izpitom za avto (kategorija AM). Ti motorji oziroma kolesa z motorjem zakonsko ne presegajo hitrosti 45 km/h in niso najbolj uporabni kot sredstvo vsakodnevne mobilnosti, saj so prepočasni za mestne vpadnice, hitre ceste in avtoceste.
Kategorija A1 je kategorija vozniškega dovoljenja, s katerim lahko vozite motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW.
Avtomobilistični strokovnjak in glavni urednik Avto magazina Matjaž Korošak pozdravlja novo ureditev, saj meni, da bo poenostavitev zagotovo olajšala mobilnosti marsikateremu posamezniku.
“Nekoč, ko me je adrenalin še bolj odnesel, sem bil navdušen nad vsem, kar ima motorni pogon. In tako sem postal tudi lastnik rabljene Yamahe YZ 125, motokros motorja, ki je bil idealna zabava in rekreacija obenem. Izpita na progi seveda nihče ne zahteva, toda kaj, ko je bilo treba motocikel vedno znova tovoriti in voziti do vsake proge in terena. Tako je navdušenje počasi plahnelo, moja volja ravno tako. Občasno navduševanje nad dvokolesno zabavo pa me danes mine vsakič, ko se spomnim na izpit in vse muke, povezane z njim (vključno s ceno). Ampak zdaj me je pa spet prijelo, da bi morda vendarle z eno nogo stopil med motocikliste. Kak 125-kubični Enduro bi bil verjetno ravno prav za “vrnitev odpisanega”, ki se mora spet marsikaj naučiti,” je dodal svoj pogled na prenovljen zakon o voznikih.
Do zdaj je bilo treba opraviti najmanj 20 ur vožnje in izpit
Do zdaj (in še do 1. junija) so morali posamezniki, ki so želeli pridobiti vozniško dovoljenje A1, opravit teoretični izpit iz cestno-prometnih predpisov in zdravniški pregled (če je od zadnjega zdravniškega pregleda minilo več kot tri leta). Po opravljenem teoretičnem izpitu je bilo treba odpeljati predpisan program voženj v prometu, ki traja najmanj 20 ur, nato pa opraviti še končno izpitno vožnjo pred komisijo izpitnega centra. Po zdajšnji ureditvi celotna cena izpita za motorje do 125 kubičnih centimetrov po oceni AMZS znaša vsaj 700 evrov.
Postopek za pridobitev izpita za najtežje motorje, ki spadajo v kategorijo A, ostaja enak. Pogoj je starost 24 let ali minimalno 20 let, če ima posameznik že vsaj dve leti izpit za kategorijo A2. Tja spadajo vozila do 35 kW. Za pridobitev izpita kategorije A je potrebno odpeljati najmanj 20 ur vožnje. V primeru, da imate že dve leti izpit za kategorijo A2, pa je zakonski minimum devet ur vožnje. V obeh primerih na koncu sledi še izpitna vožnja.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje