Kako potekajo pregledi za starejše voznike: “Na koncu niso vsi zadovoljni”

Slovenija 11. Avg 202405:30 27 komentarjev

Vozniki, stari nad 70 oziroma 80 let, morajo za podaljšanje vozniškega dovoljenja opraviti zdravniški pregled, ki je drugačen od običajnega – po navadi vključuje tudi obisk psihologa in okulista, v nekaterih primerih pa še napotitev k inštruktorju vožnje, ki oceni vozne sposobnosti posameznika. Specialistka medicine dela, prometa in športa dr. Petra Cestnik Čokl pravi, da je psihofizično stanje starostnikov na pregledih zelo različno. "Kadar zaznamo upad sposobnosti za vožnjo, izdamo negativno spričevalo ali pa dovolimo vožnjo z omejitvami. Seveda s tem niso vsi zadovoljni," je povedala za N1 med predstavitvijo pregleda za starejše voznike. Kako potekajo? Obsežni pregledi so (lahko) tudi velik finančni zalogaj.

V Sloveniji je približno tretjina voznikov starejša od 60 let. Čeprav zaradi izkušenj na cesti veljajo za bolj previdne in vešče, ravno najstarejši na cestah povzročijo največ nesreč, ugotavljajo na policiji in agenciji za varnost prometa (AVP). Lani so starejši od 65 let na slovenskih cestah povzročili približno 15 odstotkov vseh nesreč. Med najpogostejšimi vzroki za nastanek prometne nesreče je nepravilen premik vozila in napačna smer vožnje, kažejo poročila.

Večje število prometnih nesreč pri starejši skupini voznikov na policiji pripisujejo upadu telesnih in psihičnih funkcij, z njimi pa tudi sposobnosti za vožnjo. Za večjo varnost na cestah tako vozniki, starejši od 70 oziroma 80 let, vozniško dovoljenje podaljšajo le na podlagi posebnega zdravniškega spričevala. Pregledi so bolj obsežni in pogostejši.

Pri specialistih medicine dela, prometa in športa v Zdravstvenem domu Ljubljana (ZDL) in Zavodu za varstvo pri delu (ZVD) smo se pozanimali, kako potekajo in na kakšen način se razlikujejo od “običajnih” pregledov za voznike.

Pogoje za izdajo, veljavnost in podaljšanje vozniškega dovoljenja ureja zakon o voznikih. Če vozniki niso starejši od 70 let in nimajo posebnih zdravstvenih težav, upravne enote vozniško dovoljenje lahko izdajo za obdobje 10 let. Po doseženem 70. letu se pravila spremenijo. Da se vozniku podaljša dovoljenje za vožnjo, mora pridobiti posebno zdravniško spričevalo, veljavnost podaljšanja vozniškega dovoljenja pa je omejena na največ pet let. V praksi je obdobje veljavnosti načeloma še krajše.

Kako poteka pregled za starejše voznike

Zdravniški pregled za podaljšanje vozniškega dovoljenja opravljajo zdravstveni zavodi po celotni državi. Ekipa N1 je s kamero obiskala ZVD v Ljubljani, kjer letno opravijo približno 220 pregledov za podaljšanje vozniškega dovoljenja. “Lani smo več kot 100 pregledov za podaljšanje vozniškega dovoljenja opravili pri osebah, starejših od 70 let,” je povedala specialistka medicine dela, prometa in športa dr. Petra Cestnik Čokl.

Pregled običajno traja od dve do tri ure. Začne se pri specialistu – v našem primeru pri dr. Cestnik Čokl. Zdravnik najprej pregleda zdravstveni karton (ki ga je treba vnaprej postati na ustanovo) in priložene izvide, nato sledita klinični pregled in anamneza. Če imajo vozniki pridružene bolezni, priloženi izvidi ne smejo biti starejši od treh mesecev.

“Voznike tudi vprašam, ali so imeli kakšno prometno nesrečo, če imajo kakšne prekrške,” doda zdravnica.

Vse starejše voznike načeloma pošlje tudi na pregled vida in vidnih funkcij. “Velikokrat tam ugotovijo, da bo potreben tudi pregled pri okulistu, kar prav tako lahko opravijo pri nas,” je povedala Cestnik Čokl. Če so potrebni dodatni pregledi vida, se izdaja zdravniškega spričevala lahko zavleče.

Je pregled treba opraviti po 70. ali 80. letu?

Za voznike, ki so vozniško dovoljenje pridobili pred spremembo zakonodaje 2013, velja stara različica zakona o voznikih, kjer je bila predpisana starostna meja za posebni zdravniški pregled za deset let višja, pojasnjujejo inštruktorji varne vožnje na AMZS. “Ker od spremembe še ni preteklo toliko časa, k nam večinoma prihajajo vozniki, starejši od 80 let,” je povedala zdravnica Petra Cestnik Čokl. Dodala je, da so lani v ZVD pregledali tudi tri voznike, starejše od 90 let. Po podatkih ministrstva za infrastrukturo imamo v Sloveniji 1.196 oseb z veljavnim vozniškim dovoljenjem, ki so starejše od 90 let.

Starejši vozniki.
Starejši vozniki. Fotografija je simbolična (Foto: PROFIMEDIA)

‘Sito’ je psihološki laboratorij

Po pregledu vida načeloma vse starostnike pošljejo tudi na pregled v psihološki laboratorij, kjer psihologi s posebnimi testi ocenijo kognitivne funkcije, psihomotoriko in psihosenzoriko. “Težave so zelo različne. Nekateri starostniki so zelo vitalni, pri nekaterih pa je upad kognitivnih funkcij zelo opazen, funkcioniranje pa je zelo slabo,” je povedala psihologinja na ZVD Eva Vončina.

Ob prihodu v psihološki laboratorij vozniki opravijo več različnih testov. Najprej izpolnijo splošni vprašalnik, na podlagi katerega se psiholog odloči, kam bo usmeril pregled. “Če se pokaže upad kognitivnih sposobnosti, preverimo, ali oseba ve, kje je in katerega leta smo,” je ponazorila psihologinja. Pri tistih, ki večjih težav ne kažejo, sledijo še motorični testi s posebnimi napravami. “Če povem na preprost način – na napravah se prižigajo lučke, na katere se odzivajo s pritiskom na gumb ali pedal,” je opisala psihologinja Vončina.

V ambulanti imajo tri različne naprave za merjenje različnih psihomotoričnih funkcij. Ob opravljanju testa psihologov ne zanima le končni rezultat, ampak tudi odziv na navodila in morebitne napake. “Danes smo imeli tri zelo različne starostnike, eden bo lahko še naprej voznik brez omejitev, drugemu smo izdali nezadovoljivo mnenje, tretjemu pa bomo izdali spričevalo z omejitvami,” je pojasnila. Kako poteka test, si lahko pogledate v zgornjem videoposnetku.

Starostniki se po obisku psihologa znova oglasijo pri specialistki medicine dela, prometa in športa, ki na podlagi očesnih in psiholoških izvidov presodi, kakšno bo zdravniško spričevalo in ali je treba starostnika napotiti na dodatne preglede.

Petra Cestnik Čokl
Petra Cestnik Čokl (Foto: ⁨Husmir Deljanin⁩/N1)

Specialistka medicine dela, prometa in športa dr. Pestra Cestnik Čokl je izpostavila, da poleg obveznega zdravstvenega pregleda obstajajo tudi drugi mehanizmi, s katerimi zdravniki skrbijo za varnost v prometu. “Če družinski zdravniki pri svojih pacientih ugotovijo bolezensko stanje, ki ni združljivo z vožnjo, jih že pred 70. letom starosti lahko napotijo na ta pregled,” je povedala.

Zdravniški pregled lahko predlagajo tudi policisti. Če na cesti opazijo voznika z nezanesljivo vožnjo, ki bi bila lahko povezana z zdravstvenim stanjem, to sporočijo upravni enoti in ji predlagajo napotitev voznika na dodatni pregled. Policisti so v letu 2023 skupaj predlagali 262 kontrolnih zdravstvenih pregledov, letos pa zaenkrat 59, so povedali na policiji.

Zakaj starejšim ne dovolijo vožnje

“Pri izdaji zdravniškega spričevala je zelo pomembno, da ne diskriminiramo. Lahko k nam pride starostnik, ki je star 80 let in še zelo dobro funkcionira. Ali pa imamo nekoga, ki pri 60 letih zaradi zgodnje oblike demence ne more več skrbeti zase,” ob razlagi izpostavi Cestnik Čokl. Pri končni odločitvi o izdaji zdravniškega spričevala se specialisti prometa opirajo na evropsko regulativo.

Če so ocene ostalih strokovnjakov mejne, specialist medicine prometa voznika lahko pošlje na dodatne preglede (laboratorijske preiskave, EKG) ali ga napoti na oceno voznih sposobnosti k inštruktorju vožnje. Zdravnik se lahko odloči tudi za izdajo pozitivnega zdravniškega spričevala z določenimi omejitvami. “Namen pregledov ni, da bi starostnike izključili iz vožnje. S tem jim dovolimo vožnjo, a pod določenimi pravili. Med omejitvami so na primer prepoved vožnje po avtocesti, vožnje nad določeno hitrostjo, prepoved nočne vožnje ali pa prepoved vožnje zunaj določenega območja okoli njihovega doma,” je povedala Cestnik Čokl.

Če zdravnik specialist od kolegov dobi zadovoljiva mnenja, lahko starejšim izda pozitivno zdravniško spričevalo z najdaljšim rokom trajanja pet let. V nasprotnem primeru starostniku izdajo negativno zdravniško spričevalo, podaljšanje vozniškega dovoljenja pa ni mogoče.

V ZVD so lani negativna zdravniška spričevala za voznike predstavljala pet odstotkov vseh. “To se ne sliši veliko, a se pri izdaji zdravniškega spričevala velikokrat zgodi, da izdamo pozitivno mnenje z omejitvami,” je razložila. Dodala je, da se je večina negativnih spričeval navezovala na zaznan upad psihomotorike in psihosenzorike.

Tudi v ZDL opažajo, da so med najpogostejšimi zdravstvenimi težavami, zaradi katerih starejši od 71 let ne dobijo pozitivne ocene za vožnjo, demenca, močan upad reakcijskih časov, sposobnosti vzdrževanja pozornosti, oslabljena vidno-motorična koordinacija ter upad vidnih sposobnosti. Lansko leto so v ZDL skupaj opravili 650 zdravniških pregledov voznikov, starejših od 70 let. Pri petih odstotkih so ugotovili trajno nezmožnost za vožnjo, pri dveh pa nezmožnost za vožnjo.

Vozniško dovoljenje
Foto: Tina Kosec/Bobo

Če se vozniki z izdajo spričevala oziroma oceno zdravnika ne strinjajo, lahko podajo pritožbo na komisijo medicine dela, prometa in športa. “To je časovno zamudno, pa tudi drago,” pravi Cestnik Čokl in dodaja, da na koncu z oceno specialista niso vsi zadovoljni.

Kakšna je cena?

Zdravniški pregled za starejše voznike ni samo bolj obsežen, ampak tudi dražji ob običajnega pregleda za podaljšanje vozniškega dovoljenja in je samoplačniški. Po ceniku ZDL, ki je objavljen na spletni strani, pregled za podaljšanje dovoljenja voznikom v osnovi stane 49 evrov. Končni strošek dodatno dvignejo dodatne preiskave. Pregled pri psihologu v ZDL stane 73,20 evra, EKG dodatnih 14,20 evra, niktometrija pa 18,30 evra. Cena laboratorijskega pregleda je odvisna od obsega.

V ZVD se cena pregleda glede na obseg giblje med 150 in 250 evri.

Podaljšanje dovoljenja dodatno podraži tudi morebitna napotitev na praktični preizkus vožnje. Na centru varne vožnje AMZS na Vranskem je treba za oceno vožnje s poročilom odšteti 60 evrov. H končnim stroškom podaljšanja vozniške je treba prišteti še približno 20 evrov za podaljšanje dovoljenja na upravni enoti in ceno fotografiranja, če je to potrebno.

So starejši res slabši vozniki?

Kakšni vozniki so starejši in s kakšnimi težavami se soočajo, smo vprašali tudi inštruktorje vožnje v centru varne vožnje na Vranskem, kjer imajo s starejšimi vozniki večletne izkušnje. Vodja področja varna mobilnost v centru varne vožnje AMZS Erik Logar je povedal, da se starejši vozniki pri vožnji pogosteje srečujejo z različnimi težavami kot mlajši, a obenem izpostavil, da se uspešno zanašajo na svoje dolgoletne izkušnje. Starejšim voznikom se le redko zgodi, da jim na tečajih česa ne uspe usvojiti.

Zaradi diskriminacije starejši sami do sebe začnejo gojiti negativne predsodke, pogosto dvomijo o svojih sposobnostih, dvomi pa niso vedno utemeljeni, je dodal. “Se pa srečujemo tudi s starejšimi vozniki, ki se poslabšane sposobnosti za vožnjo mogoče niti ne zavedajo, ali pa jih zanikajo,” je dodal.

Povzročitve prometnih nesreč
Povzročitve prometnih nesreč (Foto: AMZS)

Po oceni AMZS starejšim voznikom na cestah enega izmed največjih izzivov predstavljajo spremembe v infrastrukturi, predvsem vožnja skozi krožišča. “Pa tudi nove tehnologije v vozilih jim pogosto niso dovolj dobro poznane, ali pa se pojavlja strah pred njihovo uporabo,” pravi Logar.

Inštruktor varne vožnje AMZS Danijel Granda med zdravstvenimi težavami starejših najpogosteje opaža naglušnost in slabovidnost, kar se pozna pri sledenju navodil. Starejši imajo zaradi slabšega sluha tudi težave s speljevanjem in vožnjo v previsokih vrtljajih. “Prav tako opažamo, da starejši kandidati težko sočasno kombinirajo manever zaviranja in umikanja, večina se jih ob takšnih situacijah z vozilom le umika, ne pa tudi zavira,” dodaja Granda. Pri starejših opaža tudi slabšo orientacijo na neznanih cestah, prepoznavanje, do kod veljajo določene omejitve hitrosti, težave pri bočnem in vzvratnem parkiranju, ohranjanju hitrosti in smeri vožnje ob vzpostavitvi dialoga z voznikom, prehitro vključevanje na avtocesto, zmanjšanje hitrosti, preden zapeljejo v predor, prekratko varnostno razdaljo, prehitro zaključevanje prehitevanja vozila, precej nihanja v hitrosti vožnje.

Na AMZS ob težavah starejših opozarjajo, da sta lahko poleg zdravstvenih težav in sprememb tehnologije tudi nestrpnost in nerazumevanje razlog za pojavljanje težav,  saj onemogočata iskanje in nudenje ustrezne pomoči pri vožnji. Če starejši dvomijo o svojih voznih sposobnostih, se lahko tečajev udeležijo tudi po lastni želji oziroma se posvetujejo s svojim zdravnikom.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje